چه کشور‌هایی در تیررس موشک‌های ایران قرار دارند؟

این روز‌ها با وجود جنگ روی کاغذ آمریکا با ایران، مقام‌های این کشور در سفر‌های دوره‌ای به‌دنبال دادن پالس‌های مثبت و تضمین به ایران هستند که آمریکا قصد حمله نظامی ندارد؛ چراکه به‌اذعان کارشناسان خود، به‌خوبی می‌دانند ایران تسلیم‌شدنی نیست.
کد خبر: ۳۴۶۴۷۶
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۷ - 15May 2019

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس به نقل از صبح‌نو، رسانه‌های آمریکایی می‌گویند سپاه پاسداران موشک بالستیک و کروز را سوار بر قایق‌های خود کرده است. آمریکا هم برای جبران، تجهیزاتی مانند ناوگروه آبراهام لینکلن و سیستم دفاع ضدموشکی را به منطقه خلیج‌فارس ارسال کرده که البته هنوز ناو آبراهام لینکلن به خلیج‌فارس نرسیده است. با تمام این‌ها، آیا منطقه شاهد جنگ ایران و آمریکا خواهد بود؟ اگر جنگی دربگیرد، بازنده آن کیست؟

تنش‌های میان آمریکا و ایران از آنجا شروع شد که آمریکا، سپاه پاسداران، نیروی رسمی نظامی کشورمان را تروریستی اعلام کرد و ایران نیز در واکنش به این تصمیم نیروی نظامی آمریکا در منطقه (سنتکام) را تروریستی خواند.

این اقدام آمریکا موجب افزایش تنش‌ها در سطح منطقه و مسدود‌سازی راه‌های حل بحران‌ها در منطقه شد. بر‌همین‌اساس، نمایندگانی از کنگره و سنای آمریکا به دولت آمریکا توصیه کرده‌اند درباره قراردادن نام سپاه در فهرست تروریسم بازنگری کند. آنان معتقدند این اقدام منافع آمریکا در منطقه و امنیت نظامیان آمریکا را به‌شدت تهدید می‌کند؛ زیرا همان‌طورکه اشاره شد، اگر بخشی از یک ساختار قانونی یک دولت، تروریستی تعریف شود، امکان اقدام متقابل از طرف آن دولت امری بدیهی است و در‌این‌صورت، نظامیان آمریکایی حاضر در منطقه نیز در شمار تروریست‌ها تعریف می‌شوند و هر اقدامی علیه آن‌ها محتمل است؛ به‌ویژه اینکه نظامیان ایران در‌حال‌حاضر اگر گفته نشود تنها نیروی نظامی مؤثر در جنگ با تروریسم، اصلی‌ترین نیرو در منطقه تعریف می‌شوند و طبیعی است که این نیروی قدرتمند که هرروز بر ابعاد توانمندی آن نیز در جغرافیای سیاسی منطقه افزوده می‌شود، تعریف خود از تروریست‌ها را به حامیان منطقه‌ای خود نیز تسری داده و دامنه جنگ با تروریسم را گسترش دهد.

آمریکا نیز به عواقب این تصمیم خود آگاه است؛ همچنان‌که همین موضوع موجب سفر ناگهانی و شتاب‌زده پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، به بغداد شد. آمریکایی‌ها کاملا بر توانایی و اشراف ایران بر منطقه واقف هستند و همین توانایی، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا را به عراق فرستاد تا بگوید جنگی در کار نیست.

پمپئو در این سفر به‌طوررسمی نگرانی آمریکا از واکنش ایران دربرابر تروریستی اعلام‌شدن سپاه را به گوش مقام‌های ایران رساند و از مقام‌های عراق با دادن امتیاز معافیت از تحریم‌های ایران، درخواست کرد با ایران در‌این‌باره رایزنی و میانجیگری کنند.

مشاور نخست‌وزیر عراق در امور امنیتی درباره اهداف سفر اخیر غیرمنتظره وزیر امورخارجه آمریکا به بغداد که با گمانه‌زنی‌های زیادی همراه شد، گفت: مایک پمپئو به بغداد آمد تا اطمینان دهد آمریکا به‌دنبال اقدام نظامی نیست. فالح الفیاض روز یکشنبه در گفت‌وگو با ایرنا تأکید کرد: آمریکایی‌ها می‌گویند از واکنش جمهوری اسلامی ایران به اقدامات آمریکا در منطقه نگران هستند و برای همین مایک پمپئو به بغداد آمد تا اطمینان دهد آمریکا درصدد اقدام نظامی نیست. پیامد درگیری نظامی بین ایران و آمریکا را رژیم صهیونیستی به‌خوبی دریافته است. یووال استاینیتس، وزیر انرژی این رژیم، با ابراز نگرانی از بالاگرفتن تنش بین تهران و واشنگتن، گفته است اگر بین ایران و آمریکا یا ایران و همسایگانش جنگ دربگیرد، احتمال فعال‌شدن حزب‌الله و جهاد اسلامی به‌وسیله ایران علیه رژیم اسرائیل را رد نمی‌کند. وزیر انرژی رژیم صهیونیستی بر این موضوع هم تأکید کرده که حتی این احتمال وجود دارد آن‌ها مستقیما از داخل ایران به‌سمت اسرائیل موشک شلیک کنند.

با تمام این‌ها، رژیم صهیونیستی فقط یکی از هم‌پیمانان آمریکاست که درصورت درگیری احتمالی بین ایران و آمریکا، درمعرض تهدید مستقیم ایران قرار می‌گیرد.

اگرچه به‌اعتقاد بسیاری از کارشناسان، ایران موشک‌هایی با برد بیش از دوهزار کیلومتر هم دراختیار دارد، موشک‌های میان‌برد نیز می‌توانند اهداف منطقه‌ای ایران را به‌راحتی تأمین کنند.

آمریکا در ترکیه، عراق، کویت، عربستان، بحرین، قطر، امارات متحده عربی، عمان، افغانستان، پاکستان، اردن و قرقیزستان پایگاه دارد یا از پایگاه‌های این کشور‌ها استفاده می‌کند.

با بررسی اجمالی می‌توان دریافت علاوه‌بر موشک‌های جمهوری اسلامی ایران، حتی راکت‌های ساخت متخصصان ایرانی، مانند نازعات-۱۰-اچ با برد ۱۳۰ کیلومتر، زلزال-۳ با برد ۲۰۰ کیلومتر و زلزال-۳-بی با برد ۲۵۰ کیلومتر می‌توانند درصورت لزوم علیه دشمن به‌کار گرفته شوند و این ویژگی را دارند که حتی دورترین پایگاه‌ها در عربستان سعودی، رژیم اسرائیل و پایگاه‌های آمریکا در منطقه را هدف قرار دهند. افزون‌بر پایگاه هوایی العدید قطر، پایگاه تومریت عمان، پایگاه ناوگان پنجم بحرین، پایگاه هوایی علی السالم کویت، پایگاه هوایی شیخ عیسی بحرین، پایگاه هوایی احمدالجابر کویت و پایگاه هوایی الظفره امارات، پایگاه‌های بگرام در افغانستان و لِمُونیر در جیبوتی هم در فاصله‌ای نه‌چندان دور از منطقه خلیج‌فارس از پایگاه‌های عمده آمریکا محسوب می‌شوند.

الجزیره در گزارشی مدعی شد براساس اطلاعاتی که ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنت‌کام) دراختیارش قرار داده، درحدود ۱۵۰ هزار نیروی نظامی آمریکا در کشور‌های نزدیک به ایران، درحدود ۹۰ هزار نیروی نظامی داخل یا اطراف افغانستان، ۲۰ هزار نیروی نظامی دیگر در منطقه خاور نزدیک (فلسطین، اردن، سوریه، ترکیه، قبرس، عراق) و بین ۱۵ هزار تا ۲۰هزار نظامی در نیروی دریایی آمریکا در خاورمیانه حضور دارند.

بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین پایگاه نظامی آمریکایی‌ها در منطقه، پایگاه هوایی العدید در قطر است. این پایگاه در مرکز قطر واقع شده و ۲۷۸ کیلومتر با سواحل کشورمان فاصله داشته و مجموعه‌ای از انواع هواپیما‌های آمریکایی در آن یافت می‌شود. هواپیما‌های بمب‌افکن پنهان‌کار (رادارگریز) بی-۱ بی، ترابری سی-۱۷، سی-۱۳۰، سوخت‌رسان‌های کی-سی-۱۳۵ و کی-سی-۱۰، هواپیما‌های گشت دریایی اوریون و هواپیمای جاسوسی الکترونیکی جوینت‌استارز را پهپاد‌ها در این مکان رصد و و گزارش کرده‌اند که جنگنده‌های اف-۱۶ نیز در آن موجود هستند. باوجوداین، این پایگاه در تیررس موشک‌های فاتح-۱۱۰ و انواع موشک‌های میان‌برد و دوربرد بالستیک کشور قرار دارد.

یکی از محل‌های مهم و راهبردی مورداستفاده آمریکایی‌ها در بحرین، پایگاه هوایی شیخ عیسی نیروی هوایی این کشور محسوب می‌شود که ۲۳۸ کیلومتر دورتر از سواحل کشورمان است و علاوه‌بر تمامی موشک‌های بالستیک کشور، راکت زلزال-۳ بی نیز توانایی رسیدن به آن را دارد.

محل استقرار ناوگان پنجم دریایی آمریکا در بحرین فقط ۲۰۰ کیلومتر از سواحل کشورمان فاصله دارد که چندین فروند ناوشکن و ناو آمریکایی با تجهیزات و تسلیحات در آن مستقر است و به‌همراه راکت‌های زلزال، تمامی موشک‌های کوتاه تا دوربرد کشور نیز توانایی اصابت به آن را دارند.

شبکه «سی. ان. ان» نیز یکشنبه ۲۲ اردیبهشت در میزگردی با مشارکت دو دیپلمات برجسته آمریکایی، درباره تبعات سیاست‌های دولت آمریکا درقبال جمهوری اسلامی ایران هشدار داد. ویلیام برنز، دیپلمات باسابقه و مسوول اصلی مذاکرات محرمانه با ایران در دولت سابق آمریکا، یکی از مهمانان این میزگرد بود. او می‌گوید: «رییس‌جمهوری می‌گوید توافق بهتری می‌خواهد؛ اما واقعیت چیز دیگری به‌نظر می‌رسد. اینکه این دولت فروپاشی یا تسلیم رژیم ایران را دنبال می‌کند، واقع‌بینانه به‌نظر نمی‌رسد».

ریچارد هاس، رییس اندیشکده «شورای روابط خارجی آمریکا»، دیگر مهمان حاضر در این برنامه بود که او هم از سیاست دولت ترامپ انتقاد کرد و گفت: «اگر به وزیر خارجه گوش دهید، می‌بینید درخواست‌هایی برای تغییر بنیادین رفتار ایران ارائه کرده که عملا به‌معنی تغییر رژیم هستند. این بیش از آنکه دیپلماسی باشد، اجبار است». دیپلمات سابق آمریکایی با اشاره به گزینه‌های ایران برای مقابله با آمریکا گفت: «آن‌ها می‌توانند از پیمان منع اشاعه (ان. پی. تی) خارج شوند یا سراغ نیرو‌های آمریکایی در عراق بروند. ایران گزینه‌های متعددی دارد: سایبری، نظامی و دیپلماتیک. نباید آن‌ها را دست‌کم بگیریم».

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها