اعتراف گرینبلات: حماس و جهاد اسلامی مانع «معامله قرن» هستند

نماینده رئیس جمهوری آمریکا در امور مذاکرات صلح بین فلسطینیان و رژیم صهیونیستی، اعتراف کرد که مقاومت فلسطین مانع از تحقق طرح آمریکایی موسوم به معامله قرن است.
کد خبر: ۳۴۵۸۲۸
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۱ - 10May 2019

اعتراف گرینبلات: حماس و جهاد اسلامی مانع «معامله قرن» هستندبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «جیسون گرینبلات» نماینده رئیس جمهوری آمریکا در امور مذاکرات صلح بین فلسطنیان و رژیم صهیونیستی، تشکیلات خودگردان فلسطین را تهدید کرد که در صورتی که با «معامله قرن» مخالفت کند، برخورد شدیدی خواهد دید.

او جمعه (۲۰ اردیبهشت) در گفت‌وگو با «المجله» (زیر مجموعه روزنامه سعودی الشرق الاوسط) گفت: «اگر مقامات فلسطین، طرح صلح آمریکا را نپذیرند، تاریخ، قضاوت و حکم سختی [در حق آن‌ها]صادر خواهد کرد».

طرح صلح موسوم به «معامله قرن» که آمریکا برای پایان دادن به منازعه بین فلسطینیان و صهیونیست‌ها مطرح کرده، به دنبال حذف همیشگی بازگشت آوارگان فلسطینی (مطابق آمار شش میلیون) به سرزمین خود و اسکان آن‌ها در «وطن جایگزین» یعنی کشور‌های دیگر است.

به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی در دولت آمریکا و انتقال سفارت این کشور از تل‌آویو به شهر قدس طی کمتر از یک سال گذشته در این راستا انجام شده است و قرار نیست کشوری به نام فلسطین به پایتختی قدس به رسمیت شناخته شود.

نماینده دونالد ترامپ در این طرح صلح ادعایی گفت که «هیچ کسی صادقانه نمی‌تواند بگوید که مخالف این طرح است؛ چرا که این طرح را ندیده است». او گفت که از همه خواسته شده «صبر پیشه کنند»، و در مورد این طرح پیش‌داوری نکنند.

او مدعی شد که به محض انتشار این طرح، همه خواهند فهمید که چرا آمریکا این همه در اعلام طرح خود تعلل کرده و آن را به تعویق انداخته است.

گرینبلات که به نوشته روزنامه الشرق الاوسط جزو چهار نفری است که از معامله قرن و جزئیات آن با خبر است، مدعی شد که این طرح محدود به جوانب و مسائل اقتصادی نیست و نمی‌توان آن را «صلح اقتصادی» خواند.

این مقام آمریکایی مدعی شد که طرح معامله قرن برای بعد اقتصادی فلسطینیان اهمیت زیادی قائل است و آن‌ها باید به فرصت‌های بهتر و زندگی بهتر دست‌یابند.

همزمان با مصاحبه گرینبلات با المجله سعودی، او امروز جمعه در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد که به درخواست کویت و اندونزی تشکیل شده بود، در باره معامله قرن آمریکا سخنرانی کرد.

نماینده رئیس جمهوری آمریکا در مذاکرات صلح بین فلسطین و رژیم صهیونیستی طی این سخنرانی اعتراف کرد که جنبش‌های مقاومت فلسطین مانند حماس و جهاد اسلامی در برابر این طرح صلح ادعایی آمریکا ایستاده‌اند و «مشکل» معامله قرن هستند.

گرینبلات گفت که معامله قرن شامل بسته‌هایی از عقب‌نشینی و امتیاز دهی طرفین (صهیونیست‌ها و فلسطینی‌ها) است و «کمک می‌کند که گذشته را پشت سر گذاشت و فصل تازه‌ای از امید و فرصت در منطقه آغاز کرد».

«ریاض المالکی» وزیر خارجه دولت تشکیلات خودگردان فلسطین نیز که در این نشست غیر رسمی شورای امنیت حضور داشت، به ادعا‌های جیسون گرینبلات واکنش نشان داد.

او گفت که برنامه آمریکا چنان که نشان می‌دهد، تسلیم بی قید و شرط فلسطینیان در مقابل رژیم صهیونیستی است و به دنبال توافقی برای «صلح» (سازش) نیست.

«جرد کوشنر»، داماد دونالد ترامپ و هم‌کار گرینبلات در پیش‌برد طرح معامله قرن ۲۸ فروردین گفت که بعد از ماه رمضان از این طرح رونمایی خواهد شد.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار