یادداشت / ثناقراجه داغی

رسوایی عظیم دشمن در صحرای طبس

خداوند متعالی با طوفان شن، پرده دیگری از چهره زشت حاکمان واشنگتن را برداشت و تجاوز آشکار و مغایر با قوانین و موازین بین المللی آنان را به نمایش گذاشت.
کد خبر: ۳۴۳۵۳۱
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۵ - 30April 2019

گروه استان‌های دفاع‌پرس - ثنا قراجه داغی: تسخير لانه جاسوسی آمريكا در 13 آبان 1358 توسط دانشجويان مسلمان پيرو خط امام كه با اسارت گرفتن 53 نفر از جاسوسان آمريكا به پايان رسيد، ضربه عظیمی به حيثيت آمريكا وارد كرد و سياست های استعمارگرانه آن ها را از هم پاشيد.

بهانه دولتمردان آمریکا، بازداشت کارمندان سفارت این کشور در تهران، توسط دانشجویان پیرو خط امام (ره) و درخواست مبادله آنها با شاه مخلوع بود، اما واقعیت آن است که آمریکایی‌ها پس از مدت‌ها تردید و به ویژه پس از استعفای دولت موقت، رویکرد خصمانه خود را علیه انقلاب اسلامی مردم ایران آشکار کردند. با این حال، موضوع گروگان‌ها، برای دولت کارتر، که انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را پیش رو داشت، بسیار مهم بود.

کارتر می‌خواست پیش از ورود به مبارزات انتخاباتی، گروگان‌ها را به هر شکل ممکن، آزاد کند تا بتواند از آن در جریان انتخابات و در برابر رقبای انتخاباتی‌اش، استفاده کند.

پنجم اردیبهشت ۱۳۵۹ (۲۴ آوریل ۱۹۸۰) نيروهای آمريكايی در عملياتی موسوم به «دلتا»، با هدف آزاد كردن گروگان‌های اين كشور که در ماجرای تصرف سفارت آمریکا از سوی دانشجویان پیرو خط امام در تهران بازداشت شده بودند در صحرای طبس پياده شدند. اين عمليات به دنبال ناکامی ایالات متحده آمریکا در اعمال فشار سیاسی و اقتصادی برای آزادی گروگان‌های آمریکایی در تهران صورت گرفت. عملیات طبس که نام عملیاتی آن در ارتش آمریکا «عملیات پنجه عقاب» بود، عملیاتی نظامی از سوی نیروی دلتا به شمار می‌رفت كه در نهايت به شكست انجاميد. در پي واقعه صحرای طبس و فرار باقی مانده هواپيماها و چرخبال‌های آمريكايی به سوی ناو «نيميتس» جيمی كارتر، رييس جمهور آمريكا شكست اين عمليات را اعلام كرد. 

واقعه طبس، ضمن فراهم آوردن اتحاد و یکپارچگی بیشتر نیروهای انقلابی ایران، حقانیت انقلاب اسلامی را در جامعه بین المللی به اثبات رسانید. در جریان این حادثه، چهره دشمن واقعی انقلاب بیش از هر زمانی نمایان تر و الهی بودن انقلاب نیز برای جهانیان روشن شد. در حقیقت، خداوند متعال با طوفان شن، پرده دیگری از چهره زشت حاکمان واشنگتن را برداشت و تجاوز آشکار و مغایر با قوانین و موازین بین المللی آنان را به نمایش گذاشت.

پس از این اتفاق شیب دشمنی دولت مردان آمریکا با ایران شدت یافت و پس از آن توطئه‌های مختلفی توسط آمریکا از جمله تهدید به حمله نظامی، محاصره اقتصادی، تحمیل جنگ 8 ساله با پشتیبانی همه جانبه از «صدام حسین»، تهدید به حمله نظامی با «بمب اتمی» و «بمب‌های سنگر شکن»، ایجاد جنگ‌های نیابتی و فتنه انگیزی داخلی، اقدام علیه امنیت ملی و تجهیز تروریست‌های وابسته به استکبار از جمله این اقدامات بوده که تا کنون همه آن‌ها با شکست مواجه شده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها