واکنش اروپا به قصد ایران برای اتحاذ تصمیمات جدید در خصوص تحریم‌ها

دیپلمات‌های اروپایی روز دوشنبه درباره گزارش‌ها مبنی بر قصد ایران برای استناد به برخی از بند‌های برجام برای اتخاذ تصمیم‌های جدید در واکنش به تحریم‌های آمریکا اظهار نظر کردند.
کد خبر: ۳۴۵۳۳۱
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۰ - 06May 2019

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، دیپلمات‌های اروپایی روز دوشنبه درباره گزارش‌ها مبنی بر قصد ایران برای استناد به برخی از بند‌های برجام برای اتخاذ تصمیم‌های جدید در واکنش به تحریم‌های آمریکا اظهار نظر کردند.

در پی تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران و لغو معافیت‌های خریداران نفت دولت جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفته است طی روز‌ها‌ی آینده تصمیمات ویژه‌ای را در واکنش به تحریم‌های یکجانبه آمریکا عملیاتی کند.

دیپلمات‌های اروپایی در گفت‌وگو با روزنامه وال‌استریت‌ژورنال مدعی شده‌اند ایران قصد دارد در واکنش به تحریم‌های جدید آمریکا اجرای برخی از تعهداتش ذیل برجام را متوقف کند.

یک دیپلمات ارشد اروپایی قصد ایران برای اتخاذ تصمیمات جدید در خصوص تحریم‌ها را به «خروج نسبی» تعبیر کرده است. وال‌استریت ژورنال نوشته مقام‌های ایرانی در حال بررسی خروج نسبی از برجام هستند، اما هنوز مشخص نیست تصمیم نهایی گرفته شده یا خیر.

این دیپلمات گفت: «می‌دانم که آن‌ها در حال بررسی این گزینه در کنار گزینه‌های دیگری هستند که گام را فراتر می‌گذارد.»

وال‌استریت‌ژورنال چنین اقدامی را شدیدترین واکنش ایران به مجموعه‌ای از اقدامات آمریکا برای افزایش فشار علیه تهران دانسته است. این روزنامه می‌گوید این اقدام اروپا را نیز در منگنه قرار خواهد داد.

کشور‌های اروپایی بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام وعده دادند با تضمین منافع اقتصادی ایران، این توافق را حفظ کنند. این کشورها، علی‌رغم ایستادگی‌های لفظی و سیاسی در برابر اقدام آمریکا تا کنون موفقیتی در اقدامات عملی وعده‌داده شده برای حفظ این توافق کسب نکرده‌اند.

اتحادیه اروپا همچنین علی‌رغم مخالفت با تصمیم آمریکا در زمینه برجام با سایر ادعا‌های این کشور در زمینه فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای ایران همسو شده است.

«برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام، تیرماه سال ۱۳۹۴ میان ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان (موسوم به گروه ۱+۵) حاصل شد.

دولت آمریکا از نخستین روز‌های اجرایی شدن این توافق، کارشکنی‌ها در اجرای آن و تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از آن را آغاز کرد. با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا این کارشکنی‌ها شدت گرفت و او بار‌ها تهدید کرد کشورش را از توافق هسته‌ای خارج خواهد کرد.

ترامپ سرانجام سه‌شنبه هشتم می (۱۸ اردیبهشت‌ماه) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج کرد و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه امضا کرد.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها