سردار یوسفعلی‌­زاده:

لازمه اجرای برنامه‌­های هنری، کار علمی و انقلابی است

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی گفت: در اجرای برنامه­‌های هنری با بهره‌­گیری از ظرفیت­‌های موجود باید نگرش علمی و انقلابی را تلفیق کرد.
کد خبر: ۳۴۵۳۱۷
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۴ - 06May 2019

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، اولین جلسه هم ­اندیشی شورای برنامه‌­ریزی جشنواره «کهربا» با حضور سردار سرتیپ دوم پاسدار «حسینعلی یوسفعلی‌زاده» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی، «محمدرضا محمدی» معاون هنری و امور سینمایی اداره‌­کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و «هاشم جلیلی» رئیس مؤسسه آموزش عالی فردوس امروز (دوشنبه 16 اردیبهشت) در سالن جلسات این مؤسسه برگزار شد.

سردار یوسفعلی‌زاده در این نشست، دو نگرش موجود در اجرای برنامه­‌های هنری را مورد بررسی قرار داد و اظهار داشت: در حوزه هنر، 2 نگرش برای اجرای برنامه­‌های این حوزه وجود دارد. نگرش اول این است که باید کار دقیق و علمی صورت بگیرد و دومین نگرش این است که برنامه­‌ها باید به صورت انقلابی و با استفاده از ظرفیت­‌های موجود انجام شود. برای فعالیت در حوزه هنر، تلفیق این دو نگرش لازم است.   

وی با بیان اینکه هدف از تشکیل دبیرخانه جشنواره «کهربا» تلفیق نیاز و تخصص است، افزود: این پسندیده است که اجرای برنامه­‌های هنری باید با مطالعه، بررسی عالمانه، استراتژی مناسب و فکر راهبردی انجام شود و بایدها و الزامات حرفه‌­ای نیز مورد توجه قرار بگیرد، اما نباید دستخوش مرور زمان قرار بگیرد.

این مسئوول در بخش دیگری از سخنانش به حضور تعیین کننده مردم در دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: در دوران دفاع مقدس، نظامی­‌های دوره دیده به پشتوانه نیروهای مردمی توانستند جلوی ارتش بعث عراق که هدفی جز اشغال ایران نداشتند را بگیرند. مردم کشورمان علی رغم اینکه در حوزه نظامی تخصص زیادی نداشتند، اما به میدان آمدند و با از خودگذشتگی، آن حماسه عظیم را خلق کردند. امروز نیز باید با استفاده از ظرفیت­‌های مردمی در حوزه حفظ و نشر ارزش‌­های دفاع مقدس گام برداشت.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش­‌های دفاع مقدس خراسان رضوی در ادامه به اهمیت سینما و فیلم در انتقال فرهنگ دفاع مقدس اشاره کرد و بیان داشت: نباید منتظر بود تا دستگاه و یا نهادی از تولیدات حوزه فیلم و سینمای دفاع مقدس حمایت کند، بلکه باید از ظرفیت هنرمندانی که با تکیه به همت خودشان و تشکل­‌های صنفی به این صنعت وارد شدند و می­‌توانند سرمایه‌­گذاری کنند، استفاده کرد.

یوسفعلی­‌زاده خاطر نشان کرد: میراث دفاع مقدس را باید ارج نهاد و آن را جزو اولویت­‌های خود قرار داد و هر کس به هر میزان که می­‌تواند برای حفظ و نشر آثار و ارزش­‌های این حماسه ماندگار تلاش کند.

وی در ادامه، حمایت دستگاه­‌های فرهنگی استان را در برگزاری جشنواره «کهربا» خواستار شد و تأکید کرد: خراسان مهد فرهنگ و هنر و همچنین مهد رزمندگان و فاتحان جبهه­‌های نور علیه ظلمت بوده، بر همین اساس می­‌طلبد تا دستگاه­‌های فرهنگی و هنری استان در برگزاری این جشنواره که بیانگر گوشه‌­ای از حماسه آفرینی­‌های رزمندگان خراسانی در دوران دفاع مقدس است به میدان بیاند و با پشتیبانی­‌های خود در به ثمر نشستن این حرکت هنری گام بردارند.

این مسئوول در پایان گفت: در هر فعالیتی، خواستن توانستن است. انقلاب اسلامی این مهم را ثابت کرده است و آینده نیز این حقیقت را ثابت خواهد کرد. علی‌رغم وجود محدودیت­‌ها، ظرفیت­‌های زیادی نیز وجود دارد که باید از آنها برای تحقق اهداف استفاده کرد.

در ابتدای این نشست «جواد فرهنگ‌­نژاد» مدیر هنری و امور سینمایی اداره‌­کل حفظ آثار و نشر ارزش‌­های دفاع مقدس خراسان رضوی و دبیر جشنواره «کهربا» گزارشی از روند راه‌­اندازی دبیرخانه این جشنواره ارائه کرد و گفت: به منظور تبدیل فرهنگ دفاع مقدس به صورت یک جریان فرهنگی و انقلابی در جامعه امروز، این نیاز بود تا جشنواره فیلم دفاع مقدس در استان خراسان رضوی برگزار شود که به حول و قوه الهی و با مساعدت دستگاه­‌ها و ادارات استانی این مهم محقق شد.  

وی افزود: تبلیغات جشنواره «کهربا» بعد از ایام نوروز، آغاز شد و تا کنون 18 اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است.

«هاشم جلیلی» رئیس مرکز آموزش عالی فردوس نیز در سخنانی پرهیز از موازی کاری و استفاده از ظرفیت مراکز آموزش عالی را برای پر بار کردن فعالیت در حوزه­‌های فرهنگی و هنری در راستای حفظ و نشر ارزش‌­های دفاع مقدس مورد تأکید قرار داد.

در این نشست، جمعی از صاحب نظران حوزه هنر به بیان دغدغه‌­ها و نقطه نظرات خود در خصوص برنامه‌­های هنری حوزه جهاد و مقاومت پرداختند.

در پایان این نشست، شرکت‌کنندگان با حضور در دبیرخانه جشنواره «کهربا» از نزدیک در جریان فعالیت‌­های این دبیرخانه قرار گرفتند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها