سی‌ودومین نمایشگاه کتاب-51/ یادداشت/ رسول حسنی

تولید محتوا مهم‌تر‌ین وظیفه ناشران کتاب‌های دینی است

ناشران دینی که همه ساله پای ثابت نمایشگاه کتاب هستند، نقش مهمی در حوزه فرهنگی دارند که مهم‌ترین آن تولید محتواست که باید مورد توجه جدی فعالان این حوزه قرار گیرد.
کد خبر: ۳۴۴۰۶۵
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۲:۳۳ - 30April 2019

تولید محتوا مهم‌تر‌ین وظیفه ناشران کتاب‌های دینی استگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ رسول حسنی؛ سی و دومین نمایشگاه کتاب تهران به عنوان مهمترین رویداد فرهنگی کشور در تهران در حال برگزاری است. این اتفاق فرهنگی فرصت مناسبی است برای رصد سیاست‌گذاری مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه چاپ و نشر. در کنار خیل ناشران متعددی که همه ساله کنار هم جمع می‌شوند تا به قولی دانایی را جشن بگیرند حضور برخی ناشران از جهاتی اهمیت بالایی دارد و چنان که باید و شاید جایگاه آنها در حوزه نشر کتاب دیده نشده است.

ناشران مذهبی که همه ساله کم و بیش با استقبال مردم روبه‌رو هستند با اشکالات جدی در حوزه تولید محتوا مواجهند و گویا نمی‌خواهند از این رکود خارج شوند. هر چند آثار مهمی در این حوزه توسط عالمان و اساتید این حوزه تالیف و ترجمه می‌شود اما این حجم از تولید نمی‌تواند پاسخ‌گوی نیاز جامعه‌ای باشد که معرفت دینی و هویت مذهبی آنها مورد هجمه‌ای بی‌امان قرار گرفته است.

وظیفه اصلی مدیران نشر بخصوص در حوزه دین، آگاهی دادن جوانان به این نیاز است که ممکن است خود به آن واقف نباشند. اما به هر دلیلی ناشران به این امر مهم آن طور که باید توجه ندارند و خساراتی که از این بی‌توجهی‌ها به روح کاوشگر جوانان وارد می‌شود، قابل جبران نیست.

تجدید مکرر کتاب‌هایی در زمینه سیره اهل بیت (ع) و تدوین کتاب‌های تازه بر اساس همان کتاب‌هایی که تجدید چاپ می‌شوند، نمی‌تواند به سوالات نسل امروز پاسخ دهد. جوانان امروز نیازمند این هستند که اهل بیت (ع) را با توجه به اقتضای زمانه بشناسند. متاسفانه تا کنون کتاب جامعی در این خصوص به دست پژوهشگران حوزه دین تالیف نشده است. نگاه صرفا تاریخی محققین به زندگی معصومین (ع) ظلم بزرگی در حق این حجت‌های خداست. در حالی که آنچه در زندگی ائمه اطهار (ع) اهمیت دارد، سیره آنهاست نه صرفا زندگی‌شان.

سیره اهل بیت (ع) به معنای روش زندگی در برهه‌ها و زمان‌های مختلف است اما آنچه بیش از همه مسائل مد نظر نویسندگان قرار می‌گیرد زندگی فردی اهل بیت (ع) است. دانستن این موضوعات البته مفید به فایده است اما مهم‌تر این است که جوانان را متوجه زندگی سیاسی و اجتماعی حجج الهی کنند. جامعه امروز ما که با انواع فتنه‌ها و دشمنی‎ها و کینه‎ورزی‌ها روبه‌روست باید بداند که روش ائمه (ع) در مواجهه با مسائل پیش‌آمده در زمانشان چگونه بود. تفاوت سیره سیاسی امام حسن (ع) و سیره سیاسی امام حسین (ع) در چیست و چگونه می‌شود که صلح و قیام این دو امام مظلوم هر دو منجر به پیروزی برای امت اسلام می‌شود در حالی که ظاهرا چیز دیگری فهمیده می‌شود.  

در کنار انبوه کتاب‌های زندگی اهل بیت (ع) با تعدد چاپ و نشر کتب ادعیه، زیارات و اذکار هم روبه‌رو هستیم که در این سطح انبوه ضروری به نظر نمی‌رسد. در حالی که می‌شود این میزان هزینه صرف انتشار تفاسیر این ادعیه‌ها شود. دیگر معضل حوزه نشر کتاب‌های دینی را می‌توان در نایاب بودن آثار ارزشمندی دید که جزو ذخایر و دستاوردهای جهان تشیع هستند. آثاری چون «ارشاد شیخ مفید» و موارد مشابه آن علاوه بر زندگی اهل بیت (ع) روش آنها را هم بیان کرده که در نوع خود بی‌نظیر است. ترجمه این آثار و تجدید چاپ آنها می‌تواند به میزان زیادی در سیره‌شناسی اهل بیت (ع) مفید باشد که تاکنون اتفاق مهمی در این حوزه نیافتاده است.

دیگر معضل مهم این حوزه تعدد نویسندگانی است که با مختصر اطلاعاتی در خصوص زندگی ائمه (ع) به نگارش کتاب در این زمینه مبادرت می‌کنند. مسلما کسی نمی‎تواند و نباید در خصوص ورود نویسندگان به این حوزه مانع ایجاد کند اما باید ساز و کاری ایجاد شود تا این نویسندگان چه به لحاظ نویسندگی و چه به لحاظ اعتقادی مورد ارزیابی قرار گیرند چراکه هرگونه کم‌کاری ممکن است راه را برای ورود منافقانی باز کند که قصد ضربه زدن به کیان دین مبین اسلام را دارند.

تربیت نسل نویسندگان معتقد و متعهد مهمترین راه حل حوزه نشر کتاب‌های مذهبی است تا آینده ایران اسلامی از وجود پژوهشگران و محققین دینی محروم نشوند. به هر تقدیر ناشران متعهد و ناصح که هویت‌بخشی دینی جوانان را بر مناسبات مالی و اقتصادی اولویت داده‌اند با وجود همه ناملایمات مثل کمبود کاغذ و مشکلات پخش همچنان فعال هستند و بنا به رسالت اسلامی خویش آثار ارزشمندی را روانه بازار کتاب می‌کنند. اما بی‌مهری مسئولان قطعا این ناشران را به مرور زمان دچار خستگی می‌کند. وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی باید این ناشران را مورد حمایت ویژه خود قرار دهد و با اختصاص یارانه‌هایی، شرایط را برای حضور حداکثری آنها فراهم کند تا شاهد اثرات مثبت آن در جامعه باشیم.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار