مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس استان لرستان:

گفتمان مردمی دفاع مقدس در بحران سیل جلوه‌ کرد

سرهنگ «حجت‌الله ناصرپور» در پیامی اعلام کرد: مردم سرزمین حماسه‌ساز لرستان، امروز به یاری هموطنان خود شتافته‌اند؛ از مرد و زن کوچک و بزرگ برای همنوع گریه و زاری می‌کنند و با تمام توان پای کارآمده‌اند و ارزش نهفته در گفتمان مردمی دفاع مقدس یک‌بار دیگر جلوه‌ای زیبا و درخشش ستودنی یافته است.
کد خبر: ۳۴۰۰۱۳
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۴ - 03April 2019

گفتمان مردمی دفاع مقدس در بحران سیل یک‌بار دیگر جلوه‌ کردبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از خرم‌آباد، سرهنگ «حجت‌الله ناصرپور» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان لرستان، در پیامی اعلام کرد: مردم سرزمین حماسه‌ساز لرستان، امروز به یاری هموطنان خود شتافته‌اند و به چهره هر کس که نگاه می‌کنی؛ به فکر همسایه است و سرمایه مردم که دچار مصیبت و خسارت شده است، از مرد و زن کوچک و بزرگ برای همنوع گریه و زاری می‌کنند و با تمام توان پای کارآمده‌اند و ارزش نهفته در گفتمان مردمی دفاع مقدس یک‌بار دیگر جلوه‌ای زیبا و درخشش ستودنی یافته است.

متن این پیام به شرح زیر است:

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»

«إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ»

هرسرزمینی بر اساس مؤلفه‌های خاص فرهنگی و جغرافیایی، از فرهنگی استراتژیک برخوردار است که همواره او را در ناملایمات و سختی‌ها یاری می‌کند و بر نسل‌های متمادی امری واجب است که این فرهنگ را به نحوی شایسته به آیندگان انتقال دهند.

این روز‌ها در لرستان یاد و خاطره حماسه‌سازی و شجاعت و همبستگی مردمی و ازخودگذشتگی دوران دفاع مقدس را در لحظه‌لحظه‌های پاسخ طبیعت به تهدید برخی انسان‌ها به علت نداشتن دوراندیشی و چاره‌اندیش در حیات اجتماعی می‌توان به چشم دید.

واقعیت آن است که در دوران دفاع مقدس آن‌چه باعث قدرت و قوت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بود؛ حضور انسان‌های مخلص در جبهه‌ها و پیوند وثیق آنان با امام خمینی (ره) معمار بزرگ انقلاب اسلامی بود.

باید دانست که طبیعت از یک سنت پایدار پیروی می‌کند و هیچ‌کس را یارای مقاومت در برابر این سنت پایدار نیست؛ نباید سیل را با الفاظ منفی یاد کرد؛ سیل و خسارت آن پاسخ به آن‌گونه فعالیت انسان‌هاست که محل عبور «آب»، این نعمت عظیم خدای تبارک و تعالی را می‌بندد. رود‌ها خانه‌ای دارند که تعرض به آن بی‌پاسخ نمی‌ماند.

در نگاه امروزی به جغرافیای رودخانه‌ها، به‌ویژه رودخانه‌های لرستان، در مواجهه با برکات الهی و نزول باران حیات‌بخش، نوعی غافل‌گیری استراتژیک رخ داده است و به علت سهل‌انگاری‌ها و ضعف در آینده‌نگری و آینده‌پژوهی در مسیر رودخانه‌های مطرح این استان مشکلاتی وجود دارد که عملاً خانه این رود‌ها را خراب کرده است و یا مصالح به کار رفته آن‌چنان حساب نشده است که توان مقاومت در برابر کمترین سیلاب‌ها را ندارد.

به هر تقدیر مردم این سرزمین حماسه‌ساز، امروز به یاری هموطنان خود شتافته‌اند و به چهره هر کس که نگاه می‌کنی؛ به فکر همسایه است و سرمایه مردم که دچار مصیبت و خسارت شده است، از مرد و زن کوچک و بزرگ برای همنوع گریه و زاری می‌کنند و با تمام توان پای کارآمده‌اند و ارزش نهفته در گفتمان مردمی دفاع مقدس یک‌بار دیگر جلوه‌ای زیبا و درخشش ستودنی یافته است.

آری! مردم بیشترین کمک خود را در مهار این پاسخ طبیعت داشته‌اند و البته مسئولین و نیرو‌های نظامی و انتظامی نیز با بضاعتی که داشته‌اند، در کنار این سرمایه اجتماعی بزرگ نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران قدم برداشته‌اند؛ اما لازم است به این مردم متدین و باشرافت که همواره در کنار مسئولین بیشترین همراهی و همدلی را داشته‌اند؛ با چاره‌اندیشی در سطوح منطقه‌ای و ملی کمک کرد؛ اما نه کمک‌های گذرا که صرفاً تسکینی بر آلام آنان باشد؛ بلکه بایستی مشکلات لرستان را بر مبنای زیر ساخت‌های فرهنگی و جغرافیایی آن، همان‌گونه که شایسته آن است سامان داد.

درود خدا بر همه آنان که حماسه جاویدان «پلدختر» همیشه قهرمان (هویزه ثانی) را خلق کردند و امروز نیز در همان شرایط با ویرانی سیل در حال مقابله و تلاش هستند. همان دلاورمردان خرم‌آبادی، الیگودرزی، کوهدشتی، الشتری، بروجردی، دورودی، پلدختری و دلفانی که با حضور عاشقانه خود در هشت سال دفاع مقدس بیشترین سهم و نقش را در آن دوران طلایی داشتند و درود خدا بر همان‌ها که امروز در مهار پاسخ طبیعت که خانمان‌سوز است، دست به دست هم داده و به کمک مسئولین شتافتند.

اینجانب ضمن ابراز همدردی با همه مردم شریف و مؤمن و خستگی‌ناپذیر لرستان که در این حادثه عزیزانی را از دست داده و یا متحمل خسارت مادی شده‌اند؛ آرزومندم خداوند سبحان به آن‌ها صبر و شکیبایی عطا فرماید.

سرهنگ «حجت‌الله ناصرپور»
مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان لرستان

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار