شبکه جاسوسی امارات در منطقه/ جنگ سرد ابوظبی علیه خاورمیانه

افشای جزئیات جاسوسی‌های امارات از کشور‌های منطقه رسوایی‌های بیشتری برای مقامات ابوظبی که در زمینه جاسوسی ید طولایی دارند، به دنبال داشته است.
کد خبر: ۳۴۴۸۹۱
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۱ - 04May 2019

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس به نقل از مهر، فعالیت‌های اطلاعاتی و جاسوسی مقامات اماراتی علیه کشور‌های منطقه مسأله‌ای نیست که امروز جزئیات آن فاش شده باشد بلکه اقدامات جاسوسی ابوظبی علیه کشور‌های خاورمیانه از دیرباز علنی شده و روز به روز رسوایی‌های بیشتری را برای مقامات این کشور به همراه دارد.

روزنامه الاخبار لبنان به تازگی به نقل از منابع آگاه از کشف یک شبکه جاسوسی امارات علیه عمان خبر داد که حاکم ابوظبی، شخصاً آن را مدیریت می‌کرد. این روزنامه بر اساس اطلاعاتی که به دست آورده، نوشت که دستگاه‌های امنیتی عمان چند وقت پیش، اطلاعاتی از یک شبکه جاسوسی اماراتی به دست آورده است که علیه مسقط فعالیت می‌کرد. سازمان اطلاعات عمان، جزئیات این شبکه جاسوسی امارات از اسامی همه جاسوسان گرفته تا شرکت‌هایی را که با این شبکه همکاری داشته، به دست آورده و این افراد را به دام انداخته است.

بر اساس این گزارش، «محمد بن راشد»، حاکم دبی شخصاً در امور این شبکه جاسوسی ضد عمانی دخالت داشته و این مسئله باعث «تنش بزرگی» بین اماراتی‌ها و عمانی‌ها شده است؛ چرا که مقام‌های عمان، بعد از به دست آوردن اطلاعات، پیام تهدید آمیزی علیه ابوظبی فرستاده‌اند با این مضمون که یا پرونده شبکه جاسوسی را افشا و علنی می‌کنیم یا اینکه ابوظبی اسامی همه جاسوس‌های قدیمی و جدید را در اختیار عمان قرار می‌دهد.

به گفته الاخبار، امارات و شخص بن راشد در واکنش به این پیام عمان، خط تماسی را با مقام‌های مسئول این کشور در دو بندر «الدقم» و «صحار» (بنادر رقیب امارات) ایجاد کرده و در مقابل سنگ‌اندازی این مقامات در توسعه بنادر مذکور به آن‌ها پیشنهاد رشوه داده است. این رشوه شامل اعطای تابعیت اماراتی به مقام‌های دو بندر مذکور به همراه چند آپارتمان، خودرو و مبالغ مالی می‌شود. اقدامات جاسوسی امارات تنها محدود به عمان نمی‌شود. اخیراً مقام‌های امنیتی ترکیه، دو تن از عناصر اطلاعاتی امارات را که در این کشور جاسوسی می‌کردند، بازداشت کرده‌اند.

پیش از این نیز خبرگزاری رویترز در گزارش‌هایی مفصل از یک پروژه جاسوسی امارات پرده برداشته که ابوظبی در قالب آن با بکارگیری عوامل آمریکایی تلاش کرده از ایران، قطر، ترکیه و مخالفان داخلی جاسوسی کند. افسران اطلاعاتی بازنشسته آمریکایی در این پروژه برای جاسوسی از کشور‌های دیگر از جمله ایران و قطر، به کار گرفته شده‌اند.

بررسی کشور‌هایی که امارات اقدام به جاسوسی از آن‌ها می‌کرده نشان می‌دهد که این کشور برای قطع روابط سیاسی و اقتصادی آن‌ها که یک صدا علیه ابوظبی هستند تلاش می‌کند. روابط سیاسی ایران و امارات و زاویه میان این دو کشور در خصوص مسائل منطقه به ویژه مشارکت امارات در ائتلاف متجاوز سعودی علیه یمن و مداخله‌های این کشور در امور داخلی کشور‌های منطقه در کنار تلاش برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی کاملاً آشکار است.

ناگفته نماند که توان قدرتی غیر قابل انکار ایران در زمینه‌های سایبری که بسیاری از کشور‌های جهان به ویژه کشور‌های منطقه به آن اذعان کرده‌اند یکی از عللی است که امارات را به سمت حضور در این عرضه و کمک گرفتن جاسوسی‌ها و هکر‌های آمریکایی برای جاسوسی از اهداف سوق داده است.

در خصوص قطر نیز باید بگوییم که بحران به وجود آمده در منطقه خلیج فارس میان دوحه و چهار کشور عربی این حوزه از جمله امارات باعث شده تا ابوظبی برای جاسوسی از قطر و پی بردن به منابع اطلاعاتی و بانک‌های اطلاعاتی این کشور با هدف ضربه زدن به دوحه در راستای بحران منطقه خلیج فارس و تضعیف قطر در کنار تحریم اقتصادی این کشور تلاش کند؛ البته ناگفته نماند که قطر با مدیریت این بحران که به طول انجامیده و افقی برای حل آن دیده نمی‌شود خشم و نارضایتی عربستان و امارات را برانگیخته است.

سیاست‌های امارات در خصوص ترکیه نیز کاملاً واضح و آشکار است؛ ترکیه از دیرباز هم پیمان و شریک قطر به شمار می‌آید به طوریکه روابط سیاسی و اقتصادی میان آنکارا و دوحه در کنار روابط شخصی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و امیر قطر در نزد مقامات سعودی و اماراتی اظهر من الشمس است.

همکاری ترکیه با قطر در زمینه دور زدن تحریم و محاصره اقتصادی دوحه از سوی کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس که تا به امروز نیز ادامه دارد در کنار همکاری‌های نظامی دو کشور و برگزاری مانور‌های مختلف که باعث شده قطر در انزوای عربی فرو نرود و هم چنان در منطقه و جهان جایگاه خود را حفظ کند باعث شده تا ترکیه به هدفی برای جاسوسی‌های اماراتی تبدیل شود؛ جاسوسی‌هایی که طی چند روز گذشته دست کم ۲ نفر از آن‌ها توسط نیرو‌های امنیتی ترکیه شناسایی و بازداشت شده و یکی از آن‌ها در زندان خودکشی کرده است.

امارات هم چنین نقش فعالانه‌ای در کودتای اخیر در ترکیه ایفا کرده به طوریکه افشای ایمیل‌های سفیر امارات در آمریکا حاکی از نقش این کشور در کودتای ترکیه است.

امارات در قبال عمان نیز سیاست‌های دوستانه‌ای را در پیش نگرفته است چرا که عمان همواره تلاش کرده تا در قبال بحران‌های منطقه به ویژه بحران‌های میان کشور‌های عربی موضع بی طرفانه‌ای اتخاذ کند و همواره به محلی برای برگزاری گفتگو‌ها میان طرف‌های درگیر در این کشور‌ها تبدیل شود. روابط تجاری میان ترکیه، قطر و عمان نیز بر کسی پوشیده نیست و در این بین امارات تلاش دارد تا با جاسوسی از این کشور‌ها علاوه بر تحقق اهداف سیاسی خود، بر سر تعاملات اقتصادی آن‌ها نیز سنگ اندازی کند.

امارات بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ از طریق نفوذ به گوشی‌های آیفون صد‌ها هدف در کشورهایی، چون قطر، یمن، ایران و ترکیه جاسوسی کرده که در این میان نام «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر و همچنین گوشی‌های همراه برادر و نزدیکان او نیز به چشم می‌خورد.

در نهایت می‌توان گفت که امارات با راه انداختن جنگ جاسوسی علیه کشور‌های منطقه و یا به عبارتی جنگ سرد جاسوسی علیه آن‌ها سعی در تحقق اهداف سیاسی خود علیه کشور‌های متخاصم در کنار اهداف اقتصادی دارد.

این کشور می‌خواهد با گسترش شبکه‌های جاسوسی خود در خاورمیانه به نوعی تبدیل به بازگیر بلامنازع جاسوسی در جهان عرب شود. در کنار این مسأله ابوظبی تلاش دارد تا با اطلاع یافتن از اخبار و اطلاعات دسته یک و محرمانه قبل از آنکه «دشمن» اقدام به حرکتی کند به نوعی از غافلگیری خود جلوگیری کند، اما اقدامات از این دست نیز نتوانسته شکست سیاست‌های خصمانه امارات در منطقه را از منظر افکار عمومی پنهان کند.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار