به گزارش گروه سایر رسانههای دفاعپرس به نقل از تسنیم، سریال نوروزی شبکه اول سیما امشب بعد از 2 هفته به پایان راه میرسد و البته باید منتظر «نون. خ»های دیگری باشیم که تهیهکننده سریال (مهدی فرجی) بنابر درخواست مدیران رسانهملی قول آن را داده است. کاری که تلفیقی از کمدی کلام و موقعیت بود. بسیاری از کارشناسان کار جدید سعید آقاخانی برای تلویزیون را پرتحرکترین کمدی در اقلیم بومی دانستند.
شاید بتوان یکی از مخاطرات این دست سریالها را شوخی آنها با اقوام دانست که در برخی موارد صداوسیما را در مقابل قومیتهای مختلف قرار میداد و به قطع سریال یا اصلاح آن منجر میشد. نکتهای که پیش از این هم مورد سوال بسیاری از رسانهها بود و سعید آقاخانی اینچنین به آن پاسخ داد: «این اتفاق در «نون. خ.» نخواهد افتاد؛ چون هم من و هم برخی از هنرمندان این سریال، کُرد هستیم. جالب است بدانید که حدود 20 بازیگر بومی داریم که از کردستان و کرمانشاه آمدهاند. گاهی وقتی سطحی با قومیتها برخورد میشود چنین اتفاقی میافتد [با چالش و حاشیه روبهرو میشود].»
پرداختن به اقوام و آداب و رسوم نکته مهمی است که در سریال تلویزیونی «نون. خ» عمق گرفته است؛ چنانکه طراح لباس، صحنه پرداز و کارگردان این سریال در شناساندن آداب و رسوم، سبک زندگی و نوع پوشش و گویش کُردی از هیچ کوششی دریغ نکردهاند؛ این وسعت دید و پرداخت، آنقدر گسترده و عمیق است که ماموستا مصطفی شیرزادی، امام جمعه مریوان، از شهرستانهای استان کردستان نیز به پخش این سریال واکنش نشان داده و گفته است: «ساخت سریالهایی همچون «نون. خ» در تقویت همبستگی ملی و قومی تأثیرگذار است. این سریال تلویزیونی بهخوبی ظرفیتهای مناطق غرب کشور را منعکس میکند. سریال نوروزی «نون. خ» توانسته مخاطبان تلویزیونی زیادی را دنبال خود بکشاند و شور و نشاط در بین مردم ایجاد کند.»
یکی دیگر از مشکلات بر سر راه سعید آقاخانی نگاه مخاطب شبکه یک به سریال «پایتخت» بود که شش بار با موقعیتهای مختلف پخش شده بود. پایتخت که با رویکرد بومی به سراغ مازندرانیها رفته و موقعیتها و داستانهای مختلفی را برای مخاطب روایت کرده بود، قرار بود امسال با یک اپیزود ویژه (اسپیشال اپیزود) تقدیم مخاطب شود؛ اما این امر به دلیل درگذشت ناگهانی نویسنده آن (خشایار الوند) به زمان دیگری موکول شد. این سریال طبق آمارها و نظرسنجیهای متفاوت توانست در وهله نخست پخش و تازگی سوژه و شرایط اقلیمی توجه بسیاری از مخاطبان را به خود جلب کند تا جایی که برخی مردم و مسئولان خصوصا کُردنشینها را هم به ادامه «نون. خ» با موقعیتهای جدید ترغیب کرد.
«نون. خ» در کنار نمایش فرهنگ و زندگی مردم کردستان از موضوعات اقتصادی و سیاسی غافل نشد. مسئله اختلاس و حق مردم را ادا کردن را جدی در دستور کار خود قرار داد و در چند قسمت هم موضوع اظهارنظر مفتضحانه «نتانیاهو- رئیس رژیم صهیونیستی» را با خلق موقعیت خرید هواپیما در یک منطقه متروکه بر سر زبانها آورد؛ به طوریکه طبق برخی شنیدهها و خبرها با نشان دادن این موضوع در «نون. خ» مجدداً جوک بزرگ نتانیاهو در جامعه جهانی مطرح شده است. نتانیاهو در سال گذشته موضوع «دورقوزآباد» را در سازمان ملل مطرح کرد و بعداً معلوم شد که اصلاً منابع هستهای در چنین منطقهای از ایران وجود ندارد. این اتفاق در جامعه جهانی یک جوک مفتضحانه قلمداد میشود!
سعید آقاخانی خیلی هوشمندانه این موضوع را با یک هواپیما پیش کشید و منظور خودش را رساند که در فضای مجازی هم دوباره این جوک و رفتار سادهلوحانه یک سیاستمدار اسرائیلی دست به دست شد. نشان دادن این دیالوگها و بازنگری تحلیل مفتضحانه نتیانیاهو درباره ایران بدون کلیشه و تکرار بر سر زبانها افتاد و مردم نشان دادند که یکپارچه در مقابل چنین تهدیداتی ایستادهاند و هر نوع همکاری یا جاسوسی برای کشورهای اسلامی تقبیح شده است.
پرداختن «نون. خ» به قوم کُرد یک ریسک بزرگ بود که سعید آقاخانی آن را پذیرفت. کسی که در ساخت و بازی سریالهای طنز از تجربه خوبی برخوردار است؛ چون او و امثال او رگ مخاطب را بهتر میشناسند و اگر بخواهند درباره اقوام و سبک زندگی هم حرفهای بزرگ بزنند این اصالت را بدون لودگی و خوشمزگی فریاد میکنند. همانطور که پیش از این هم سعید آقاخانی درباره نوع طنز خود گفته بود: «بیمزه نخواهیم بود. نباید مخاطب حتماً غشغش بخندد! این لزوماً طنز نیست. ما یک مجموعهای را برای عید نوروز آماده میکنیم که کار اجتماعی هم باشد. تماشاگر فیلمهای مناسبتی باید آداب و رسوم فرهنگ ایرانی را هم ببیند و این اتفاق در «نون. خ.» افتاده است.»
در روایت «نورالدین خانزاده» روستاهای کردستان که در زمینه صادرات تخمه آفتابگردان فعالیت میکند همه قشرها، سنین، مشاغل و شخصیتها حضور دارند. هم فضای روستایی و طبیعت بکر غرب ایران را نمایش میدهد و هم کوچه پس کوچههای تهران را! گویش کُردی در آن، نزدیک به واقع و در عین حال قابل درک برای همه مردم است. از موسیقی محلی و اقلیمی به زیبایی در آن استفاده شده و پوشش اصیل و سنتی مردم آن منطقه نیز به خوبی نمایان است.
«نون. خ» در موضوع اقتصادی هم به سراغ مسئله اختلاس رفته است. جایی که با فوت یکی از طرفهای تجاری «نورالدین خانزاده» شخصیت اصلی داستان، بخش زیادی از پولهای مردم از دست میرود. تا نورالدین مظنون به اختلاس پولهای آنها شود و اصلاً این عنوان «نون. خ» از همینجا میآید. البته در عین حال از پرداختن به رفتار هوشمندانه «نون. خ» در ارائه کاراکتر روحانی هم نباید بگذریم. جایی که هومن حاجیعبداللهی برای نقش «افشه» انتخاب شد؛ معمولاً چنین نقشی حساسیتها و محدودیتهای خاص خودش را دارد. به هر حال نقش قشری از اجتماع را «حاجی عبداللهی» بازی کرد که هم پوشش متفاوتی دارند و هم اینکه برای رسیدن به آن نیاز به تحقیقهای بسیاری است. «افشه» - «نون. خ» انصافاً تقلیدی از هیچکدام از روحانیون بازی شده در سیما نبود.
نکته آخر؛ هویت شبکه یک سیما ایجاب میکرد و میکند که در ادامه هم به سراغ اقوام مختلف و نمایش فرهنگ و گویش و طبیعت آنها برود؛ چون رسالت تلویزیون خصوصاً شبکه یک که به عنوان یک شبکه ملی تعریف شده نشان دادن این سبک زندگی، آداب و رسوم و نشان دادن مشکلات، رنجها و آسیبهای موجود در اقوام و مناطق محروم و حاشیهنشین کشور است.
انتهای پیام/ 112