«امیر غلامحسین دربندی» در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

نگاه شهید صیاد به حضرت امام (ره) و رهبری مانند عمار بود

همرزم شهید صیاد شیرازی گفت: نگاه صیاد به حضرت امام (ره) و رهبری نگاهی مثل عمار بود. اگر سوال کنند مطیع ترین فرد بعد از انقلاب نسبت به حضرت امام (ره) که بود اسم شهید صیاد را می آورم.
کد خبر: ۳۴۰۶۷۲
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۰ - 10April 2019

صیاد شیرازی؛ مطیع ولایتگروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، سراسر تاریخ هشت ساله دفاع مقدس صحنه خلق حماسه های شگرف از رویایی جبهه حق علیه باطل است. در این میدان مردانی پا به عرصه جهاد گذاشتند که الگویی برای مردمان زمان خود و بعد از خود شدند، افرادی که در ابعاد مختلف زندگی و در شاخه‌های مختلف علمی، نظامی و معنوی رشد کردند و از این روی دست تقدیر شهادت را در دفتر زندگی آنان رقم زد. شهدایی همچون سپهبد علی صیاد شیرازی که رهبر معظم انقلاب از او به عنوان شیر بیشه های مردانگی و شجاعت یاد می کند و همرزمان و دوستانش از او را آیینه تمام نما از انسان واقعی می نامند. در فرصتی کوتاه خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس به سراغ امیر سرتیپ دوم غلامحسین دربندی معاون اسبق روابط عمومی ارتش جمهوری اسلامی ایران و از همرزمان شهید سپهبد علی صیاد شیرازی در هیئت معارف جنگ رفته است تا صحبت های وی را در خصوص این شهید بزرگوار بشنویم.

فرهنگ زندگی شهید صیاد شیرازی باید الگوی سبک زندگی شود

دفاع‌پرس: پس از شهادت شهید صیاد شیرازی مقام معظم رهبری بر بالای تابوتی که پیکر وی قرار داشت حاضر می شوند و اینگونه ارادت خود را به این شهید نشان می دهند. مقام معظم رهبری برای شهدای خاصی این کار را می کند، شما فکر می‌کنید دلیلی که شهید صیاد شیرازی را در نظر رهبری یک شهید خاص می کند چیست؟

دربندی: دکتر کامران نماینده سابق مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی یکبار می گفت که فرهنگ زندگی شهید صیاد باید به عنوان سبک زندگی، الگوی ملت ما و خصوصا جوان ها قرار بگیرد. شخصیت شهید صیاد شیرازی این ظرفیت و شایستگی را دارد که زندگی اش به عنوان الگو و یک اسطوره برای ملت مورد استفاده قرار بگیرد.

ایشان یک شخص، یک شهروند مثل سایرین بود اما مورد توجه حضرت امام و رهبری بود. صیاد شیرازی را می توان از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار داد. ایشان منحصر به زندگی نظامی اش نمی شود باید او را از نظر ابعاد نظامی، فرهنگی، اجتماعی، شخصیتش در خانواده، عبادت، ایجاد امنیت و حفظ حدود و ثغور، و حفظ استقلال کشور مد نظر قرار دهیم.

با بصیرت بود و شناخت و رابطه خوبی با روحانیون، مراجع و ائمه جمعه داشت. ابعاد مختلفی در زندگی شهید صیاد وجود دارد که قابل بحث است از جمله بعد مبارزاتی ایشان با دشمنان اسلام و دشمنان جمهوری اسلامی، قدرت برنامه ریزی، معلومات نظامی، هدایت نیروها و فرماندهی بر دل هایشان. ما قرار نیست شهید صیاد را بزرگ کنیم بلکه اگر همان ابعاد زندگی اش را مد نظر قرار دهیم و مصادیقی که در زندگی اش وجود دارد را بیان کنیم بسیار مورد علاقه و توجه مردم قرار می‌گیرد.

دفاع‌پرس: در ارتباط با مهمترین اقدام شهید صیاد شیرازی یعنی وحدت ارتش و سپاه بگویید.

دربندی: در رابطه با ایجاد وحدت بین نیروهای سپاه و ارتش ایشان بسیار تلاش کرد. نگاه وحدت آمیزی بین ارتش، سپاه، بسیج و جهاد داشت. خود شهید برایم تعریف می کرد وقتی به عنوان فرمانده نیروی زمینی انتخاب شدم مشغول آزادسازی شهر بوکان بودم. (بعد از عملیات ثامن که مهر 1360 انجام شد فرماندهان و سرداران رشید اسلام که برای ارائه گزارش به امام قصد بازگشت با هواپیما را داشتند در کهریزک دچار سانحه و شهید شدند، وقتی 2 روز بعد، حضرت امام شهید صیاد را به عنوان فرماندهی نیروی زمینی ارتش منصوب کرد) و خبر فرماندهی‌ام را دادند سجده شکر به جای آوردم، نماز خواندم و از خدا خواستم کمکم کند. بوکان آزاد شد به تهران آمدم و نیروها و یگان ها را تحویل گرفتم، سپس به جنوب رفتم. به محض ورودم اول به دزفول به قرارگاه زمینی ارتش که در کارخانه لاستیک سازی بود رفتم. به شهید نیاکی گفتم ظرف 48 ساعت باید مقر به اهواز منتقل شود و اینگونه قرارگاه مشترک کربلا بین سپاه و ارتش تاسیس شد. گفتم از این به بعد عملیات ها از یک قرارگاه هدایت می شود.

این اولین قدم شهید صیاد شیرازی برای  ایجاد وحدت بود که  نشانه‌اش در پیروزی عملیات‌های طریق القدس و فتح‌المبین نمایان شد.

وقتی برای سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه حاضر شد مردم شعار می‌دادند ارتشی و سپاهی 2 لشکر الهی، ایشان گفتند این 2 جدا از هم نیستند و باید یک لشکر باشند. ایشان از این اقدام به عنوان ترکیب مقدس یاد می‌کرد و اذعان می‌کرد که به وجود آوردنش مشکل بود، مجبور بود با نیروهای پاسدار که سن کمی داشتند صحبت کند و ذهن آن ها را آماده کند تا وقتی با فرماندهان کهنه کار و سالمند ارتش که دوره ها و تجربیات زیادی داشتند سر جلسه بنشینند احساس ناراحتی نکنند و از یک سو با فرماندهان ارتش صحبت کند که باید تجربیاتشان را در اختیار نیروهای پاسدار قرار دهند، وقتی جلسه تشکیل شد و هر 2 طرف جلسه از پذیرش نظریات یکدیگر استقبال کردند این تلاش شهید به خوبی دیده شد.

دفاع‌پرس: در کدام یک از عملیات‌ها شهید صیاد تاثیر ویژه تری داشت؟

دربندی: وی چند بار کشور را نجات داد، در وقایع انقلاب اسلامی نقش ویژه ای داشت، در کردستان، غرب و شمالغرب حضور داشته و در آزادکردن شهرهایی که ضد انقلاب و گروهک های تکفیری آن روز اشغال کرده بودند و جنایت هایی را نسبت به ملت ما انجام می دادند نقش ویژه داشت. به همین دلیل باعث خشم دشمنان شد، ایشان حق بزرگی بر گردن امنیت کشور و حفظ مرزهای جمهوری اسلامی ایران دارد.

برخی مواقع استکبار از طریق فضای مجازی دروغی را تحویل جوان ها می دهد و با آدرس غلط شعار «جانم فدای ایران» را به آن ها یاد داده و عده ای را به خیابان ها می کشاند که پرچم ایران را آتش می زنند و به نیروی انتظامی می‌تازند، شعارهایی سر داده می شود که مورد رضایت استکبار است، از آن طرف رهبرانی که این شعارها را یاد افراد دادند در آغوش بیگانگان تابعیت گرفتند اما کسی مثل صیاد جانش را برای ایران فدا کرد، برای حفظ کشور جان و خون داد، زحمت کشید، شب و روز در مناطق عملیاتی تلاش کرد و جوان ما باید به این‌ها توجه کند.

شهید صیاد شیرازی مطیع ترین فرد نسبت به امام (ره) بود

دفاع‌پرس: شهید صیاد شیرازی به عنوان فردی وارسته و آزاده دارای ویژگی‌های اخلاقی خاصی بود، در عین حال که باید به عنوان یک فرمانده قوی نقش خود را ایفا می‌کرد، چگونه این دو خصوصیت در کنار هم جمع شدند؟

دربندی: ایشان رهبری نظامی داشت ولی فرماندهی نظامی نداشت، چون در رهبری نفوذ از راه قلب و دل و فرماندهی از راه درجه است. برای همین مقام معظم رهبری می‌فرمایند: «رگه‌هایی از رهبری نظامی در شهید صیاد است. شهید صیاد سیمای فرماندهان صدر اسلام را زنده می‌کرد. از راه نفوذ در قلب، روح افراد را تسخیر می‌کرد. بارها در کنارش بودیم و می‌دیدیم در برخوردهایش به همه افراد توجه می‌کرد، چه بالا دستی ها و چه پایین دستی‌ها، اتفاقا به پایین دستی‌ها توجه و اهمیت و به بالایی‌ها احترام می‌گذاشت.»

با وجود اینکه فرمانده نیروی زمینی بود از نظرات یک ستوان و درجه‌دار استفاده می‌کرد و انقدر احترام می‌گذاشت  هرکس بود احساس می‌کرد شخصیت بزرگی است این باعث می شد در دل ها جای بگیرد. بسیار صبور بود، با وجودی که موانع زیادی برایش ایجاد و سنگ‌اندازی کردند تا زمین بخورد، حتی توسط کسانی که از آنان توقع نداشت ولی بسیار صبورانه رفتار می‌کرد.

 نگاهش به حضرت امام (ره) و رهبری نگاهی مثل عمار بود. اگر سوال کنند مطیع ترین فرد بعد از انقلاب نسبت به حضرت امام (ره) که بود اسم شهید صیاد را می آورم.

برخی مواقع می گفت حضرت امام (ره) من را منع کردند که به مناطق پر خطر بروم چرا که شهید صیاد چند بار ترور شد و بار آخر موفق شدند او را به شهادت برسانند. تعریف می کرد «از چزابه گزارش دادند حضور ارتش در منطقه کمرنگ شده است است من خواستم به چشم ببینم اما گفتم اگر بروم و اتفاقی برایم بیافتد و روز قیامت سوال کنند که به حرف امامت گوش نکردی من جوابی ندارم.»

با اخلاص زیادی که داشت همیشه سعی می کرد کارهایش را برای رضای خدا انجام دهد، در اوج فرماندهی و مسوولیت‌ها ساده زیست بود. گاهی وقت‌ها که خیلی خسته می شد و خوابش می‌آمد هرجا بود دراز می‌کشید و می‌خوابید.

اصولا کم خواب بود و با خواب مبارزه می‌کرد بیشتر خوابش در هلیکوپتر و یا ماشین بود. همیشه چشم هایش از بی خوابی گود بود. می‌گفت 24 ساعت در روز برای کار من کم است کاش 50 ساعت در روز بود.

 بسیار انسان تکلیف محوری بود. با وجود مسوولیت‌های مهمی که داشت احساس غرور و تکبر نداشت.

 در عملیات مرصاد زمانی که خبر دادند دشمنان و منافقین به نزدیکی کرمانشاه رسیدند شبانه همه نیروها را حرکت داد و آنان را فرماندهی کرد که پنج هزار نفر از منافقین در این عملیات به درک واصل شدند. چنان این موضوع برای دشمن سخت بود که تا 10 سال به دنبال شهادت ایشان بودند.

برای سر صیاد جایزه تعیین کردند

دفاع‌پرس: نگاه دشمن به شهید صیاد شیرازی چطور بود؟

دربندی: دشمن ایشان را به خوبی می شناخت. یک نامه هست از طرف وزیر فرهنگ صدام به رجوی که وقتی منافقین صیاد را به شهادت رساندند به رجوی داد و تبریک گفت و اشاره کرد که دل ما را خنک کردید، پرونده این فرمانده ایرانی روی میز ما باز بود و امروز که به شهادت رسیده آن را می بندیم. حتی برای کشتن صیاد شیرازی جایزه تعیین کرده بودند.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها