سی‌ودومین نمایشگاه کتاب-۶۶/ حمید حسام در نشست «جایزه ادبی شهید همدانی»:

داوری ۳۶۴ کتاب مدافعان حرم/ جایزه شهید همدانی دوسالانه است

دبیر علمی «جایزه ادبی شهید همدانی» از جمع‌آوری ۳۶۴ کتاب درباره مدافعان حرم خبرداد و گفت: جایزه ادبی شهید همدانی با توجه به حجم تولید دوسالانه برگزار می‌شود.
کد خبر: ۳۴۴۵۳۰
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۶ - 01May 2019

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست خبری «جایزه ادبی شهید همدانی» خاطرات و آثار ادبی برتر مدافعان حرم، با حضور حمید حسام دبیر علمی و حسین زنجانی دبیر علمی این جایزه در سی و دومین دوره نمایشگاه کتاب برگزار شد.

حمید حسام دبیر علمی «جایزه ادبی شهید همدانی» در ابتدای این مراسم طی سخنانی اظهار داشت: اتفاق سال ۱۳۸۹ با عنوان فتنه شام، اتفاقاتی را در فضای سوریه و عراق رقم زد که اگر تشخیص به هنگام مقام معظم رهبری نبود این اتفاق به ایران اسلامی ما می‌رسید.

وی به برگزاری این جایزه ادبی اشاره کرد و گفت: آن چیزی که مد نظر ماست این است که بعد از زمان هشت ساله امروز بتوانیم در ایران اسلامی در فضای مکتوبات و آنچه به رشته تحریر در آمده را به داوری بگذاریم و داوری کنیم. برای این کار گروهی از فعالان فرهنگی با محوریت حوزه هنری، هیئت امنایی را تحت عنوان جایزه «شهید همدانی» را رقم زدند.

دبیر علمی «جایزه ادبی شهید همدانی» درباره ضرورت این کار ادبی افزود: اگر ما این اتفاق را رقم نمی‌زدیم تحریف توسط دشمن صورت می‌گرفت و به کمک جریان مقاومت در سوریه، عراق و لبنان اولین جایزه را در ۱۶ مهرماه امسال در سالگرد شهادت ایشان داشت. در قدم اول استعداد‌های ادبی در عراق، سوریه و لبنان را رقم خواهد خورد.

افزود: غریب ۳۶۴ کتاب از سال ۱۳۹۷ تا پایان ۱۳۹۷ در این کشور‌ها نوشته شده و کیفیت کتاب‌هایی که در ایران نوشته شده حدود ۹۰ درصد آثار است. ما این کار را با کشور‌های مورد نظر مطرح کرده‌ایم تا همکاری کنند با شناسایی استعداد‌ها ترغیب نویسندگان را در این فضا خواهیم داشت چراکه خیلی‌ها علیرقم توانایی هنوز در این عرصه قلم نزده‌اند.

حسام تعامل فرهنگی را هدف سوم این جایزه دانست و گفت: آثار در چهار دسته مستندنگاری خاطره‌نگاری، شعر، داستان و پژوهش‌های تاریخی داوری خواهند شد. اولین جلسات سیاسیت گذاری در بهمن‌ماه سال گذشته آغاز شده تا در ۱۶ مهر آثار برتر در مراسم اختتامیه معرفی شود.

وی به جوایز این جشنواره اشاره و خاطرنشان کرد: در این جشنواره جایزه بر مسائلی معنوی متکی است که شامل سفر به عتبات خواهد بود، اما جوایز مادی را نیز خواهیم داشت.

دبیر علمی «جایزه ادبی شهید همدانی» گفت: فرق و تمایزی بین خون شهدا وجود ندارد و هر سازمان و نهادی که حتی یک شهید در این جریان داشته باشد حتماً دیده خواهد شد و ارتش نیز از این جمله است. جایگاه شهید همدانی در ایجاد بسیج مردمی جریان مقاومت باعث انگیزه ما برای نام‌گذاری جایزه بود. جایزه دو سالانه برگزار خواهد شد و معیار شرکت دادن ملیت‌ها تنها نگارش خاطرات است.

حسین زنجانی دبیر اجرایی این جایزه از برگزاری پنج جلسه شورای سیاست‌گذاری خبرداد و گفت: علاوه بر بهره‌گیری از کمک‌های حوزه هنری، سپاه، نیروی قدس، سپاه محمد رسول‌الله (ص)، همه شبکه‌های درون مرزی و برن مرزی رسانه ملی با محوریت بسیج رسانه ملی همکاری خواهند داشت. سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز همکاری خواهد داشت. نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز همکاری و کمک خواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سازمان فرهنگی رسانه‌ای اوج نیز همکار ما هستند که امیدواریم این جایزه با اندازه یک جریان فرهنگیررا شکل دهد. موضوع دفاع از حریم یک موضوع چند ساله نیست بلکه پیشینه دیرینه دارد.

دبیر اجرایی این جایزه خاطرنشان کرد: در حوزه جمع‌آوری لیست کتاب‌های این موضوع از نهاد‌های مختلفی از جمله کتابخانه ملی، نهاد کتابخانه‌ها عمومی کشور جمع‌آوری شده و نهایتاً ۳۶۴ کتاب جمع‌آوری شده که این لیست اضافه خواهد شد.

موضوع جمع‌آوری تخصصی است تا آرشیو مشخصی در این زمینه ایجاد شود.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها