مدیرکل حفظ آثار خراسان رضوی:

عنوان سنگر سازان بی سنگر، زیبنده جهادگران است

سردار یوسفعلی­‌زاده با تأکید بر اینکه نقش جهاد سازندگی در دفاع مقدس کمتر از سپاه و ارتش نیست، گفت: جهاد در دوران دفاع مقدس در حوزه‌های مهندسی همچون احداث خاکریز، پل‌ و جاده‌سازی، نقش تعیین کننده‌­ای داشت، بر همین اساس عنوان سنگرسازان بی سنگر زیبنده جهادگران است.
کد خبر: ۳۴۶۲۱۳
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۱ - 13May 2019

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، سردار سرتیپ دوم پاسدار «حسینعلی یوسفعلی‌زاده» امروز با حضور در سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با «محمدرضا اورانی» رئیس این سازمان دیدار کرد.

سردار یوسفعلی‌زاده در این دیدار اظهار داشت: با توجه به سابقه گسترده جهاد سازندگی قدیم در دفاع مقدس سازمان جهاد کشاورزی استان با اداره کل حفظ آثار حوزه تعاملات وسیعی دارد.

وی افزود: حقیقتاً نقش جهاد سازندگی در دفاع مقدس کمتر از سپاه و ارتش نبود. جهاد در آن دوران در حوزه‌های مهندسی همچون احداث خاکریز، پل‌ و جاده‌سازی، نقش تعیین کننده‌­ای داشت، بر همین اساس عنوان سنگرسازان بی سنگر زیبنده جهادگران است.

این مسئوول خاطر نشان کرد: در بررسی‌هایی که در اداره کل حفظ آثار استان انجام شد، پیشکسوتان جهاد استان در حوزه جمع آوری اطلاعات و اسناد، گام‌های خوبی برداشتند و زحمات زیادی را متحمل شدند که باید این اقدامات تقویت و تحکیم شود.

وی تصریح کرد: مأموریت اداره کل حفظ آثار استان عمدتاً بر روی دو موضوع حفظ آثار و نشر ارزش‌­ها متمرکز است. حوزه حفظ آثار، ماهیت فیزیکی دارد و در قالب موزه و یادمان به جامعه عرضه می­‌شود. نشر ارزش‌ها، در برگیرنده جنبه‌­های معنوی همچون مباحث اعتقادی، اخلاقی و انقلابی است که باید با مساعدت پیشکسوتان دفاع مقدس حفظ  شود و نشر پیدا کنند تا جامعه دائماً زیر سایه این ارزش­‌ها زندگی کند و از تبدیل ارزش‌­ها به ضد ارزش جلوگیری شود و مانع فراموشی و یا انحراف فرهنگ دفاع مقدس شود. 

یوسفعلی­‌زاده سپس در خصوص احداث مرکز فرهنگی دفاع مقدس، راه‌اندازی دفاتر نمایندگی حفظ آثار در شهرستان‌ها و تدوین دانشنامه استانی دفاع مقدس به عنوان سه مأموریت اصلی اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مطالبی را بیان کرد.

وی ضمن ارائه گزارشی از روند احداث مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان گفت: در پروژه‌هایی همچون «پل بعثت» که جهاد سازندگی خراسان نقش آفرین بوده، ضروری است تا این نقش به زبان موزه عنوان شود تا بازدیدکنندگان از مرکز فرهنگی بتوانند به نقش جهاد در دوران دفاع مقدس پی ببرند.

این مسئوول ضمن تأکید بر معرفی نماینده‌­ای از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان به اداره‌­کل حفظ آثار، استفاده از ظرفیت‌­های هنری و فرهنگی جهاد کشاورزی را در بحث محتوا و چیدمان مرکز فرهنگی خواستار شد.

یوسفعلی‌­زاده تقویت دفاتر نمایندگی حفظ آثار در شهرستان­‌ها را مورد تأکید قرار داد و گفت: با موافقت استاندار خراسان رضوی، مقرر شده است شورای هماهنگی حفظ آثار در شهرستان‌ها به ریاست فرماندار و دبیری نمایندگی‌های حفظ آثار تشکیل شود که دستگاه‌های ذیربط عضو این شورا هستند. با توجه به سابقه درخشان جهاد سازندگی در دوران دفاع مقدس و عضویت جهاد کشاورزی در شورای هماهنگی حفظ آثار در شهرستان­‌ها، لازم است تا این اداره در سطح استان دفاتر نمایندگی را در اجرای ماموریت‌ها یاری کنند.

این مسئوول در پایان با اشاره به تدوین دانشنامه استانی دفاع مقدس و ضرورت پرداختن به نقش جهاد در دفاع مقدس در این دانشنامه گفت: بعد از یگان‌های نیروهای مسلح و بسیج، سازمان جهاد کشاورزی به دلیل تعداد شهدا و همچنین نوع خدماتی که در منطقه و عقبه داشته، بیشترین مداخل را در دانشنامه دفاع مقدس به خود اختصاص داده است.

در ادامه این دیدار، «سیدنعمت الله سجادی» معاون ارشد مدیرکل حفظ آثار استان، در سخنانی به بیان اهمیت تدوین دانشنامه استانی دفاع مقدس پرداخت و سپس گزارشی از اقدامات صورت گرفته در حوزه تدوین این دانشنامه ارائه کرد.

 وی در پایان سخنانش، پرداختن به نقش جهاد در دفاع مقدس در دانشنامه پرداخت و حفظ جایگاه آن را مورد تأکید قرار داد.

سپس «سیدجلال فیاضی» مدیر علمی دانشنامه استانی دفاع مقدس، به تشریح ضوابط دانشنامه استانی دفاع مقدس پرداخت و خواستار همکاری ادارات جهاد کشاورزی در شهرستان‌ها در راستای ارائه اطلاعات و آمار در خصوص نقش جهاد و مراکز پشتیبانی جنگ در دفاع مقدس شد.

مدیر علمی دانشنامه استانی دفاع مقدس، همچنین پیشکسوتان و نخبگان سازمان جهاد کشاورزی استان را بهترین ظرفیت برای تدوین نقش جهاد سازندگی در دفاع مقدس در دانشنامه استانی دانست.

در ادامه، «محسن هراتی» مشاور رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی و رئیس امور ایثارگران این سازمان در سخنانی اظهار داشت: سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ۳۱۴ شهید، ۴۲ نفر آزاده و۱۶۲۱ نفر جانباز را تقدیم اسلام و انقلاب کرده است و 60 هزار و 598 نفر از نیروهای مردمی از سوی ستاد پشتیبانی جنگ جهاد به جبهه اعزام شدند.

وی در پایان یکی از دستاوردهای مهم را که بیانگر نقش مهندسی رزمی در پیشبرد جنگ است، رونمایی از بخشی از «پل بعثت» در یادمان «اروند» دانست.

در ادامه این نشست صمیمی، حجت الاسلام «محمد شم‌آبادی» مدیر بازرسی و رسیدگی به شکایات جهاد خراسان در خصوص روند جمع آوری اطلاعات و احصاء نقش عملکرد ستاد پشتیبانی جنگ در دوران دفاع مقدس و بعد از آن ارائه کرد.

 وی پرداختن به نقش جهاد سازندگی در دفاع مقدس را در دانشنامه استانی با در نظر گرفتن معیارها و ارزش­‌هایی که در بین جهادگران به عنوان اصول اخلاقی مورد توجه قرار می­گرفته، ضروری دانست.

در پایان این دیدار، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در سخنانی گفت: وظیفه همه ما حفظ آثار و نشر ارزش‌هاست که این مهم را باید به خوبی انجام دهیم.

وی خاطرنشان کرد: نشر ارزش‌های دفاع مقدس از حفظ آثار مهم‌تر است، زیرا نشر ارزش‌ها فرهنگ‌ساز خواهد بود.

این مسئوول تأکید کرد: ما در دو حوزه اقتصاد و فرهنگ کوتاهی کردیم و آنگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند در این دو حوزه آرایش جنگی نگرفتیم. برای تحقق این مهم، لازم است تا تلاش و مجاهدت کنیم.

وی در پایان، همکاری سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی را با اداره­‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌­های دفاع مقدس استان در راستای احداث مرکز فرهنگی دفاع مقدس، تدوین دانشنامه استانی و تقویت دفاتر نمایندگی حفظ آثار را مورد تأکید قرار داد.

گفتنی است، در این دیدار «جعفر بهرامی» مدیر اسناد و مدارک اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی سردار «یوسفعلی زاده» را همراهی کرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار