سعید محمد تشریح کرد؛

فعالیت‌های مهندسی قرارگاه خاتم در مناطق سیل‌زده

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) با اشاره به اعزام هزار دستگاه ماشین‌آلات‌ به مناطق سیل‌زده کشور گفت: یکی از اولین مجموعه‌هایی که با ماشین‌آلات سنگین و نیمه‌سنگین به کمک سیل‌زدگان شتافت، قرارگاه خاتم بود.
کد خبر: ۳۴۰۶۹۳
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۳ - 08April 2019

فعالیت‌های مهندسی قرارگاه خاتم در رفع مشکلات مناطق سیل‌زده/ اعزام ۱۰۰۰ دستگاه ماشین‌آلات‌به گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، «سعید محمد» فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) اظهار داشت: پس از فرمان رهبر معظم انقلاب در خصوص کمک به آسیب‌دیدگان از سیل، مجموعه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در کنار سایر مجموعه‌های کمک‌رسان تلاش کرد تا انسجامی در مجموعه ایجاد کند و سپاه‌های استانی، قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) و بسیج سازندگی و سایر مجموعه‌های سپاه که می‌توانستند در این حوزه ارائه خدمت کنند، سازماندهی شدند.

وی افزود: سپاه‌های استانی در داخل استان‌ها فعال شدند و برای هر یک از استان‌هایی که خسارت‌های عمده دیده بودند، هفت استان دیگر به عنوان معین در کنار مجموعه قرار گرفت و نیرو‌های خود را بسیج کردند و به منطقه آوردند.

محمد با بیان اینکه قرارگاه عمدتاً مجموعه مهندسی است، گفت: تلاش کرده‌ایم در کنار استانداران قرار بگیریم و خدمات مهندسی و راهکار‌های تکنیکی و مهندسی برای مهار سیل و کاستن از دامنه خسارت‌ها ارائه کنیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) بیان کرد: البته در این مسیر برادران ارتشی ما نیز خدمات شایانی کردند و‌ همدلی و انسجام بسیار خوبی بین همه نیرو‌های مسلح اتفاق افتاد.

وی گفت: قرارگاه و سایر مجموعه‌های مهندسی سپاه جمعاً حدود هزار دستگاه ماشین‌آلات سنگین و نیمه‌سنگین و تجهیزات را به استان‌های آسیب دیده گسیل کردند و از همان لحظات اولیه حادثه سعی کردند در کنار مردم سیل‌زده قرار بگیرند.

محمد اظهار داشت: بر اساس تقسیم کاری که انجام شد، بیشتر حوزه‌های کمک‌رسانی و امدادرسانی به عهده بسیج سازندگی و سپاه‌های استانی بود و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) بیشتر، فعالیت‌های مهندسی و زیرساخت‌ها را عهده‌دار بود.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) افزود: به دلیل خشکسالی سال‌های اخیر، اغلب کانال‌ها و مسیل‌های شهر‌ها مسدود شده بود و لایروبی بر روی آن صورت نگرفته بود و بعضاً تخلیه مخازن سد‌ها انجام نشده بود و ما سعی کردیم فعالیت‌های مهندسی را در این خصوص تدارک ببینیم.

وی با بیان این که هر استان شرایط خاص خودش را دارد، گفت: مشکل استان خوزستان میزان خروجی آب از سد کرخه است که بیشتر از ظرفیت آن است؛ از این رو ما در رودخانه کرخه یک‌سری نقاط را شناسایی و از همانجا آب رودخانه کرخه را منحرف کردیم و با شناسایی یک خط القعر بین تپه‌های الله اکبر و رودخانه کرخه، آب به سمت این خط القعر منحرف شد و آب از آنجا به سمت جاده چزابه- بستان، حرکت داده شد و با وجود دایک‌هایی که در آن منطقه بود، ما توانستیم این دایک‌ها را بزنیم و آب را با شدت خوبی تخلیه کنیم و حدود 400 مترمکعب بر ثانیه ظرفیت‌سازی جدید ایجاد کردیم.

محمد بیان کرد: ما هم‌اکنون مشغول لایروبی رودخانه‌هایی هستیم که منتهی به تالاب هورالعظیم هستند، از رُفَیع به بعد چهار کانال اصلی وجود دارد که همه مسدود بود و با انفجار و ماشین‌های سنگین این کانال‌ها را باز کردیم و سرعت تخلیه آب را به مخازن هورالعظیم افزایش دادیم و سپس آب را از آنجا از طریق دایک مرزی عبور دادیم و طبق آخرین گزارش، سطح آب در مناطقی که منتهی به هورالعظیم بود در حدود یک متر و نیم کاهش یافته است.

وی در خصوص وضعیت مناطق سیل‌زده استان لرستان گفت: یکی از معضلات این استان راه دسترسی است و سیلاب قسمت اعظم پل‌های بزرگ و راه‌ها را در این استان تخریب کرده است؛ از این رو کار در مجموعه سپاه تقسیم شد و گروهی، بازگشایی راه پلدختر به معمولان را بر عهده گرفتند و این راه باز شد؛ قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) نیز بازگشایی مسیر ویسیان به معمولان که حدود 20 کیلومتر است و آسیب جدی دیده بود را از دو روز پیش عهده‌دار شده است و با ظرفیت 40 دستگاه ماشین راه‌سازی کار را شروع کردیم که هم‌اکنون 14.5 کیلومتر از این مسیر بازگشایی شده است و تا سه روز دیگر این کار به اتمام خواهد رسید.

محمد در خصوص وضعیت مناطق سیل‌زده استان گلستان نیز گفت: ما در استان گلستان پیش‌بینی کردیم که در صورت طغیان مجدد گرگان‌رود، ورود آب به آق‌قلا و گمیشان کنترل شود و امیدواریم با این کار بتوانیم روند تخلیه آب را تسریع کنیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) در خصوص فعالیت‌های این مجموعه در استان ایلام اظهار داشت: در مورد استان ایلام نیز با وزارت راه‌ و شهرسازی رایزنی کرده‌ایم تا بازگشایی مسیر‌ها را سرعت ببخشیم.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها