یادداشت/ عصمت دهقانی

ایستادگی شیعیان در برابر سختی‎ها نشأت گرفته از امید به آینده‎ای سبز است

شیعه در طول تاریخِ خود به انواع بلاها، دشمنی‎ها و سختی‎ها گرفتار شده است و آنچه به عنوان نیرویی بزرگ و پشتوانه‎ای استوار او را به ایستادگی واداشته، امید به آینده سبز است.
کد خبر: ۳۴۲۹۷۲
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۸ - 21April 2019

ایستادگی شیعیان در مقابله با  سختی ها نشأت گرفته از امید به آینده ای سبز استگروه استان‎های دفاع‌پرس- عصمت دهقانی؛ سپیده‎دم جمعه نیمه شعبان سال 255 هجری قمری، شهر «سامراء» میزبان مهمانی از سلاله پاک نبی اکرم (ص) بود، مهمانی که افتخار فرزندی یازدهمین پیشوای شیعیان حضرت امام حسن عسکری(ع) و بزرگ بانویی به نام «نرجس» نصیبش شده است. او را «مهدی» نامیدند زیرا هدایت شده‌ای است که مردم را به سوی حق می‎خواند، «قائم» خواندنش چون برای دفاع از حق قیام خواهد کرد، «بقیة‎الله» لقبش دادند، چراکه باقی مانده حجت‎های خدا بر روی زمین است و حکمت الهی در این بود که ولادتش پنهانی، عمرش طولانی و ظهورش آرمانی باشد.

مگر نه اینکه هر جامعه و حکومتی برای حفظ، بقا و دوام خود تا رسیدن به مقصد، به رهبری آگاه نیاز دارد تا جامعۀ تحت نظر و فرماندهی او در مسیر صحیح حرکت کند. هیچ جامعه‌ای بدون رهبر نمی‌تواند در یک سازماندهی منظم و مقتدرانه دستاوردهای گذشته خود را حفظ کند و برای آینده برنامه‎ای اساسی و مدون داشته باشد. بر این اساس اگرچه امام زمان (عج) در غیبت است ولی وجود مبارک او عاملی جدی برای حفظ مکتب تشییع است.

اعتقاد به مهدویت نگاه امیدوارانه به آینده بشریتی است که آرمانش رسیدن به مدینه فاضله‎ای مملو از زیبایی و برکات است و همین امیدی که لازمه‎اش مبارزه با منکرات و رذایل است باعث در امان ماندن از یأس و نوامیدی می‎شود و از طرفی امید یکی از سرمایه‎های مهم زندگی و مایه حیات است. بنابراین مهدویت و اعتقاد به ظهور منجی بهترین عامل برای مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن  است.

شیعه در طول تاریخِ هزار و چهارصد و اندی ساله خود به انواع بلاها و سختی‎ها گرفتار شده است و آنچه به عنوان نیرویی بزرگ و پشتوانه‎ای استوار او را به ایستادگی و تسلیم نشدن و حرکت واداشته، امید به آینده سبز است، آینده‎ای که خواب و خیال، افسانه و داستان نیست، آینده‎ای که اگر آماده باشیم نزدیک و نزدیکتر می‎شود.

مولاجان، ای مظهر رحمت و لطف پروردگار ای که به عنایت پروردگار بلایا و مصائب را از ما دور می‎کنی، حتی اگر در غفلت و بی‎خبری خویش دستان پر مهر و یاری رسانت را بر سرمان نشناسیم، به حال خود رهایمان نخواهی کرد.

یاابن‎الحسن، ای قبله آمال مسلمانان و محبوب دل‎های شیعیان، خدا را شاکریم که غیبت ظاهریت مانع از پرتو افشانی انوار رحمتت بر جان‎های مشتاقمان نیست و سخاوتنمدانه ما را بر خوان کرم خویش فرا می‎خوانی و کویرستان تشنه جانمان را سیراب کرده و پیوسته غمخوار شیعیان و دستگیر مددجویان آستان حضرتت هستی.

ای  مولای مهربانی‎ها، گاهی بر بالین بیماران حاضر شده و نفس مسیحایت شفابخش زخم‎های آنان است و زمانی چراغ راه گم‎شدگان در بیابان‎های تنهایی و بی‎کسی می‎شوی و در لحظه‎های سرد ناامیدی گرما بخش دل‎های منتظر هستی.

وقتی در کتابی خواندم، «یکی از برکات وجودی امام غایب دعای آن حضرت برای سعادت بندگان به ویژه شیعیان است و درخواست او از خداوند برای آمرزش گناهان»، بغض گیر کرده در گلویم ترکید، اشکم جاری شد و با خود زمزمه کردم، آقاجان شرمنده‎ایم، شرمنده از گناهانی که مانع از ظهورت شده است، شرمنده از لحظات بی‎خبری، شرمنده از غرور و خودخواهی و حق‎کشی‎ها.

ای یوسف زهرا، مطمئنم در جریان شکل‎گیری انقلاب اسلامی ایران و سال‎های پر تلاطم دفاع مقدس، لطف و محبتت بر سر ملتی سایه افکند که عشق اهل بیت (ع) را در دل دارند و لطف بی‎کرانت نظامی را که عزمش را جزم کرده که پرچم اسلام را به صاحب اصلیش برساند تا در سراسر دنیا به اهتزاز درآید، در برگرفته و بارها و بارها این نظام را از گردنه‎های سخت و نفس‎گیر دسیسه‎های دشمنان عبور داده‎ای.

یا‎ابن‎الحسن، ایران سرافراز در چند دهه گذشته شاهد رویدادهای فراوانی مانند فروریختن پایه‎های حکومت ۲ هزار و پانصد ساله شاهنشاهی در سال ۵۷، حادثه سقوط هلی کوبترهای نظامی آمریکا در صحرای طبس، کشف کوتای نوژه، ناکامی دشمنان در جنگ هشت ساله و تمامی توطئه‎های پس از جنگ تحمیلی بوده است که اگر لطف و عنایت ویژه شما به اذن باری تعالی نبود پیروزی در هر کدام از این رویدادها، غیرممکن بود.

یا بقیه‎الله فی‎الارض، چه زیبا با آگاهی کامل از توطئه های دشمنان، به شیوه های مختلف مرزهای فکری شیعیان و معتقدانت را پاسداری می کنی و آنگاه که دشمن شیطان صفت به وسیله و ابزارهای تبلیغی گوناگون اصول مکتب شیعه و اعتقادات مردم را برای رسیدن به اهداف شوم خود نشانه می گیرید، با هدایت و ارشاد آنان راه های نفوذ او را می بندی.

آری، دشمنان کینه توز از هر سلاح و ابزاری استفاده می کنند تا از رشد تفکری مهدوی  در جوامع اسلامی جلوگیری کنند، به ویژه در روزگاری که مباحث جهانی شدن، به قصد از بین بردن فرهنگ‎های اصیل، مطرح است و با استفاده از کتب، بازی‎های کامپیوتری، سایت‎ها و ... در صدد تخریب فرهنگ مهدویت هستند. بنابراین لازم است منتظران ظهور و دلسوختگان اسلام ناب محمدی، با افزایش آگاهی و بصیرت و با استفاده از ابزارهای جدید و تکنولوژی پیشرفته، با دسیسه‎های شیطانی دشمنان مقابله کنند.

به امید آن روزی که با ظهور امام زمان (عج) عدالت بر کرسی فرمانروایی تکیه زند تا هر چیز و هر کس در جای خود قرار بگیرد و جهان و جهانیان به آرزوی دیرینه خود برسند و ستم  و ستمگری از گستره گیتی رخت بربندد چراکه حکومت حضرت مهدی (عج) حکومتی جهانی است و او موعود همه بشریت است و تحقق بخش آمال و آرزوهای نیک همه انسان‎ها.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها