بلندپروازی‌های فرانسه در عراق؛ هشدار مجدد عبدالمهدی درباره داعش

نخست وزیر عراق امروز جمعه در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با رئیس جمهوری فرانسه بار دیگر درباره خطری که همچنان از ناحیه گروه تروریستی داعش منطقه را تهدید می‌کند، هشدار داد.
کد خبر: ۳۴۴۸۲۳
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۵ - 03May 2019

بلندپروازی‌های فرانسه در عراق؛ هشدار مجدد عبدالمهدی درباره داعشبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری فرانسه و «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق که به پاریس سفر کرده در یک کنفرانس مطبوعاتی شرکت کردند.

ماکرون اظهار داشت: بلندپروازی‌های مشترکی با عراق داریم که شامل بازسازی موصل می‌شود و در آن مشارکت خواهیم کرد.

وی افزود: ثبات عراق و منطقه برای ما اهمیت دارد، ما خواهان عراقی هستیم که امنیت داشته باشد و الگویی برای کشور‌هایی باشد که دوره‌های جنگ را پشت سر گذاشتند.

ماکرون گفت: همچنان به سرمایه‌گذاری در بازسازی عراق در بخش‌های حمل و نقل، انرژی و کشاورزی ادامه خواهیم داد.

عبدالمهدی هم در این کنفرانس مطبوعاتی هشدار داد داعش برای بازگشت به شیوه‌های مختلف تلاش می‌کند، اظهارات اخیر ابوبکرالبغدادی سرکرده داعش به این مسئله (اینکه خطر داعش همچنان وجود دارد) اشاره می‌کند. داعش به دنبال آشفته کردن منطقه است و برای آشفته کردن اردوگاه بزرگ ما تلاش می‌کند، ولی ما با نیرو‌ها و وحدت خود قادر به سرکوب آن خواهیم بود.

وی درباره هرگونه انحراف در مبارزه با گروه داعش هشدار داد و گفت: هسته‌های پنهان فراوانی از داعش همچنان در عراق فعالیت می‌کنند.

نخست وزیر عراق افزود: ما به همراه فرانسه با داعش جنگیدیم، داعش سرکوب و مهار شد، ولی همچنان وجود دارد.

عبدالمهدی اظهار داشت: ملت عراق نه فقط در زمینه مبارزه با داعش و تروریسم بلکه در طول چندین دهه در گذشته به سبب دیکتاتوری، تفرقه و نژاد پرستی فداکاری کرد، ما با تمام طرف‌های داخلی و دوستانمان از جمله فرانسه همکاری اطلاعاتی می‌کنیم.

نخست وزیر عراق گفت: ما درباره افزایش سطح همکاری با فرانسه توافق کردیم، همچنین آنچه را در مرز‌ها با سوریه جریان دارد، و تعداد آوارگان و جنگجویان خارجی را بررسی کردیم و درباره دیدگاه‌های بسیار مهمی به توافق رسیدیم و طرف فرانسوی به طور کامل در این زمینه با ما همسو بود.

عبدالمهدی افزود: دولت کنونی عراق بر اساس استقلال اعضای خود بنا شده هر چند گروه‌های سیاسی وزیران را نامزد کرده‌اند، دولت بر بازسازی و اقتصاد تمرکز دارد، وضعیت عراق به شکل مثبتی در حال پیشرفت است. ما از طریق اقدامات اطلاعاتی برای متلاشی کردن هسته‌های پنهان تروریستی و خنثی کردن عملیاتی که داعش تلاش می‌کند ازطریق آن جایگاه سابق خود را به دست آورد، اقدام پیشگیرانه انجام می‌دهیم، وحدت میان تمام گروه‌های سیاسی عراق مسئله‌ای مهم است و اگر این وحدت نبود، پیروزی بر داعش محقق نمی‌شد.

عبدالمهدی همچنین درباره روابط بغداد و اقلیم کردستان عراق اظهار داشت: روابط میان بغداد و اربیل با وجود برخی اختلافات در بهترین شرایط خود است، ما می‌توانیم مسائل مربوط درباره سنجار، نینوا و گذرگاه‌های مرزی را حل و فصل کنیم.

وی افزود: وضعیت عراق به شکل مثبتی در حال پیشرفت است و در کنار آن وضعیت امنیتی هم در سایه وحدت طرف‌های سیاسی بهبود یافته است.

نخست وزیر عراق همچنین از افتتاح نمایندگی فرهنگی فرانسه در موصل خبر داد.

عبدالمهدی روز پنجشنبه 12 اردیبهشت پس از پایان دیدار با مقامات آلمانی، وارد پاریس شده بود، وی از دیدار خود با شرکت‌های بزرگ فرانسوی خبر داد و گفت: به حضور این شرکت‌ها در عراق در مرحله آتی تمایل داریم.

عبدالمهدی: عراق علاقه‌مند به برقراری بهترین روابط با فرانسه است

عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق که به پاریس رفته است، در دیداری که «جان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه با وی انجام داد، بر تمایل کشورش برای برقراری بهترین روابط با فرانسه تاکید کرد. در این دیدار بر اهمیت توسعه روابط تاریخی میان دو کشور دوست و افزایش همکاری در تمام زمینه‌ها تاکید شده است.

بر اساس بیانیه دفتر عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق بر تمایل عراق و ملت آن برای برقراری بهترین روابط با فرانسه و ادامه همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم و نتایج و تقویت توانمندی نیرو‌های عراقی تاکید کرد.

این بیانیه آورده است: نخست وزیر عراق از حمایت فرانسه از عراق در جنگ با داعش و نقش آن در زمینه‌های انسانی و کمک به تلاش‌های بازگشت ثبات و بازگشت آوارگان و اهمیت ادامه همکاری و حمایت از رویکرد دولت و طرح‌های اقتصادی و مشارکت در بازسازی و تشویق شرکت‌های فرانسوی به افزایش حضور در عراق در سایه ثباتی که این کشور شاهد آن است و زندگی عادی در تمام استان‌ها، تقدیر کرده است.

بر اساس این بیانیه، در این دیدار نقش منطقه روزافزون عراق و روابط رو به رشد آن با کشور‌های همجوار و همکاری بین المللی در زمینه مبارزه با تروریسم و مسئله زندانیان جنایتکار داعشی و مسائل فراوان دیگری که برای دو کشور عراق و فرانسه مهم است، بررسی شد.

این بیانیه آورده است: وزیر خارجه فرانسه هم از سطح روابط عراق و فرانسه و نقش عراق و روابط متوازن و انعطاف پذیری آن در برابر کشور‌های همسایه و عربی استقبال و بر تمایل کشورش برای توسعه همکاری با عراق و حمایت از دولت عراق برای اجرای برنامه‌هایشان و برآوردن همه نیاز‌های مردم عراق تاکید کرد.

همچنین درحضور نخست وزیر عراق، وزیران خارجه فرانسه و عراق توافق‌نامه همکاری در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، نظامی و آموزشی را امضا کردند.

فلورنس بارلی وزیر ارتش فرانسه هم با عادل عبدالمهدی دیدار کرد. وزیران و مسئولان امنیتی اعضای هیئت عراقی نیز مذاکرات جداگانه‌ای با همتایان فرانسوی خود انجام دادند.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها