دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

جزییاتی از وضعیت مناطق سیل‌زده لرستان

جاری شدن سیل در لرستان به بیش از ۳۶۰۰ واحد مسکونی خسارت وارد کرده و برخی مناطق تاریخ این استان مانند پلدختر به زیر آب رفته و تردد در محور جنوب ممنوع شد؛ به همین خاطر در این استان وضعیت قرمز اعلام شده است.
کد خبر: ۳۳۹۸۳۰
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۸ - 01April 2019

جزییاتی از وضعیت مناطق سیل زده لرستانبه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، مسعود رضایی مدیرکل بنیاد مسکن لرستان با بیان اینکه به بیش از ۳۶۰۰ واحد مسکونی در جریان سیل اخیر خسارت وارد شده، بیان داشت: کار ارزیابی خسارت واحد‌های آسیب دیده از سیل در ۱۱ شهرستان لرستان به انجام رسیده که جمعا بالغ بر ۳۶۰۰ واحد از سیل اخیر دچار خسارت شده‌اند که از این تعداد ۷۷۳ واحد آن مربوط به واحد‌های شهری بوده و یکصد و دو واحد آن احداثی و مابقی تعمیری هستند.

مدیر کل بنیاد مسکن لرستان با اشاره به آسیب دیدن بالغ بر ۲۸۰۰ واحد مسکونی روستایی در سیل اخیر افزود: از این تعداد ۱۷۲۰ واحد احداثی و ۱۱۶۵ واحد آن نیازمند تعمیر هستند.

رضایی با اشاره به موج دوم بارندگی در استان لرستان و اینکه پیش بینی می‌کنیم آمار‌های اعلام شده از خسارات وارده به ۲ برابر افزایش یابد، افزود: در سیل اخیر تعداد ۴۹ روستا در لرستان دچار رانش شده‌اند که به‌منظور جلوگیری از بروز تلفات جانی تعداد ۶ روستا تخلیه شده‌اند.

قطع شدن تمام راه‌های ارتباطی شهرستان پلدختر

عباس شرفی مدیرکل راهداری لرستان اظهار داشت: با توجه به حجم بالای سیلاب و شدت بارش در حال حاضر تمام راه‌های ارتباطی پلدختر قطع شده و ارتفاع آب در پل تاریخی پلدختر در محور پلدختر - خرم‌آباد به یک و نیم متر رسیده است.

وضعیت قرمز در لرستان

احمد مرادپور معاون عمرانی استانداری لرستان با اینکه وضعیت شهر خرم آباد قرمز است اظهار داشت: رودخانه کرگانه و خرم رود طغیان کرده است و وارد خیابان‌های ساحلی شده است.

وی با اشاره به اینکه آب از «پل ماسور» سرریز کرده و وارد فرودگاه شده و همچنین روستا‌های دارایی و ناصروند نیز در محاصره آب هستند، عنوان کرد:. هشت روستای مسیر سد «مروک» در شهرستان «درود» صد درصد تخلیه شده و همچنین با طغیان رودخانه تیره در بعضی نقاط آب وارد خیابان‌های ساحلی شده و مناطق مسکونی نقاط حادثه‌خیز تخلیه شده است.

مرادپور با بیان اینکه وضعیت شهرستان دلفان نیز بحرانی است گفت: در این شهرستان طغیان رودخانه داخل شهر سبب آبگرفتگی منازل ساحلی مسیر رودخانه شده است و بسیاری از منازل مسکونی تخلیه شده است.

وی با اشاره به وضعیت بحرانی روستای بابازید پلدختر تصریح کرد: این روستا در حال حاضر کاملا زیر آب رفته و افرادی که علی‌رغم هشدار‌ها جهت تخلیه روستا منازل خود را ترک نکرده‌اند به پشت بام خانه‌ها پناه برده‌اند.

معاون عمرانی استانداری لرستان خاطرنشان کرد: رودخانه دوره از بامداد امروز طغیان کرده و شهر و منازل از جمله طبقه اول ساختمان فرمانداری دچار آبگرفتگی شده و در حال حاضر نیرو‌های امدادی در حال کمک و امدادرسانی به مردم این شهرستان هستند.

وی عنوان کرد: اگر بر اساس پیش‌بینی که شده ۱۰۰ میلی‌متر بارندگی داشته باشیم در ۱۵ ساعت حتماً رودخانه تیره طغیان می‌کند و آب وارد منازل مردم می‌شود.

مراد پور سپس با اشاره به خطر طغیان سد «مروک» اظهار داشت: برخی روستا‌های شهرستان دورود در خطر آب گرفتگی قرار دارد که نیاز است ۲۵ تا ۲۶ هزار نفر از مردم منطقه جابه‌جا شوند.

مسدود شدن راه‌آهن سراسری تهران- جنوب

جعفرلک دبیر ستاد بحران شهرستان دورود گفت: به علت رانش زمین صبح امروز راه‌آهن سراسری تهران- جنوب در مسیر لرستان مسدود شد.

وی افزود: تمامی قطار‌های تهران _جنوب و بالعکس تا اطلاع ثانوی تردد ندارند و امکان‌پذیر نیست مسیر به علت رانش زمین و آبگرفتگی مسدود شده است.

سرریز شدن سد «مروک»

جعفر لک دبیر ستاد بحران شهرستان دورود اظهار داشت: سد مروک دورود سرریز کرده و خروجی دبی آب که از سرریز می‌آید حدود ۳۸ متر مکعب در ثانیه از طریق خروجی‌هایش به رودخانه تیره می‌رسد.

وی افزود: رودخانه تیره، سفیدکن و لبان سفلی و حاجی‌آباد، امیرآباد و دهنو دچار آبگرفتگی هستند و داخل شهر دورود نیز ۳ پل عزت آباد، سری ساتی و قوسی وضعیت قرمز دارند.

تصمیمات غیرکارشناسی وزارت نیرو مشکل اصلی لرستان

محمدرضا ملکشاهی‌راد نماینده مردم خرم‌آباد و دوره چگنی در مجلس گفت: مشکل اصلی لرستان و خوزستان تصمیمات ناصحیح و غیرکارشناسی مربوط به وزارت نیرو است و مسئله آب لرستان با وزارت نیرو باید به‌صورت ریشه‌ای حل شود.

زیر آب رفتن یک‌سوم دورود به دلیل سیل

مجید کیانپور نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس با بیان اینکه جان مردم دورود در خطر است و حداقل یک‌سوم شهر دورود زیر آب خواهد رفت، بیان داشت: توقع این است که از استان‌های همجوار کمک ویژه‌ای به لرستان می‌شد و رئیس‌جمهور حتماً در استان حضور پیدا می‌کرد.

تخریب بیش از ۱۰۰ روستای دلفان

علی رستمیان نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس با بیان اینکه بیش از ۱۰۰ روستای دلفان بر اثر سیلاب تخریب شده، عنوان کرد: بیش‌ترین ظلم را در طول تاریخ وزارت نیرو به لرستان کرده و برای تخصیص بودجه در حق استان بی‌عدالتی می‌شود.

طغیان رودخانه «مادیان‌رود»

احسان فتاپور رئیس امور آب شهرستان کوهدشت گفت: بر اثر وقوع سیلاب رودخانه مادیان‌رود و سد هاله که یکی از چند سرشاخه قدیمی رودخانه بوده نیز سرریز کرده به همین خاطر روستا‌های جنوبی کوهدشت در معرض خطر جدی هستند.

وضعیت بحرانی در کوهدشت

سجاد طرهانی شهردار کوهدشت از طغیان رودخانه مرکزی این شهر خبر داد و گفت: حاشیه سد ساحلی به‌طور کامل زیر آب رفته است و با کمبود تجهیزات برای مقابله با سیلاب مواجه هستیم.

زیر آب رفتن پل تاریخی «افرینه»

حبیب‌الله موسوی بخشدار معمولان لرستان اظهار داشت: پل تاریخی «افرینه» به‌دلیل طغیان رودخانه «چولهول» زیر آب رفته و هر لحظه امکان دارد پل دوم که جاده ترانزیتی پلدختر به خرم‌آباد هم در آستانه به زیر آب رفتن باشد.

وی با اشاره به اینکه راه ارتباطی شهر معمولان به‌طور کامل قطع شده است، افزود: کوه «گاوزرده» ریزش کرده و باعث شده ارتباط شهر معمولان با پلدختر را قطع شود.

بخشدار معمولان عنوان کرد: پنج نقطه از جمله دبیرستان مکتب الزهرا، طالقانی، مدرس، سالن ورزشی پوریای، ولی و حوزه غدیر آماده اسکان مردم هستند.

ممنوع شدن تردد در محور جنوب

روح‌الله شریف‌زاده رئیس راهداری و حمل و نقل جاده‌ای پلدختر اظهار داشت: به علت طغیان رودخانه کشکان و خسارت به پل‌ها و جاده‌ها تا اطلاع ثانوی تردد در محور پلدختر به خرم‌آباد و بالعکس ممنوع است و جاده تنها برای تردد خودرو‌های امدادی و محلی باز بوده لذا سایر خودرو‌ها می‌توانند از محور پلدختر- کوهدشت-خرم‌آباد و بالعکس تردد کنند.

ترک کردن حاشیه‌نشینان خرم رود

وحید رشیدی شهردار خرم‌آباد با اشاره به وضعیت فعلی آب‌گرفتگی شهر خرم‌آباد اظهار داشت: در حال حاضر آب‌گرفتگی در سطح معابر وجود دارد، ولی تاکنون رودخانه خرم رود طغیان نکرده، ولی طی روز‌های گذشته اخطار‌هایی جهت تخلیه حاشیه رودخانه خرم‌آباد به شهروندان داده‌شده است.

آب گرفتگی ۱۵۰۰ واحد مسکونی و تجاری شهری

آیت‌الله سیداحمد میرعمادی نماینده، ولی فقیه در استان لرستان با اشاره به اینکه دستگاه‌ها برای ارائه خدمات امکاناتی ندارند، عنوان کرد: ۱۵۰۰ واحد مسکونی و تجاری شهری و ۳ هزار روستایی دچار آب‌گرفتگی شدند، بعضی شهرستان‌ها تا نصف و یک‌سوم دچار آب‌گرفتگی می‌شود. منازل مردم تخریب و دچار مشکل شده، نیاز به تعمیر و بازسازی دارد؛ واحد‌های تجاری، مغازه‌های متعدد با لوازم و دام‌های روستایی، استخر پرورش ماهی و ۱۵۰ واحد آسیب‌دیده و از بین رفته است؛ هم‌چنین زمین‌های کشاورزی از بین رفته و از یک تا ۲ سال قابل کشت نخواهد بود.

تخریب کامل پل «اناری»

در پی بارش شدید باران رودخانه «کرگانه» در خرم‌آباد به صورت بی‌سابقه‌ای طغیان کرد و موجب تخریب کامل پل «اناری» که متصل کننده دو محله شمشیرآباد و اسدآبادی در مرکز خرم‌آباد است، شد.

نبود امکان پرواز بالگرد در لرستان

صارم رضایی مدیرکل جمعیت هلال احمر لرستان گفت: به دلیل شدت بارش‌ها و اوضاع نامناسب جوی امکان پرواز بالگرد وجود ندارد.

زیرآب رفتن درود

فریبا بهاری سرپرست فرمانداری دورود اظهار داشت: با توجه به شرایط موجود و بر اساس پیش‌بینی صورت گرفته شدت بارندگی‌ها به حدی خواهد بود که تیره رود طغیان کرده و سطح آب به حدی بالا بیاید که موجب زیر آب رفتن قسمت‌های ساحلی شهر دورود شود.

وی از اهالی روستا‌های سنگر، قلعه کارضا، یوسف‌آباد، امیرآباد، فرمان‌آباد، خسروآباد، گوشه پل و شکرآباد درخواست کرد با توجه به طغیان رودخانه و سر ریز کردن سد مروک در اسرع وقت نسبت به تخلیه منازل خود و اسکان در مناطق امن اقدام کنند.

بهاری همچنین از اهالی ساکن در مناطق سری‌ساتی، بحرین، منوچهری، صفا، عزت‌آباد، قلعه ضرغام، بلوار آیت‌الله بروجردی، کوی همت، کوی کارمندان سیمان، کوی شهرداری، فرهنگیان و الغدیر نیز تقاضا کرد در اسرع وقت نسبت به تخلیه منازل مسکونی خود و سکونت در مناطق امن تا اطلاع ثانوی اقدام کنند.

اسکان موقت ۱۲ هزار نفر در اماکن مسقف

محمدرضا صفی‌خانی نماینده ویژه استاندار لرستان در دورود گفت: با توجه به شرایط موجود ۸ روستا در دورود باید تخلیه شود و ۴ محور نیز در داخل شهر دورود شناسایی شده که چند محله زیر مجموعه این محور‌ها است و باید تخلیه کامل شوند.

وی افزود: ستاد اسکان کار خود را به خوبی انجام داده و آمادگی اسکان موقت ۱۲ هزار نفر در اماکن مسقف وجود دارد.

انتهای پیام/ ۲۳۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار