یادداشت؛

پروپاگاندا علیه حشد الشعبی

آنچه این روز‌ها در برخی رسانه‌های داخلی و خارجی و تعدادی از سلبریتی‌ها در شبکه‌های اجتماعی نسبت به حضور امدادی نیرو‌های حشد الشعبی انتقاد می‌شود را می‌توان تبلیغات سیاسی یا پروپاگاندای هدف دار در راستای تخریب و تضعیف حشد الشعبی دانست.
کد خبر: ۳۴۴۲۶۰
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۳ - 30April 2019

پروپاگاندا علیه حشدالشعبیگروه بین‌الملل دفاع‌پرس- رحیم محمدی؛ شنبه هفتم اردیبهشت بود که حجت الاسلام «مصطفی قاسمی» روحانی ۴۶ ساله همدانی هنگام خروج از حوزه علمیه آیت‌الله ملاعلی معصومی در همدان توسط «بهروز حاجیلو» به ضرب گلوله کشته شد؛ در این رابطه آنچه از علت وقوع چنین جرمی گفته می‌شود مربوط به توئیت جعلی منتشر شده منتسب به یک روحانی با نام جعلی «سیدمصطفی حجازی» است که طی آن با یک درخواست عجیب از دختران ایرانی هجمه زیادی را علیه گروه حشد الشعبی ایجاد کرد.

به گونه‌ای که این توئیت، خوراک رسانه‌های ضدایرانی و صفحات سلبریتی‌هایی مثل «مهناز افشار» را هم فراهم کرد تا طبق معمول زمینه‌ای برای ایجاد تفرقه بین مردم ایران و عراق باشد. حتی یکی از نزدیکان قاتل طلبه همدانی هم در فیلمی که در فصای مجازی منتشر کرده، مدعی شده که قاتل بعد از شنیدن این خبر جعلی، انگیزه قتل طلبه همدانی را پیدا کرده است.

اما چرا در این توئیت مورد اشاره، حشد الشعبی مورد حمله قرار گرفت؟

بسیج مردمی عراق یا حشد الشعبی که به بسیج عراق نیز معروف است، به نیرو‌های شبه‌نظامی عراق گفته می‌شود که در کنار ارتش این کشور قرار دارند و با هدف مبارزه علیه داعش سازمان‌دهی شده‌اند. این نیرو از حدود ۴۰ گروه مختلف تشکیل شده که عمدتاً گروه‌های شیعه هستند؛ اما گروه‌های سنی مذهب و مسیحی و ایزدی نیز در آن حضور دارند. این نشان می‌دهد بسیج نیروی مردمی در عراق با اقبال طیف‌های مختلف دینی در عراق رو برو هستند.

به همین جهت بود که نیرو‌های بسیج مردمی عراق که در کنار ارتش این کشور و سایر گروه‌های مقاومت موفق شدند داعش و پشتیبان آن‌ها یعنی آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان را در عراق با شکست مواجه سازند و نگذارند آن‌ها به اهداف شان دست یابند، مورد هجمه‌های مختلف از سوی این ناکامان در عراق قرار گرفتند تا بلکه از این طریق وجه بسیج مردمی عراق را با خدشه مواجه سازند.

در همین رابطه یکی از تلاش‌هایی که دارند برهم زدن رابطه حسنه دولت عراق و حشد الشعبی با ایران است؛ آن‌ها برای رسیدن به این مقصود از راه‌های مختلفی استفاده می‌کنند که نمونه آخر آن استفاده از توئیت جعلی منتسب به روحانی با نام جعلی «سید مصطفی حجازی» است که در بالا به آن اشاره شد.

این توئیت جعلی در زمانی منتشر شد که نیرو‌های بسیج مردمی عراق در خوزستان مشغول کمک رسانی و امدادرسانی به سیل زده‌های این استان و نیز جلوگیری از ورود سیلاب به استان «میسان» عراق هستند. تعدادی از این نیرو‌ها که مشغول امدادرسانی در خوزستان هستند، فعالیت آن‌ها به گونه دیگری در رسانه‌های بی‌بی‌سی فارسی و VOA و چند رسانه دیگر منعکس شده است.

در این رسانه‌ها، ورود نیرو‌های حشد الشعبی را برای کمک به سپاه در سرکوب اعتراضات مردمی منعکس کردند؛ درحالی‌که برابر شواهد موجود، واقعیت حضور آن‌ها همان است که به صورت رسمی گفته شده، ولی برای اینکه بهانه‌ای جهت حمله به حشد الشعبی داشته باشند، حضور آن‌ها را با قلب واقعیت به صورت گسترده منتشر می‌کنند.

حضور نیرو‌های حشد الشعبی در حالی از سوی رسانه‌های آن سوی مرز‌ها با اعتراض آن‌ها واقع شده که نمونه چنین اقدامی را دو سال پیش ارتش آمریکا بعد از وقوع سونامی ژاپن در قالب «عملیات توموداچی» (عملیات دوستی) با ۱۲ هزار و ۵۰۰ نیروی آمریکایی انجام داد و در این عملیات حدود ۵۲ روز در منطقه حضور داشتند.

حضور آمریکایی‌ها از منظر رسانه‌های معترض به امدادرسانی حشد الشعبی در خوزستان نه‌تنها مورد سرزنش قرار نگرفت، بلکه در مورد آن مقاله‌ها، لینک‌ها و حتی فیلم‌هایی هم ساخته و پرداخته شد؛ اما در اینجا نیروی بسیج مردمی عراق که برای امداد رسانی به سیلزده‌های خوزستان با یکصد دستگاه خودرو سبک و سنگین آمد، باعث شد تا برخی‌ها با بازگو کردن سخن پراکنی‌ رسانه‌های بیگانه عنوان کنند که نظام از عراق نیرو آورده تا مردم را سرکوب کند.

هیلاری کلینتون وزیر خارجه وقت آمریکا در کتاب خاطرات خود در این رابطه عنوان کرده است: «سفارت آمریکا در ژاپن و ناوگان هفتم نیروی دریایی آمریکا که روابط بسیار قدیمی و نزدیکی با وزارت دفاع ژاپن داشت فورا وارد عمل شدند و همکاری با ژاپنی‌ها برای توزیع غذا و دارو، عملیات امداد و نجات، تخلیه مصدومان و مجروحان و حضور در عملیات مهم دیگر را آغاز کردند. این عملیات را «عملیات توموداچی» نام نهادند.»

پس باید گفت: آنچه این روز‌ها در برخی رسانه‌های داخلی و خارجی و تعدادی از سلبریتی‌ها در شبکه‌های اجتماعی نسبت به حضور امدادی نیرو‌های حشد الشعبی انتقاد می‌شود را می‌توان تبلیغات سیاسی یا پروپاگاندای هدف‌دار در راستای تخریب و تضعیف حشد الشعبی دانست که اگر این تلاش‌ها به نتیجه برسد، به‌طور حتم آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی از آن نفع خواهند برد و ضرر آن متوجه مردم عراق می‌شود.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار