مدیرکل حفظ آثار خراسان رضوی:

سوم خرداد، فرصت بازخوانی موفقیت‌ها برای دستیابی به پیروزی‌های آینده است

سردار یوسفعلی­‌زاده گفت: گرامی‌داشت حماسه سوم خرداد فرصتی است تا اگر غفلت و یا ضعف در تحلیل وجود دارد و یا در خصوص برخی مسائل تدبیر نشده است این نواقص برطرف شود.
کد خبر: ۳۴۵۶۲۵
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۵ - 08May 2019

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، ستاد اجرایی بزرگداشت حماسه سوم خرداد، با حضور سردار سرتیپ دوم پاسدار «حسینعلی یوسفعلی‌­زاده» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌­های دفاع مقدس خراسان رضوی و «حمید انصاری» رئیس اداره ­سیاسی فرمانداری مشهد برگزار شد. 

انصاری در ابتدای این نشست اظهار داشت: عملیات «بیت المقدس» که منجر به آزادسازی خرمشهر بعد از 578 روز اشغال شد، نقطه عطفی در دفاع مقدس است که بازتاب جهانی داشت و به همین مناسبت این روز را روز مقاومت و ایستادگی نامگذاری کردند.

وی افزود: عملیات «بیت المقدس» نتیجه همدلی و همفکری مردم، مسئولین و نیروهای مسلح بود. شرایط امروز کشور ایجاب می­‌کند تا به روحیه و تفکر انقلابی که در دوران دفاع مقدس داشتیم تأسی کنیم.

انصاری در پایان، بر همکاری و مساعدت دستگاه‌­ها و نهادها در فضاسازی شهری و برگزاری مراسم­‌های مختلف متناسب با لیالی قدر به منظور گرامیداشت سوم خرداد تأکید کرد.

در ادامه این نشست، «علیرضا دهقان» مدیر روابط عمومی و تبلیغات اداره‌­کل حفظ آثار و نشر ارزش‌­های دفاع مقدس خراسان رضوی ضمن ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در راستای گرامیداشت سوم خرداد در شهر مشهد، اجرای سمفونی خرمشهر در میدان شهدا، اعزام راویان به مدارس و مساجد، تشریح عملیات توسط فرماندهان حاضر در عملیات «بیت‌­المقدس» را از جمله مهمترین برنامه­‌های گرامیداشت این ایام عنوان کرد.  

سردار یوسفعلی­‌زاده در ادامه این جلسه، در سخنانی ابراز داشت: نظر امام خمینی(ره) بر این بود که خرمشهر باید آزاد شود. عملیات «بیت المقدس» از 10 اردیبهشت ماه تا سوم خرداد که منجر به فتح خرمشهر شد، انجام شد. این عملیات، در مراحل مختلف بدون توقف و با تحقق اهداف مرحله‌­ای، استمرار داشت.

خدا یاری‌گر ملت ایران در سختی‌ها است

وی افزود: رزمندگان اسلام در آن مقطع تاریخ انقلاب با از جان گذشتگی و تحمل سختی­‌ها گام به گام دشمن متجاوز را وادار به عقب نشینی و تن دادن به ذلت شکست کردند.

این مسئوول تصریح کرد: ارتش بعث عراق در خرمشهر مستقر شد با این هدف که بماند. آنها خرمشهر را «محمره» نامیده بودند و موانع و استحکاماتی را برای حفظ آن ایجاد کرده بودند. علی­‌رغم همه موانع و دشواری­‌ها، با توکل به خدا و ایثار جان و وحدت مثال زدنی همه نیروهای مسلح، آحاد ملت ایران اسلامی و مردم بومی این عملیات غرور آفرین که فتح خرمشهر را به همراه داشت، صورت گرفت و باعث شادی قلب بنیانگذار انقلاب اسلامی شد.  

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش­‌های دفاع مقدس خراسان رضوی افزود: بعد از فتح خرمشهر امام راحل در فضایی گفتمانی زمانی که می­‌خواستند از نیروهای مسلح و مردم بابت خلق این حماسه، تشکر کنند، فرمودند «خرمشهر را خدا آزاد کرد». این فرمایش حضرت امام بیانگر آن بود که علی رغم جانفشانی و از خودگذشتگی­‌ها، لطف خدا باعث شد تا عبور از این همه موانع امکان­پذیر شود. بیرون کردن متجاوزین از خرمشهر، کار خدا و ایثار بندگان خاص خدا بود.

حماسه سوم خرداد فرصتی برای دستیابی به موفقیت‌های بزرگ است

تکلیف‌گرایی رمز پیروزی عملیات «بیت المقدس» بود

وی  تکریم و تجلیل حماسه سوم خرداد را وظیفه امروز جامعه دانست و تصریح کرد: رزمندگان اسلام در عملیات «بیت المقدس»  از بالاترین سرمایه­‌ها گذشتند و آنچه داشتند به میدان آوردند و به تکلیف عمل کردند. این تکلیف‌گرایی و اطاعت از ولایت منجر به چنین فتح نمایانی شد. خداوند دست قدرت خود را از آستین رزمندگان بیرون آورد و دشمن را تنبیه کرد.

یوسفعلی­‌زاده در بخش دیگری از سخنانش به فرمایش اخیر رهبر انقلاب در خصوص گرفتن آرایش جنگی در برابر دشمنان در زمینه­‌های مختلف اشاره کرد و بیان داشت: گرفتن آرایش جنگی به این معنا است که دشمن به دنبال نفوذ و وارد کردن ضربه و تحمیل اراده خود به یک ملت است. اگر ملت ما در تقابل با استکبار، مقهور اراده دشمن شد و پذیرفت که دشمن می­‌تواند، ملت شکست را پذیرفته و تن به ذلت داده است، در غیر این صورت، برای دفاع از اعتقادات و آرمان­‌های خود باید ایثار و از جان گذشتگی را سرلوحه کارهای خود قرار دهد.

وی به صدور فرهنگ دفاع مقدس به بیرون از مرزهای جمهوری اسلامی اشاره کرد و افزود: امروز فرمول دفاع مقدس به یک الگوی بین المللی تبدیل شده است. چند روز گذشته شاهد بودید که رژیم صهیونیستی در غزه دست به جنایت زد، اما این بار مردم غزه و فلسطین جواب این جنایت را با موشک­ دادند و نقاط سوق­‌الجیشی اسرائیل را هدف قرار دادند. اراده صهیونیست­‌ها بر این بود که مردم این سرزمین را تسلیم کنند، اما مقاومت جهاد اسلامی باعث شد تا سردمداران رژیم صهیونیستی مجبور به پذیرش آتش بس بشوند. رژیمی که بر اساس برخی ادعاها یکی از ارتش­‌های قوی دنیا در منطقه غرب آسیا است.

این مسئول با بیان اینکه آزادگی و استقلال و زیر با ظلم نرفتن هزینه دارد همانطور که سازش کردن هزینه دارد، خاطر نشان کرد: وظیفه همه آحاد جامعه است که نگذارند مناسبت­‌های انقلابی و ایام الله و روزهایی که به آشکار، دست قدرت خدا را در اوج ناباوری دیدیم که به یاری ملت ایران اسلامی آمد را زنده نگهداریم.

باید به جنگ مسائل اقتصادی برویم

یوسفعلی­‌زاده داشته­‌های امروز نظام مقدس جمهوری اسلامی را کم نظیر دانست و تأکید کرد: شرایط امروز کشور قابل مقایسه با دوران دفاع مقدس نیست. با وجود بسیاری از کمبودها و حضور دشمن اشغالگر در داخل کشور و نوپایی انقلاب، ملت ایران اسلامی از حق خود دفاع کرد. مردم کشورمان در مقطع کنونی به طریق اولی خواهد توانست از انقلاب اسلامی دفاع کند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی با بیان اینکه علی رغم وجود گرانی در کشور، اما شاهد فراوانی هستیم، گفت: باید به جنگ مسائل اقتصادی برویم. رونق تولید را همچون مسئله آزادسازی خرمشهر جدی بگیریم. باید با کار و تلاش خرمشهر اقتصادی را همچون خرمشهر نظامی فتح کنیم. باید فضای مجازی را از لوث وجود دشمنان پاک کنیم. امروز بیش از 50 میلیون کاربر فضای مجازی در کشور داریم. نباید اجازه داد مرزهای فکری­ این تعداد کاربر در اشغال دشمن باشد و مرزهای روحی و عاطفی این کاربران، تحت تأثیر دشمن قرار بگیرد. باید از خودمان صیانت کنیم. اگر می خواهیم خرمشهر را در فضای مجازی فتح کنیم باید دشمن را از این فضا بیرون کنیم.

وی تأکید کرد: گرامیداشت سوم خرداد برای بزرگداشت کار بزرگ دیروز است، اما برای تبیین کارهای بزرگ امروز هم هست. گرامیداشت حماسه سوم خرداد فرصتی است تا اگر غفلت و یا ضعف در تحلیل وجود دارد و یا در خصوص برخی مسائل تدبیر نشده این نواقص برطرف شود.

حماسه سوم خرداد فرصتی برای دستیابی به موفقیت‌های بزرگ است

سوم خرداد ذخیره استراتژیک نظام است

یوسفعلی‌­زاده ابراز داشت: انتظار می‌­رود که سوم خرداد مغفول واقع نشود و مثل یک رویداد معمولی از کنار آن عبور نکرد. سوم خرداد ذخیره استراتژیک برای امروز نظام مقدس جمهوری اسلامی است که به پشتوانه آن می­‌توان کشور را مانند دیروز اداره کرد.

این مسئوول اظهار داشت: نباید مستأصل و مرعوب دشمن شد. مردم کشورمان باید خود از استقلال، ارزش‌­ها و رونق اقتصادی­ دفاع کنند و روی پای خودمان بایستند. تحقق این مهم، امکانپذیر است چرا که ملت ما تجربه عملیاتی 40 ساله دارند.

وی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب گفت: بیانیه گام دوم انقلاب پر از گذشته پر افتخار توأم با مقاومت و ایثار است که نقطه کانونی­ آن برای ادامه این مسیر تأسی به گذشته است، بر همین اساس باید جنگید و مقاومت کرد تا بتوان روی پای خود ایستاد.

یوسفعلی­‌زاده گفت: امید است با گرامیداشت سوم خرداد و احیای مفاهیم ارزشمندی همچون ایثار و از خودگذشتگی، استکبارستیزی و نپذیرفتن ظلم، در سطح شهر و استان بتوانیم میراث امام راحل و شهدا را زنده نگهداریم، چرا که زنده نگداشتن راه و نام و یاد شهدا کمتر از شهادت نیست.

این مسئوول، فضاسازی و تبلیغات محیطی سطح شهر و دستگاه­‌ها و همچنین گرامیداشت حماسه فتح خرمشهر در سطوح مختلف از طریق گفتمان،با هدف تببین این حماسه عظیم با استفاده از ظرفیت پیشکسوتان دفاع مقدس در سطح شهر مشهد را مورد تأکید قرار داد.   

وی در پایان، تشکیل تیم­ نظارت جهت رصد برنامه‌هایی که به مناسبت سوم خرداد در سطح شهر و دستگاه­‌ها برگزار می­‌شود و جمعبندی و ارزیابی عملکرد دستگاه­‌ها را خواستار شد.

در پایان این نشست، اعضای ستاد به ارائه برنامه­‌های خود در گرامیداشت سالروز حماسه سوم خرداد پرداختند.

تشکیل ستادهای فرعی در سطح بخش‌­ها جهت گرامیداشت حماسه سوم خرداد، استفاده از تریبون نماز جمعه در راستای تبیین این حماسه، برگزاری باشکوه صبحگاه مشترک نیروهای مسلح در مشهد، فضاسازی در سردرب ادارت و محیط داخلی دستگاه‌­ها به مناسبت سوم خرداد از مصوبات این جلسه بود.

حماسه سوم خرداد فرصتی برای دستیابی به موفقیت‌های بزرگ است

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار