وزیر خارجه تشکیلات خودگردان: به پول آمریکا نیازی نداریم

وزیر خارجه دولت تشکیلات خودگردان فلسطین گفت که فلسطینی‌ها نیازی به پول آمریکا ندارند و در صورت تشکیل کشور فلسطینی خودشان می‌توانند اقتصادشان را توسعه دهند.
کد خبر: ۳۴۵۹۸۶
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۲ - 11May 2019

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «ریاض المالکی» وزیر خارجه دولت تشکیلات خودگردان فلسطین که برای شرکت در نشست غیر رسمی شورای امنیت در خصوص فلسطین در نیویورک به سر می‌برد، هرگونه پذیرش وعده اقتصادی آمریکا در قبال پذیرش طرح موسوم به «معامله قرن» را رد کرد.

او در گفت‌وگو با روزنامه الشرق الاوسط گفت که ارتباط میان سران فلسطینی و آمریکایی کاملا قطع شده و این در حالی است که طبق ادعای مقامات کاخ سفید طرح موسوم به «معامله قرن» قرار است ماه آتی میلادی (ژوئن) رونمایی شود.

اما ریاض المالکی به شرق الاوسط اظهار داشت که «حتی یک فلسطینی را پیدا نمی‌کنید که با این طرح موافق باشد؛ مگر اینکه قدس شرقی را به پایتختی فلسطین بر مبنای مرز‌های 1967 به رسمیت بشناسد.»

وزیر خارجه تشکیلات خودگردان با بیان اینکه آمریکایی‌ها نامه‌هایی را به مقامات فلسطینی داده و خواستار گفت‌وگو شده‌اند، تأکید کرد: آن‌چه در خصوص معامله قرن در رسانه‌های اسرائیلی شایع شده و اینکه گفته می‌شود دونالد ترامپ به زودی آن را رونمایی خواهد کرد، صرفا یک حرف است؛ ما هیچ اطلاعی از این طرح و جزئیات آن نداریم. ماه‌هاست که می‌شنویم و می‌خوانیم، اما اهمیتی به این مطالب قائل نیستیم.»

او همچنین تأکید کرد که شایعه پراکنی و حدس و گمان‌ها در خصوص معامله قرن صرفا با هدف سنجش رفتار مقامات فلسطینی صورت می‌گیرد.

ریاض المالکی افزود: «هیچ فلسطینی را پیدا نمی‌کنید که طرحی که در آن قدس شرقی پایتخت کشور فلسطین نباشد را بپذیرد و اگر آمریکایی‌ها فکر می‌کنند که با موضوع اقتصادی می‌توانند فلسطینی‌ها را تطمیع کنند تا از قدس و کشور فلسطینی کوتاه بیایند، در اشتباه به سر می‌برند.»

او در این خصوص گفت، هنگامی که کشور فلسطینی تشکیل شود، فلسطینی‌ها نیازی به یک درهم و نه هیچ حمایت مالی و مادی بین‌المللی ندارند و می‌توانند با امکانات داخلی خود اقتصادشان را توسعه دهند.

ریاض المالکی تأکید کرد که مسأله فلسطین مسأله کمک مالی و اقتصاد نیست، بلکه یک مسأله ریشه‌ای و آن حق فلسطینی‌ها برای نجات از ظلم و ستمی است که نسبت به آن‌ها می‌شود.

او روز گذشته در سخنرانی خود در نشست غیر رسمی شورای امنیت سازمان ملل، گفته بود که برنامه آمریکا چنان که نشان می‌دهد، تسلیم بی قید و شرط فلسطینیان در مقابل رژیم صهیونیستی است و به دنبال توافقی برای «صلح» (سازش) نیست.

اما در مقابل «جیسون گرینبلات»، نماینده رئیس جمهوری آمریکا در امور مذاکرات صلح بین فلسطنیان و رژیم صهیونیستی، تشکیلات خودگردان فلسطین را تهدید کرده است در صورتی که با «معامله قرن» مخالفت کند، برخورد شدیدی در انتظارش خواهد بود.

طرح صلح موسوم به «معامله قرن» که آمریکا برای پایان دادن به منازعه بین فلسطینیان و صهیونیست‌ها مطرح کرده، به دنبال حذف همیشگی بازگشت آوارگان فلسطینی (مطابق آمار شش میلیون) به سرزمین خود و اسکان آن‌ها در «وطن جایگزین» یعنی کشور‌های دیگر است. همچنین طبق اطلاعات درز یافته و جسته و گریخته، ترامپ در نظر دارد طرح «دو دولتی» که تشکیلات خودگردان و کشور‌های محور سعودی همواره در پی آن بودند را به طور کامل حذف و کرانه باختری را نیز به سرزمین اشغالی ملحق کند. جنبش حماس و دیگر گروه‌های مقاومت نه تنها طرح دو دولتی را قبول ندارند بلکه خواهان محو رژیم صهیونیستی هستند.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار