قره‌خانی:

جایگزینی نفت ایران ممکن نیست

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: کشور‌هایی که مدعی جایگزینی نفت ایران هستند بیش از این نمی‌توانند نفت تولید کنند.
کد خبر: ۳۴۳۷۶۷
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۶ - 27April 2019

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، اسدالله قره‌خانی در گفت‌‌وگو با آنا، درباره تلاش آمریکا برای به‌صفر رساندن نفت ایران، اظهار داشت: آمریکایی‌ها قرار بود در ۱۳ آبان سال گذشته فروش نفت ایران را به‌صفر برسانند، اما موفق نشدند و ما تاکون بالاتر از آن سقفی که مد نظرمان بوده نفت صادر کردیم.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران به تناسب طرح‌ها و توطئه‌های آمریکا برای فروش نفت راهکار دارد، ضمن اینکه ما تجربه‌های گذشته را هم داریم پیش از این نیز به‌دلیل شناختی که از سیاست‌های خصمانه آمریکا داشتیم، آمادگی‌های لازم را در دستور کار قرار دادیم.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به طرح‌های فوریت‌دار مجلس در زمینه مقابله با اقدامات آمریکا اظهار کرد: مجلس در این زمینه فعال است و همکاری مستمری با نهاد‌ها و دولت در خنثی‌سازی توطئه‌های خارجی در جریان است.

نماینده مردم علی‌آبادکتول در مجلس شورای اسلامی با تأکید براینکه تحت هیچ شرایطی فروش نفت ایران به‌صفر نمی‌رسد، گفت: درست است آمریکایی‌ها با سیاست‌های خصمانه خود زحماتی را برای ما ایجاد می‌کنند، اما ما هم مرد نبردیم و ملتی انقلابی هستیم، با این نوع حرکت‌ها از میدان به‌در نمی‌رویم و مانند برخی کشور‌های منطقه به آمریکایی‌ها باج نمی‌دهیم.

قره‌خانی خاطرنشان کرد: سیاست‌های خلاف قانون آمریکا در حوزه نفت قیمت، این طلای سیاه را با افزایش مواجه کرده و برای مصرف‌کنندگانی، چون چین و هند هزینه ایجاد می‌کند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: کشور‌هایی که مدعی جایگزینی نفت ایران هستند کشش تولید بیشتر ندارند.

به گزارش آنا؛ سناریوی آمریکا برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران از ۱۳ آبان ۱۳۹۷ آغاز شد که آمریکایی‌ها با استفاده از ابررسانه‌های خود تلاش کردند دنیا را علیه نفت ایران با خود همراه کنند، اما شکست در این پروژه سبب شد تا دو روز قبل ضرب‌الأجل تعیین‌شده، خودشان هشت کشور کره‌جنوبی، چین، هند، ژاپن، تایوان، ترکیه، ایتالیا و یونان را از تحریم‌های نفتی معاف کنند و این در واقع اقدامی برای سرپوش گذاشتن روی شکست پروژه صفر کردن خرید نفت ایران بود.

۱۲ اردیبهشت سال جاری هم آمریکایی‌ها این معافیت‌ها را برای هشت کشور تمدید کردند، این در حالی است که در دوره قبل اخباری از سوی کاخ سفید منتشر شده بود که بعد از ۱۳ آبان معافیت‌ها تمدید نمی‌شود.

کاخ سفید، اما دوم اردیبهشت ماه جاری در بیانیه‌ای اعلام کرد که دونالد ترامپ معافیت‌های خریداران نفت ایران، از تحریم‌های آمریکا را که مهلت آن‌ها ۱۲ اردیبهشت (دوم می) به‌پایان می‌رسد، تمدید نمی‌کند.

وزیر امور خارجه آمریکا هم ادعا کرده آمریکا با فشار حداکثری درصدد است صادرات نفت ایران را به صفر برساند.

بیژن نامدارزنگنه وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران در مجلس شورای اسلامی در این‌باره گفت: تصور یا رؤیای به صفر رساندن صادرات نفت به یاری خدا تحقق نمی‌یابد. بیانیه‌هایی که آمریکا و شرکای منطقه‌ای‌اش در بازار نفت منتشر می‌کنند نشان‌دهنده نگرانی آنان از شکنندگی بازار نفت است.

وی گفت: برخی کشور‌های منطقه ظرفیت مازاد خودشان را برای واردکردن فشار به ایران و آرامش‌خیال مصرف‌کنندگان، بیشتر از آنچه واقعیت دارد اعلام می‌کنند، لذا تأکید می‌کنم خواب آمریکایی‌ها در این زمینه تعبیر نمی‌شود و آمریکا با سیاسی‌کردن نفت و استفاده از آن به‌عنوان سلاح اشتباه بزرگی را مرتکب شد که دودش به چشم خیلی‌ها می‌رود.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار