مدرس حوزه و دانشگاه:

خودسازی و رشد فکری از عوامل ظهور امام زمان (عج) است

حجت‌الاسلام اسدی با اشاره به عوامل ظهور امام زمان (عج) گفت: ایجاد آمادگی در خود با انجام تکالیفی مانند انتظار فرج، دعا، صبر، خودسازی و رشد فکری و اجتماعی باعث ظهور امام زمان (عج) می‌شود.
کد خبر: ۳۴۳۰۱۰
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۴ - 21April 2019

خودسازی و رشد فکری از عوامل ظهور امام زمان (عج) استحجت الاسلام والمسلمین «علی اسدی» مدرس حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس از خراسان شمالی به مناسبت فرارسیدن نیمه شعبان و ولادت امام زمان (عج) به بیان ویژگی های ایشان پرداخت و اظهار داشت: از بزرگترین صفات انبیا و اولیای الهی که در قرآن به آن بسیار توجه شده است «عبودیت» و «بندگی» ایشان است و امام مهدی علیه السلام که خاتم اولیاست در برابر خدا بسیار فروتن بوده و در برابر عظمت الهی خاشع و خدا و عظمت او در وجود حضرتش متجلی است.

وی بیان کرد: از جمله ویژگی‌های امام مهدی (عج) صفت جود و برخورد کریمانه با دیگران است؛ بخشنده بودن در عصر او به عنوان یک فرهنگ در بین مردمان رواج خواهد داشت حتی در روایت آمده است که در آن زمان مؤمنان در معاملات از یکدیگر سود نمی‌گیرند.وی بیان کرد: از جمله ویژگی‌های امام مهدی (عج) صفت جود و برخورد کریمانه با دیگران است؛ بخشنده بودن در عصر او به عنوان یک فرهنگ در بین مردمان رواج خواهد داشت حتی در روایت آمده است که در آن زمان مؤمنان در معاملات از یکدیگر سود نمی‌گیرند.

اسدی از جمله خصوصیات بارز حکومت امام مهدی (عج) را عدالت گسترده در همه زمینه‌ها بیان کرد و گفت: زمان حکومت امام مهدی (عج) به گونه‌ای است که سراسر زمین از عدل و داد پر می‌شود حتی جانوران و گیاهان نیز از این برکت عدالت و دادگری بهره‌مند می‌شوند.

این مدرس حوزه و دانشگاه در مورد عوامل ظهور امام زمان (ع) بیان کرد: عوامل ظهور به چیز‌هایی گفته می‌شود که زمینه ظهور امام زمان (عج) را فراهم کند و درباره‌ی آن باید گفت؛ هر چند عامل اصلی ظهور امام زمان (عج) «اراده‌ی الهی» است، ولی آنچه که انسان‌ها بعنوان زمینه سازی ظهور می‌توانند انجام دهند ازبین بردن زمینه‌هایی است که موجب غیبت آن حضرت می‌شود و همچنین ایجاد آمادگی در خودشان است.

وی ادامه داد: ایجاد آمادگی در خودشان با انجام وظایف و تکالیفی که بر عهده آن‌هاست بویژه تکالیف زمان غیبت مانند انتظار فرج، دعا، صبر، خودسازی و رشد فکری و اجتماعی بدست می‌آید.

اسدی با اشاره به روایتى از امام رضا (ع) گفت: ایشان می‌فرمایند: چه قدر نیکو است صبر و انتظار فرج آیا نشنیدى این سخن خداوند را که منتظر باشید من هم با شما در انتظارم همانا فرج پس از ناامیدى می ‏آید و کسانى که قبل از شما بودند صبورتر از شما بودند.

این مدرس حوزه و دانشگاه اظهار کرد: وظیفه شیعیان در عصر غیبت، صبر بر فراق است البته صبر بمعنای استقامت داشتن در اعتقاد و عمل و طی نمودن خط و مکتب آن حضرت است.

وی با بیان اینکه جوانان مهمترین نقش را در ظهور امام زمان (عج) دارند گفت: جوانان در دو زمینه نقش ایفا می‌کنند یکی در جریان ظهور به گونه‌ای که بنا بر روایات اکثر یاران حضرت را جوانان تشکیل می‌دهند و دیگری بعد از قیام و دوران حاکمیت عدل مهدوی که در آن دوران جوانان به کسب معرفت و علم همت می‌گمارند و ضمن فراگیری دستورات و معارف دین، حضرت را در امر حکومت یاری می‌دهند.

اسدی افزود: در روایتی از امام علی (ع) نقل شده است: «اصحاب مهدی جوانان هستند که پیر در میان آنان نیست مگر مثل نمک در غذا» اینان کسانی‌اند که قبل از ظهور دست به خودسازی زده و خود را برای یاری امام زمان (عج) آماده کرده‌اند و در زمان قیام همراه با حضرت مهدی (عج) به مبارزه با مظاهر شرک و ظلم می‌پردازند.

وی در خصوص چگونگی آماده سازی زمینه ظهور بیان کرد: بزرگان ما براساس روایات، احادیث و سفارش پیامبر (ص) و معصومین (ع) وظایفی را برای مردم درحال غیبت کبری بیان کرده‌اند که هر یک از آن­ها خود زمینه ساز ظهور مهدی موعود (عج) است.

این مدرس حوزه و دانشگاه سپس به وظایف مردم در حال غیبت کبری اشاره کرد و گفت: محزون بودن برای آن جناب در ایام غیبت، دعا کردن برای حفظ وجود مبارک امام عصر (عج) از شر شیاطین، انس و جن و طلب تعجیل فرج و نصرت و پیروزی او بر کفار، ملحدین و منافقین، صدقه دادن در حد توان برای حفظ وجود مبارک، ولی عصر (عج)، به جا آوردن حج به نیابت از امام عصر (عج) چنان که در گذشته میان شیعه مرسوم بوده است، برخاستن از برای تعظیم به هنگام ذکر نام مبارک آن حضرت به ویژه نام مبارک قائم (عج)، تضرع و درخواست از خداوند برای حفظ دین و ایمان از دستبرد شیاطین و رهایی از شبهات و استمداد، استعانت و استغاثه به آن جناب در هنگام سختی‌ها و گرفتاری‌ها و بیماری‌ها و شبهات و فتنه ها.

وی در پایان بیان کرد: روایتی از مام صادق علیه السّلام است که می‌فرمایند: کسی که دوست می‌دارد از اصحاب امام قائم بشمار آید پس در انتظار به سر ببرد و ورع و پارسایی را پیشه خود سازد و به محاسن اخلاق بپردازد، این چنین کسی را منتظر گویند و اگر بمیرد در حالیکه امام خود را زیارت نکرده باشد پاداش وی بسان کسانی است که در رکاب امام حضور دارند.

انتهای پیام/

 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار