مسعود فراستی در «بدون توقف»:

همه حرف من به سلبریتی‌ها این است که حرفتان را با سواد و باور بزنید

یک منتقد سینما خطاب به سلبریتی‌ها گفت: من فقط می‌گویم عزیز جان اگر به چیزی اعتقاد داری سوادش را پیدا کن و به چیزی که می‌گویی باور داشته باش بعد نظر بده، ولی نمی‌توانم بگویم که تو اجازه حرف زدن نداری.
کد خبر: ۳۴۴۲۸۳
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۵ - 30April 2019

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، صدودومین قسمت از سری برنامه‌های بدون توقف، نهم اردیبهشت‌ماه از شبکه سه سیما به روی آنتن رفت.

مسعود فراستی، که به عنوان میهمان در این برنامه حضور داشت، اظهار نظر را حق همه افراد از جمله سلبریتی‌ها دانست و اظهار داشت: من با بستن نظر کسی موافق نیستم فقط می‌گویم عزیز جان اگر به چیزی اعتقاد داری سواد پیدا کن و به چیزی که می‌گویی باور داشته باش، ولی نمی‌گویم تو اجازه حرف زدن نداری و فقط من اجازه دارم. اما فرق خوب و بد را می‌دانم و این فرق را تبلیغ می‌کنم.

وی ادامه داد: دعوا هم نمی‌کنم که جلویت را بگیرم تبلیغ هم نمی‌کنم برعکس یکی از استاد‌های دانشگاه که می‌گوید آقا بروید زیر پل گیشا را ببندید، این حرف یعنی چه؟ دانشکده فلان را ببندید، برای اینکه آدمی در آن حرف می‌زند که با نظر ما موافق نیست، این چه تفکر عقب‌افتاده فاشیستی است که فقط نظر من درسته، نظر دیگران نیست، از تضارب آرا به شدت دفاع کنید نه به هر قیمتی، از تضارب آرا دفاع کنیم خسارتش را هم بپردازیم.

این منتقد فرهنگی با ذکر این مثال که فرض کنید کسی دارد جهل را نشر می‌دهد با بهانه و آگاهانه هم این کار را می‌کند و اتفاقا خبرش هم بر ضد منافع ماست، عنوان کرد: این راهش بگیر و ببند نیست، راهش خفه کردن این صدا نیست، راهش چیست؟ اینکه شما آگاهی بدهی، بگو این خبر جعلی است، تو وظیفه‌ات را انجام بده آن چیزی را که فکر می‌کنی درست است به بهترین شکل انجام بده. باید یاد بگیریم که درست بگوئیم اگر درست نگوئیم اعتقادمان سست است. این خیلی مهم است که حرف درست را درست بزنیم، اما اگر حرف درست را بد می‌زنیم باورمان سست است، اعتقادمان پائین است.

فراستی همچنین تصریح کرد: باید حرف اصولی و درست که به نفع مردم و مملکت است را درست بزنیم و مدیومش را هم پیدا کنیم، اینکه مدیومش مکتوب است یا شفاهی، کلاس درس است یا مخاطب عام، ما خودمان یاد بگیریم و به مسؤلان هم تحمیل کنیم که یاد بگیرند منتظر معجزه از طرف دوستان نباشیم به کسی هم توهین نکنیم به آدمی که از این کانال‌ها استفاده می‌کند و به قولی نان می‌خورد و ما حسودی‌مان می‌شود که مثلا فراستی با 30 سال سابقه نقد کانال اینستایش 14 هزار نفر دارد اون یکی 14 میلیون دارد داشته باشد. همین 14 هزار تا زیادم است، چون این مدیوم من نیست از این مدیوم همین قدر می‌خواهم استفاده کنم.

این مدرس سینما ادامه داد: آن جایی که حرف علیه منافع ملی است آنجا که مخالف اصول مملکتی است باید بایستی، اما آنجا که نیست بی‌خودی مسئله را بحران‌زا نکن با بگیر و ببند مسئله حل نمی‌شود فضای نقد راه بینداز، فضای تضارب آرا راه بینداز و کار خودت را به عنوان فرد انجام بده. من می‌شناسم معلمی که نهضت فیلم دیدن در مدارس راه انداخته، کلی بچه تربیت کرده که کلی فیلم خوب دارند جشنواره راه انداخته بدون خرج. کار با دوربین یاد بچه‌ها بدهیم که با این دوربین‌ها کار کنند و فیلم یک دقیقه‌ای بگیرند. به وزیر آموزش و پرورش پیشنهاد می‌کنم یک درس اضافه کنید در مدارس، درس آشنایی با دوربین به جای اینکه بچه‌ها آن قدر در شبکه‌های اجتماعی بازی کنند فیلم بگیرند، آن وقت تشویق‌شان کنیم، نقدشان کنیم، این می‌شود یک جنبش کوچک، این راه عملی کار‌های عمیق کردن است.

نویسنده کتاب «25 سال سینمای جنگ و دفاع» همچنین خطاب به مسؤلان صدا و سیما گفت: آقا نقد جدی آثار مبتذل بگذار، بگذارید تلویزیون را نقد کنیم قبل از آقای ضرغامی یک برنامه نقد بود که من مسؤلش بودم با عنوان «دست به نقد» تلویزیون را نقد می‌کرد، سریال نقد می‌کرد، دیگر این برنامه‌ها نیست، خوب شما به وجود بیاورید من اصلا ناامید نیستم در اوضاع بدتر از این هم ناامید نیستم مردم آن‌قدر که این فروش‌ها را می‌بینی بد نیستند سلیقه آن‌ها تنزل پیدا کرده بسیاری از اصول اخلاقی‌شان سست شده، اما به موقع از چیز خوب هم دفاع می‌کنند آن‌قدر ناامید نباشیم و خودمان را توجیه نکنیم که هیچ کاری نمی‌شود کرد و بگوئیم آقای فراستی شما 20 ساله داری نعره می‌زنی تبلیغ نقد می‌کنی، اما فروش این فیلم مزخرف 20 میلیارد شده.

وی در پایان در پاسخ به سوال که «آیا شما خودتان را سلبریتی می‌دانید» گفت: دوست ندارم توی این بازی‌ها باشم، هیچ کاری هم برایش نمی‌کنم که بشوم، اما اعتقاد دارم اگر یک نفر توی نقد معروف باشد و فراستی باشد باید احترام این معروف بودنش را نگه دارد، احترام آن آدم‌هایی که باور دارند نظرش درست است و احترام خودش را نگه دارد. من حدی را که برای خودم قائلم در زمینه سینما، ادبیات، موسیقی و فرهنگ است با اینکه درس اقتصاد سیاسی خواندم الان اصلا مسئله من نیست. الان نه کار سیاسی نه تبلیغ سیاسی نظرم نیست. فکر و ذکر من تنها تبلیغ فرهنگی است و مسئولیت اجتماعی من تنها در زمینه فرهنگ است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها