گمانه‌زنی «العربی الجدید» درباره مکان اقامت ابوبکر بغدادی

تحلیلگران معتقدند که بغدادی در این فیلم از نظر روحی ضعیف به نظر می‌رسد و حرکت سر و دستانش و تلاش برای نگاه نکردن مستقیم به دوربین، نشان‌دهنده آشفتگی واضح اوست. علاوه بر اینکه به احتمال زیاد، بغدادی در بین کسانی بوده که در منطقه باغوز، یا هجین، یا دیرالزور محاصره شدند.
کد خبر: ۳۴۴۸۵۰
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۳:۰۰ - 04May 2019

گمانه زنی «العربی الجدید» درباره مکان اقامت ابوبکر بغدادیبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس به نقل از انتخاب، عثمان المختار در العربی الجدید نوشت: در اولین ظهور بغدادی از نیمه‌های سال 2014، رهبر داعش، ابوبکر بغدادی ظاهر شد تا پیام‌های متعددی را به پیروانش و کسانی که در جست‌وجوی او هستند، برساند. تحلیلگران معتقدند که بغدادی در این فیلم از نظر روحی ضعیف به نظر می‌رسد و حرکت سر و دستانش و تلاش برای نگاه نکردن مستقیم به دوربین، نشان دهنده آشفتگی واضح اوست. علاوه بر اینکه به احتمال زیاد، بغدادی در بین کسانی بوده که در منطقه باغوز، یا هجین، یا دیرالزور محاصره شدند. در این نواحی، به دلیل قحطی، خوراک مردم برگ‌های درختان بوده است. همینطور وی با لباس‌های زمستانی ظاهر شده که مناسب آب و هوای فعلی در عراق یا سوریه نیستند و این مطلب این پیش بینی را مطرح می‌کند که زمان بندی ضبط این فیلم، تقریبا یک ماه پیش بوده است.

در ادامه این مطلب آمده است: مسئولان در بغداد به نوبه خود تاکید کردند که ضبط فیلم برای آن‌ها غافلگیر کننده نبود و ایشان اطلاعات منتشر شده در مورد کشته شدن بغدادی را نادرست می‌دانستند. یکی از افسران عراقی در گفت‌وگو با العربی الجدید گفت: «خروج بغدادی همزمان با پایان یافتن پاکسازی سلسله کوه‌های حمرین و مناطقی در الانبار، صورت گرفته است، زمانی که داعش در ضعیف‌ترین حالت خود، پس از ازادی موصل، به سر می‌برد.

اما گروه تحلیل اطلاعات با همکاری ائتلاف بین المللی، با بررسی ویدیوی منتشر شده از بغدادی، به این نتیجه دست یافته‌اند که حضور او در سوریه بعید است و به احتمال زیاد، وی در عراق به سر می‌برد، در مکانی در زیر زمین که به دنبال حاصل شدن یقین در مورد شکست در سوریه و عراق، برای مخفی شدن او تدارک دیده شده است.

در همین رابطه، کارشناس مسائل مربوط به گروه‌های تروریستی، محمد الدلیمی به العربی الجدید گفت: «صحبت از تهدیدات تروریستی یا جمع شدن دوباره گروه‌های متفرق شده داعش، در شهر‌های مختلف عراق، مبالغه آمیز است؛ چرا که بیشترین امکاناتی که در حال حاضر در دست داعش قرار دارد، ماشین‌های بمب گذاری است و طبیعتا با استفاده از آن تنها می‌توانند مردم بی گناه را هدف بگیرند.

وی همچنین تصریح کرد: «ممکن است گروه‌های حامی حضور آمریکا در عراق، از عملیات ظهور بغدادی استفاده سیاسی کرده و تلاش کنند خطر داعش را همچنان زنده نشان دهند».

در این میان، صحبت‌های بغدادی در مورد بیعت افراط گرایان در مالی و بورکینافاسو با داعش، و سپس اشاره وی به لیبی و تحولات درگیری در نزدیکی شهر سرت، قابل توجه است؛ آنچه که می‌تواند پیامی باشد برای رهبران گروه‌هایی که از داعش جدا شدند؛ مانند ابو محمد العراقی و نصر الحجازی و دیگران. ظاهرا رهبر داعش به این ترتیب قصد داشته این سازمان را همچنان قدرتمند نشان داده و تاکید کند که جدایی برخی طرف‌ها باعث تضعیف این گروه تروریستی نشده است.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها