بخش دوم/ حسنی آهنگر در گفت‌وگوی تفصیلی با دفاع‌پرس:

تربیت مدیران تراز انقلاب باید در دانشگاه‌ها صورت گیرد/ مرزبندی با دشمن را به خوبی انجام ندادیم

فرمانده دانشگاه جامع امام حسین (ع) گفت: انتظار می‌رود تربیت مدیران تراز انقلاب در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه صورت گیرد.
کد خبر: ۳۴۳۳۰۳
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۵:۱۰ - 27April 2019

گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس‌ـ رحیم محمدی؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی در روز‌های پایانی سال گذشته بیانیه‌ای موسوم به «گام دوم» را منتشر کردند و از عموم مردم بویژه جوانان و صاحبان فکر و اندیشه و نیز مسئولان دستگاه‌های مختلف خواستند که این بیانیه را به عنوان چراغ راه ۴۰ ساله دوم انقلاب در نظر داشته باشند و به آن عمل کنند.

با توجه به اهمیت این موضوع و توجه دادن جامعه به این بیانیه، خبرگزاری دفاع مقدس گفت‌وگویی تفصیلی را با دکتر «محمدرضا حسنی آهنگر» فرمانده دانشگاه جامع امام حسین (ع) انجام داده است که بخش اول آن پیش‌تر منتشر شد و اکنون بخش دوم آن در ادامه آمده است.

تربیت مدیران تراز انقلاب را باید چه کسی و در کجا انجام دهد؟

این کار می‌تواند توسط دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه انجام شود؛ به عنوان مثال مدیران ما اکنون در بخش‌های مختلف ازجمله اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و... در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه تربیت می‌شوند به همین جهت انتظار می‌رود که تربیت مدیران تراز انقلاب نیز در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه صورت گیرد.

دانشگاه‌های ما امروز محل تربیت و تدریس مکاتب غربی و شرقی هستند؛ آیا در چنین دانشگاهی می‌توان انتظار تربیت مدیران تراز انقلاب را داشت؟

هدف انقلاب فرهنگی داشتن دانشگاه تراز انقلاب اسلامی برای تربیت این مدیران بود که موانعی سر راه آن به وجود آمد و به اهدافش نرسید. تحول در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه برای داشتن الگوی تراز انقلاب اسلامی الزامی است و اگر مدیران تراز انقلاب اسلامی در دانشگاه تراز انقلاب اسلامی تربیت کنیم با چالش‌هایی از این مدل آفت‌هایی که در بین مدیران فعلی وجود دارد را شاهد نخواهیم بود. به همین جهت باید به نظام آموزش و تربیت کشور توجه ویژه داشته باشیم.

موضوع بعدی که به آن اشاره شده، تحجر است؛ عبارت تحجر در این بیانیه به چه دلیل ذکر شده است؟

مسئله تحجر و حساس بودن به دشمن ریشه در اتفاقات بسیاری دارد که در ۴۰ ساله اول انقلاب با آن‌ها روبه‌رو بودیم و حتی در آینده هم اگر مواظب نباشیم، ممکن است دردسر‌های بیشتری برای ما ایجاد کند.

مرزبندی بین دشمن در بعضی از موضوعات را علی‌رغم همه تذکراتی که امام و مقام معظم رهبری طی این ۴۰ سال اول انقلاب دادند، نتوانستیم به خوبی تشخیص دهیم؛ زیرا در پرونده سیاسی ۴۰ ساله اول انقلاب جا‌هایی به غربی‌ها اعتماد و اطمینان کردیم، اما چوب آن را خوردیم؛ لذا چنانچه این مرزبندی را به خوبی انجام ندهیم، ممکن است این اتفاق مجدداً با شدت بیشتری برای ما روی دهد.

پس یکی از نکات مهمی که مقام معظم رهبری در این بیانیه به آن اشاره می‌کنند، ناظر به همین موضوع است که باید در عزت ملی و روابط خارجی، مرزبندی با دشمن را سرلوحه کار خود قرار دهید؛ برای اینکه مشکلات چله اول انقلاب را نداشته باشیم، باید در ۴۰ سال دوم انقلاب از تکرار آن‌ها جلوگیری کنیم.

البته در عین حال ایشان تذکر می‌دهند مبنی بر اینکه هرچند باید حواس ما به مرزبندی باشد، اما این به معنای آن نیست که درگیر این آفت شویم و این به معنی قطع ارتباط با جهان یا جهان غرب نیست، بلکه بحث عدم اعتماد و اطمینان در برقراری ارتباط با آن‌هاست.

تربیت مدیران تراز انقلاب باید در دانشگاه‌ها صورت گیرد/ مرزبندی بین دشمن را به خوبی تشخیص ندادیم

امروز عنوان می‌شود که این انقلاب باید به دست نسل آینده برسد، اما جوان امروز می‌گوید این انقلاب برای من چه کار کرده است؛ با توجه به این موضوع چگونه می‌توانیم دستاورد‌های ۴۰ ساله انقلاب را برای جوان امروز و فردا معرفی کنیم تا بتواند حافظ این دستاورد‌ها باشد؟

بیان فرآیند این موضوع بسیار طولانی‌مدت است؛ باید به نظام تربیت و آموزش توجه بیشتری انجام داد؛ زیرا دوران مدرسه و دانشگاه زمانی است که باید دستاورد‌های انقلاب را به نسل جوان آینده کشور منتقل کرد. دستاورد‌های انقلاب را در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، نظامی و... نمی‌شود یک‌شبه انتقال داد، بلکه باید بتوان در طول دوره آموزشی این کار را انجام دهیم.

پس با توجه به این مطلب یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که به عنوان دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی می‌توان بیان کرد، مسئله «استقلال» است؛ معایب و محاسن نداشتن و داشتن استقلال را چقدر توانستیم به جوانان انتقال دهیم؟

موضوع بعدی که باید برای جوانان بازگو کرد، دستاورد‌های کشورمان در حوزه علم و فناوری است؛ عدالتی که در حوزه علم و فناوری برای جوانان فراهم شده، چون بعضا رتبه اول کنکور از دور افتاده‌ترین شهر یک استان است و این نشان می‌دهد که عدالت نسبی در حوزه آموزش رعایت می‌شود؛ این موضوع مؤلفه بسیار مهمی است؛ چون در گذشته طیف خاصی از مردم تحصیل می‌کردند، ولی الان این عدالت آموزشی به صورت نسبی در سراسر کشور گسترش یافته است.

البته به طور کامل آن عدالت آرمانی که شعار انقلاب بوده محقق نشده است، ولی خیلی رشد کردیم و امیدواریم در چله دوم انقلاب به مدارج بالاتری برسیم.

جوان امروز عنوان می‌کند که دستاورد‌های انقلاب برای من ملموس نیست؛ یعنی مطلبی را می‌تواند درک کند که برای او قابل لمس باشد؛ چرا تاکنون نتوانسته‌ایم به این سؤال پاسخ دهیم؟

بیان این‌گونه مطالب ناشی از مقداری جوزدگی فضای مجازی است. برای بیان آنچه اتفاق افتاده و آنچه که وجود دارد، صدا و سیما کلیپ‌هایی را به عنوان «ایران ۲۰» یا «اولین‌ها» از شبکه‌های مختلف تلویزیون پخش کرد که در آن بخشی از دستاورد‌های انقلاب را معرفی کرده است.

در این کلیپ‌ها سعی شده بود وضعیت مؤلفه‌های جامعه به لحاظ سلامت، رشد علم و فناوری، آموزش، صنعت زیرساخت‌هایی مانند جاده‌ها و خیلی از دستاورد‌های دیگر را در مقایسه با قبل از انقلاب در جهان نشان داده شود و اینکه رتبه ما در ابتدای پیروزی انقلاب کجا بود و در طول این ۴۰ سال این رتبه‌ها چه تغییراتی داشتند؛ البته آمار‌هایی که عنوان شد از نگاه بین المللی بود که تمام واقعیت‌ها را هم نشان نمی‌داد.

باید به جوان‌ها بگوییم که این فضای مسمومی که در حوزه شبکه‌های اجتماعی وجود دارد، واقعیت‌های انقلاب نیست؛ چون جایگاه ایران از نگاه بین الملل در برخی از حوزه‌ها آن هم در بین ۲۰۰ کشور زیر ۲۰ است؛ البته ضعف‌هایی هم داریم که علت آن هم عمدتا استفاده نکردن از منابع و ظرفیت‌های مادی و معنوی است؛ لذا این جوان معترض باید خودش میدان‌داری و این مشکلات را حل کند؛ پس باید گفت خواسته رهبری در گام دوم، تأکیدی بر همین موضوع است که این باید اتفاق بیفتد.

تربیت مدیران تراز انقلاب باید در دانشگاه‌ها صورت گیرد/ مرزبندی بین دشمن را به خوبی تشخیص ندادیم

متولی تحقق این موضوع چه کسی است؟

به نظرم متولی برای این کار در کشور بصورت یکپارچه و متمرکز وجود ندارد و دشمن هم در حال استفاده از این نقطه ضعف است؛ این ادبیات، فضای مجازی و شبکه اجتماعی همه در حوزه جنگ روانی و جنگ نرم دشمن قرار دارند.

هرچند در حوزه جنگ سخت قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص)، ستاد کل نیرو‌های مسلح، ارتش و سپاه وجود دارند، اما در حوزه جنگ نرم نه‌تنها متولی یا قرارگاهی نداریم، بلکه سازماندهی هم بین یگان‌های آن وجود ندارد. به همین جهت نیاز به سازماندهی یکپارچه برای شکل‌دهی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی به شدت احساس می‌شود و این هم باید در سطح ارکان نظام دیده شود.

به عنوان مثال، شاید شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌توانست به عنوان قرارگاه فرهنگی باشد و این یکی از مطالباتی است که در بیانیه گام دوم به آن اشاره شده است؛ یعنی سازماندهی جدیدی در این رابطه نیاز داریم و این هم فراتر از سه قوه است.

پس اینجا یکی از همان حوزه‌هایی است که جوانان باید میدان‌داری کنند و سازمان یا قرارگاهی را برای سازماندهی حوزه جنگ روانی و مقابله با جنگ نرم دشمن بر افزایش قدرت نرم پیشنهاد دهند.

ادامه دارد...

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار