رئیس جمهور:

بودجه به اندازه کافی نداریم/ امسال سالی پرنعمت و زحمت است

حجت‌الاسلام حسن روحانی با اشاره به مشکلات مالی کشور گفت: ما بودجه به اندازه کافی نداریم و همیشه با کسری مواجه هستیم و باید اولویت‌ها را در نظر بگیریم.
کد خبر: ۳۴۲۸۶۷
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۵ - 20April 2019

رقم بسیار بالایی آب وارد ایران شده است/ یکی از کارهایی که باید انجام دهیم مسئله ارائه آموزش استبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از خرم آباد، حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» رئیس جمهور صبح امروز در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان لرستان با اشاره به فرا رسیدن سالروز ولادت حضرت مهدی (عج) اظهار داشت: ما هر قدمی که برمی‌داریم، باید زمینه را برای ظهور آن حضرت آماده‌تر کنیم.

وی نیمه شعبان را روز بسیار مبارکی  دانست  و افزود: همه امیدها برای آینده جهان، کشورمان، همه مسلمانان و همه انسان‌ها در سایه ظهور منجی عالم بشریت خواهد بود.

رئیس جمهور با اشاره به وظایف منتظران در خصوص آماده سازی زمینه های ظهور گفت: اگر به ما بگویند یک ساختمان عظیم و بزرگ باید ساخته شود نمی‌توانیم دست روی دست بگذاریم تا این‌که یک روزی توسط یک شخصیت استثنایی و بی‌نظیر تاریخ این ساختمان درست شود. درست است به دست او ساخته می‌شود اما وظیفه همه ما است که مقدمات کاری که باعث یک تحول بزرگ در زندگی مردم می شود را فراهم کنیم.

روحانی با اشاره به حادثه سیل امسال عنوان کرد: یادم می‌آید از تعبیر حضرت امام (ره) در هفته‌های اول انقلاب که آخر سال 57 بودیم فرمود «امسال سال پرنعمت و پرزحمتی بود» چرا که سال 57 از یک نظر آن‌همه کشتار و زندان و 17 شهریور و تاسوعا و عاشورا و حوادث بسیار سخت، پیچیده، دلهره‌آور و هرلحظه معلوم نبود چه می‌شود.

وی ادامه داد: سال 57 از نظر نعمت بهترین سال تاریخ ایران بود درحالی‌که به تعبیر حضرت امام (ره) سخت‌ترین سال بود، اقتصاد، زندگی و جان مردم، آن‌ها که مجروح شدند جانباز شدند، امسال نیز به تعبیری سال پرنعمت و زحمت است.

روحانی تصریح کرد: نعمت امسال بسیار بالا است، خداوند آب را وقتی نازل می‌کند یعنی نشاط را نازل می‌کند، رقم بسیار بالایی نسبت به سال‌های پیش آب وارد سرزمین ایران شده است.

رئیس جمهور با اشاره به خسارات سیل لرستان گفت: 12 فروردین که با استاندار لرستان صحبت می‌کردیم و من راجع به پلدختر سوال کردم ایشان شب بود و گفتند که ارتباط ما قطع است و ما خبر نداریم و احساس خطر می‌کنیم، خیلی من نگران شدم. صبح که اول وقت بیدار شدم و تماس برقرار شد، متوجه شدیم که الحمدلله تلفات جانی نبوده ولی خسارات مالی زیاد بوده است.

روحانی با ابراز خوشحالی از اینکه تلفات جانی فراوانی در سیل نداشته ایم، گفت: خسارات زیادی به مردم وارد شده است  ولی اینکه باید چکار می‌کردیم و خسارت کمتر می‌شد این مقوله دوم است.

وی ادامه داد:  از یک جمع و هیئت بلندپایه ای از اساتید و متخصصین خواستم مسئله سیل و سیلاب ایران را دقیقاً بررسی کنند و بگویند مشکلات چه بوده است. اقدامات قبلی چه بوده که انجام نشده و چه باید کنیم. ظرف 6 ماه یک گزارش ملی در این زمینه تهیه خواهد شد و این موضوع ربطی به دولت ندارد همه اساتید و کارشناسان به هر نظری رسیدند ما انجام می‌دهیم.

رئیس جمهور با اشاره به  داستان حضرت نوح که در قرآن آمده است، گفت: زمانی که حضرت نوح شروع به ساخت کشتی کرد، سال‌ها طول کشید که حضرت آن کشتی را ساخت و آن واقعه رخ داد و آن کشتی منجی همه مؤمنین و موجودات زنده و غیر انسان شد.

وی ادامه داد: اگر ما 20 سال پیش این رودخانه‌ها را توسعه می‌دادیم می‌گفتید عجب دولت بیکاری است. مردم شغل و آب ندارند و موضوع مثل کشتی نوح می‌شد.

روحانی با اشاره به مشکلات مال کشور گفت: ما بودجه به اندازه کافی نداریم و همیشه با کسری مواجه هستیم و باید اولویت‌ها را در نظر بگیریم.

وی با اشاره به مشکلات سد سازی در کشور افزود: چند سال پیش دوره‌ای شده بود که همه ایراد می‌گرفتند به سدسازی و مدام سوال می‌کردند که چرا سد درست کردید. در همین دولت یازدهم در روزنامه‌ها و روشنفکرها با نقد سدسازی می‌گفتند که محیط زیست را تخریب کردید. پشت بعضی از سدها آب نبود می‌گفتند چقدر پول خرج کردید این سد برای 300 میلیون مترمکعب یا 500 میلیون مترمکعب ساخته شده و پشت آن 10 میلیون مترمکعب آب است. قضاوت‌های سال‌های پیش را یادمان نرود.

رئیس جمهور با بیان اینکه  مقصران در وقوع حادثه سیل را تبرئه نمی‌کنم، اذعان کرد: می‌شد اقداماتی کرد که خسارت‌ها کمتر شود. حداقل جوازهایی که داده شده برای ساختمان‌ها در مسیل ها و گاهی در داخل رودخانه کار بسیار نادرست، خلاف قانون و غلطی است.

روحانی تصریح کرد: استانداران، فرمانداران، شهرداران، وزرات نیرو و قوه قضائیه دست به دست هم دهیم دیگر جایی که خانه می‌سازیم مناسب باشد، جایی که حریم رودخانه بوده بگوییم ۵ متر عقب تر خانه‌ها را احداث کنند.

وی  اقدامات اولیه در کمک، امداد و نجات را در مرحله اول کار بسیار بزرگی دانست که تاکنون در ایران انجام شده است و ادامه داد: یکی از کارهایی که باید انجام دهیم مسئله ارائه آموزش به مردم است، در روستایی وقتی سیل و زلزله می‌آید، وقتی رانش پیش می‌آید، اول خود آن مردم باید بدانند چه کنند، چون هیچکس تا نیم ساعت بعد به آنها نمی‌رسد، تا بروند حداقل نیم ساعت یک ساعت طول می‌کشد، آن زمان طلایی است برای جان و مال مردم، ما یک آموزش لازم باید بدهیم، حالا یک مقداری صدا و سیما شروع کرده اما باید وسیع‌تر برای مناطقی که ممکن است حوادث پیش آید باید آموزش دهیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها