روحانی در جشنواره ملی قدردانی از کارگران نمونه کشور:

آمریکا نمی‎تواند صادرات نفتی ما را به صفر برساند/ آمریکا را به زانو در می‌آوریم

رئیس جمهور گفت:‌ ممانعت از صادرات نفت ایران و به صفر رساندن آن تصمیم نادرست و اشتباه آمریکایی‎ها است، آن‎ها در ماه‎های آینده خواهند دید که ما صادرات نفت را ادامه می‎دهیم.
کد خبر: ۳۴۴۲۳۲
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰ - 30April 2019

آمریکا نمی‎تواند صادرات نفتی ما را به صفر برساندبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام حسن روحانی امروز (سه‌شنبه 10 اردیبهشت‌) در سی‌امین جشنواره ملی قدردانی از کارگران نمونه کشور با اشاره به فرارسیدن ماه مبارک رمضان و گرامی‌داشت هفته کارگر، اظهار داشت: ما در برابر یک تحریم ظالمانه و غیرقانونی آمریکا قرار گرفته‌ایم که فشار این تحریم‌ها به طور مستقیم بر مردم کشورمان و به ویژه کارگران، اقشار متوسط و اقشار آسیب‌پذیر جامعه وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها اقتصاد کشور ما را هدف قرار داده تا بتوانند از این طریق مردم را در تنگنا قرار دهند، افزود: در این شرایط حساس و ویژه همه باید احساس مسوولیت کنیم؛ دولت، کارفرمایان، کارگران، کارآفرینان و دیگر بخش‌های خصوصی باید برای رونق اقتصادی تلاش کنیم؛ باید بدانیم که وظیفه سنگینی بر دوش همه ما است.

روحانی افزود: با توجه به اینکه منبع بزرگ درآمدهای ارزی ما از طریق نفت و وابستگی به میعانات گازی،‌ فرآورده‌های نفتی و دیگر صنایع است، آمریکایی‎ها قادر نخواهند بود صادرات نفتی ما را به صفر برسانند. آمریکایی‎ها از طریق فشار اقتصادی و کاهش صادرات نفت تلاش دارند درآمد کشور را کاهش دهند، ما آمریکا را به حول و قوه الهی به زانو درخواهیم آورد.

حجت‌الاسلام روحانی گفت: امروز تمام کشورها و به خصوص کشورهای متقاضی نفت ما به خوبی به نقش ایران در معاملات نفتی جهان واقف هستند؛ باید بپذیریم که میزان صادرات غیر نفتی کشورمان رقم قابل توجهی است. در حال حاضر ما بیش از 40 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داریم و اگر کیفیت تولیداتمان را افزایش دهیم در کاهش آثار تحریم‌های ظالمانه آمریکایی‌ها موفق می‌شویم؛ چراکه یکی از قدم‌های بزرگ مبارزه با آمریکا افزایش صادرات است.

وی تاکید کرد: ممانعت از صادرات نفت و به صفر رساندن آن تصمیم نادرست و اشتباه آمریکایی‎ها است و ما نخواهیم گذاشت این تصمیم اجرایی و عملیاتی شود. آنها در ماه‎های آینده خواهند دید که ما صادرات نفت را ادامه می‎دهیم.  

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه ما مشتریان و متقاضیان نفتی خود را داریم، افزود: ما می‎توانیم با سرعت بیشتری نفتمان را صادر کنیم، البته برخی کشورهای همسایه در برابر تهدیدات آمریکایی‌ها رنگ باخته‌اند که این مسئله باعث شده تا آمریکایی‌ها فشارهای خود را بیشتر کنند، اما جای نگرانی نیست و این موضوع تاثیری در صادرات نفت ما نخواهد داشت.

رئیس جمهور با تاکید بر این نکته که تلاش برای ثبات و ارتقای ارزش پول ملی امری ضروری است و باید برای تحقق این امر تلاش کرد، گفت: باید تلاش کنیم تا ارزش پول ملی کشورمان، به عبارت ساده ریال ما در برابر ارزهای خارجی کم نشود؛ این موضوع می‌تواند محقق شود، اگر ما بتوانیم درآمدهای ارزی را افزایش دهیم.

رئیس قوه مجریه با اشاره به وجود روش‌های افزایش میزان ارز در کشور گفت: ما باید یا میزان ارز را افزایش دهیم و یا تلاش کنیم تا تقاضای مردم نسبت به ارز کم شود. کاهش نیازمندی‌ مردم نسبت به ارز خارجی می‌تواند وضعیت اقتصادی را رو به جلو سوق دهد.

روحانی با بیان اینکه تحریم‌ها نمی‌تواند کشور و ملت را برای رسیدن به موفقیت‌ها بی‎انگیزه کند، گفت: در سال اول دولت نهم حدود شش میلیون تن گندم وارد کشور کردیم و در حال حاضر هم حدود چهار سال است که از کشوری گندم خریداری نمی‎کنیم، این یعنی تا حدودی در زمینه محصولات کشاورزی و به خصوص در زمینه گندم به خودکفایی رسیده‌ایم.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما می‎توانیم در بسیاری از عرصه‌های مهم کشور به خودکفایی و موفقیت‌های بزرگی دست پیدا کنیم، گفت: در حال حاضر 95 درصد از داروهای مورد نیاز و اساسی را در کشورمان تولید می‌کنیم، باید تلاش کنیم تا پنج درصد دیگر را نیز در داخل تولید کنیم تا در عرصه بهداشت و درمان نیز خودکفا شویم.

وی گفت: این که می‌گویم در عرصه‌های کشور به موفقیت‌های بزرگی دست پیدا کرده‌ایم به عبارت ساده یعنی این موفقیت‌ها از زحمات و اقدامات شما کارفرمایان، کارگران و کارفرمایان حاصل شده است؛ لذا ما در دولت از شما بابت این مجاهدت‌ها قدردانی می‌کنیم و خواستار ادامه این مسیر از سوی شما هستیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه از ابتدای دولت یازدهم صادرات کشورمان به میزان قابل توجهی نسبت به واردات افزایش پیدا کرده، گفت: اینکه ما حدود هشت میلیارد دلار صادرات داریم نشان بزرگی از خودکفایی است؛ چراکه تفاصل بین صادرات و واردات ما سه هزار میلیارد است و این به معنای آن است که می‌توانیم به دور از وابستگی به کشورهای دیگر کالاهای مورد نیاز خود را تهیه کنیم.

روحانی نقش کارگران را در به خودکفایی رسیدن کشورمان در سایر عرصه‌ها را مهم و اساسی خواند و گفت: اینکه امروز ما در بخش‌های مهم و به خصوص در زمینه تولید به خودکفایی رسیده‌ایم، این موفقیت‌ها به واسطه تلاش‌ها و زحمات کارگران حاصل شده است؛ در حقیقت مهندسان، کارفرمایان، کارگران و کارآفرینان کشورمان به درستی در مسیر رسیدن به خودکفایی قدم برداشته‌اند.

رئیس جمهور تلاش در مسیر خودکفایی را در افزایش و ارتقای ارزش پول ملی کشورمان را مهم عنوان کرد و گفت: افزایش ارزش پول ملی ما محقق خواهد شد؛ چراکه کارگران در زمینه خودکفایی شبانه‌روز در تلاش و تکاپو هستند.

رئیس جمهور با اشاره به جلسات هیات امنای صندوق توسعه ملی برای رونق تولید ملی اظهار کرد: در جلسه هیات امنای صندوق توسعه ملی مصوبه‎های خوب و کارآمدی برای رشد و رونق در بازارهای داخلی در نظر گرفته‌ایم که یکی از مصوبات، پرداخت وام به کارخانه‌هایی است که ظرفیت و توانایی‌هایشان برای کار و تلاش بیشتر را افزایش می‌دهند؛ کالاهای ایرانی باید در بازارهای کشورهای همسایه وجود داشته باشد.

حجت‌الاسلام روحانی گفت: رونق تولید ملی باعث می‌شود تا رفاه مردم افزایش پیدا کند؛ لذا یکی از اقدامات مهمی که ما در دولت در دستورکار قرار داده‌ایم، حمایت از تولیدکنندگان است.

رئیس جمهور در پایان با اشاره به سیلاب‎های اخیر در کشور خاطرنشان کرد: به واسطه بارش‎ها و سیلاب‌های اخیر سدها و تالاب‎های ما به میزان چشم‎گیری آب‎گیری شدند، سال جاری سالی سرشار از فراوانی برای ما خواهد بود؛ چراکه ما از نعمت باران بهره‌مند شدیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه هیچ وقت در ایران به خاطر ندارم که به یک مرتبه حدود ۲۸ استان به طور همزمان دچار معضل سیلاب شوند، تصریح کرد: اداره همه این استان‌ها با معضلاتی که داشتند کار آسانی نبود و من از همین‎جا به وزرای مربوطه به ویژه وزیر صنعت، معدن و تجارت، کشاورزی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌گویم که بازسازی همه مراکز و بنگاه‌های تولیدی در مناطق سیل‌زده در اولویت دولت قرار گیرد.

وی افزود: کشاورزی، مرکز تولید و کارگاه‌های بسیاری از مردم در مناطق سیل‎زده از بین رفته است که شرایط کار و تولید را در این مناطق به سرعت و حتی بهتر از قبل برمی‌گردانیم.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار