مخالفت اتحادیه اروپا با تهدید ترامپ برای تغییر رویکرد دفاعی قاره سبز

اتحادیه اروپا در پاسخ به نامه تهدید آمیز اخیر ترامپ علیه سیاست دفاعی مستقل اروپایی نامه‌ای را به واشنگتن ارسال کرد و همه انتقاد‌ها و درخواست‌های آمریکا در این راستا را رد کرد.
کد خبر: ۳۴۶۶۶۲
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۷ - 17May 2019

مخالفت اتحادیه اروپا با تهدید ترامپ برای تغییر رویکرد دفاعی قاره سبزبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، آمریکا از کشور‌های عضو اتحادیه اروپا بازنگری در طرح‌های خود برای تشکیل یک اتحادیه دفاعی اروپایی را درخواست کرده و در غیر این صورت این اتحادیه را تهدید به اقدامات سخت از طرف واشنگتن کرده است.

نمایندگان وزارت دفاع و وزارت امور خارجه آمریکا اخیرا در نامه‌ای تهدید آمیز به «فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به این مسئله انتقاد وارد کرده و تصریح کرد: قواعد و طرح‌های فعلی اتحادیه اروپا در زمینه دفاعی و تسلیحاتی، مشارکت شرکت‌های آمریکایی در پروژه‌های تسلیحاتی اروپا را به شدت دشوار و یا غیر ممکن می‌کند.

در این نامه آمده است که آمریکا هم در مقابل می‌تواند قواعد شخصی خود برای دسترسی شرکت‌های اروپایی به بازار تسلیحات آمریکا را تشدید کند در صورتی که اتحادیه اروپا برنامه‌های خود در این راستا را تغییر ندهددر این نامه آمده است که همچنین این طرح اتحادیه اروپا می‌تواند به مناسبات تا به حال سازنده بین ناتو و اتحادیه آسیب برساند.

در این نامه چهار صفحه‌ای به دو پروژه مرکزی اتحادیه اروپا یعنی توافق برای همکاری بیشتر در زمینه دفاعی و صندوق توسعه میلیاردی پروژه‌های تسلیحاتی اتحادیه اروپا انتقاد وارد شده است.

نویسندگان این نامه ضمن انتقاد به طرح این قرارداد‌های اروپایی اعلام کردند که اتحادیه اروپا به تنهایی طرح‌های صنایع دفاعی و تسلیحاتی خود را اجرا کرده و بدین ترتیب همگرایی صنایع دفاعی و تسلیحاتی دوسوی اقیانوس اطلس (ترانس آتلانتیک) با سه دهه سابقه، را در چارچوب ناتو و همچنین همکاری نظامی آمریکا و اروپا را تهدید می‌کند.

اتحادیه اروپا در سال‌های اخیر دو پروژه مهم برای تقویت صنعت تسلیحات اتحادیه اروپا را در دستور کار قرار داده است. از یک طرف می‌خواهد سیستم‌های تسلیحاتی را خود و به صورت مستقل از آمریکا توسعه و تولید کند. برای توسعه دقیق این سیستم اتحادیه اروپا حدود 13 میلیارد یورو سرمایه گذاری در صندوق دفاع اروپا را در مد نظر قرار داده است.

پنتاگون تهدید کرده که اگر اتحادیه اروپا به تنهایی برای اجرای طرح‌های دفاعی و تسلیحاتی اقدام و از مشارکت با کشور‌های ثالث و بخصوص آمریکا خودداری کند، آمریکا در روابط تجاری و سیاسی با اتحادیه مقابله به مثل خواهد کرد.

به نوشته هفته نامه اشپیگل بروکسل در نامه‌ای درخواست‌های واشنگتن در زمینه سیاست دفاعی اتحادیه اروپا را قطعا رد کرده است.

به نوشته هفته نامه اشپیگل، اتحادیه اروپا می‌خواهد انتقاد‌ها از آمریکا به تصمیمات اتحادیه اروپا درباره صندوق دفاعی این اتحادیه و یک همکاری نظامی تنگاتنگ‌تر در اروپا را رد کند.

به نوشته هفته نامه اشپیگل در نامه‌ای که در پاسخ به نامه واشنگتن و روز پنجشنبه به این کشور ارسال شد، اتحادیه اروپا درخواست‌های آمریکا برای ایجاد تغییرات در سیاست دفاعی اتحادیه اروپا را کاملا رد کرده است. این نامه در اختیار هفته نامه اشپیگل قرار گرفته است.

لحنی که در محتوای نامه واشنگتن به موگرینی به کار برده شد موجب تحریکات قابل توجهی در بروکسل شد. دیپلمات‌های اروپایی در اظهارات خصوصی از درخواست‌های بی شرمانه آمریکا سخن گفته و خواستار اتخاذ موضعی قاطعانه از طرف اتحادیه اروپا شدند.

در پاسخ رسمی اتحادیه اروپا به این نامه تهدید آمیز واشنگتن که چهار صفحه است آمده است که ما می‌خواهیم سوء تفاهم‌ها را برطرف کنیم.

این نامه البته توسط شخص موگرینی امضا نشده است بلکه توسط معاون دبیر کل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و مدیر بازار داخلی در کمیسیون اروپا نوشته شده است.

در این نامه بر این مسئله تاکید شده است که سیاست‌های دفاعی اتحادیه اروپا به هیچ عنوان در رقابت با ناتو شکل نمی‌گیرد؛ بلکه بیشتر سرمایه گذاری کشور‌های اروپایی در زمینه دفاع مشترک را تقویت کرده و به این ترتیب این اتحادیه بهتر می‌تواند به تعهدات خود در برابر ناتو عمل کند. رئیس جمهور آمریکا همواره درخواست کرده است که کشور‌های عضو اتحادیه اروپا و جلوتر از همه آلمان هزینه‌ای دفاعی خود را افزایش داده و به این ترتیب بار نظامی بیشتری را در ناتو بر عهده گیرند.

در این نامه تاکید شده است که اتحادیه اروپا در قوانین مربوط به مشارکت کشور‌های ثالث در پروژه دفاعی مشترک اروپایی هیچ تغییری ایجاد نخواهد کرد. شورای اتحادیه اروپا شرایطی عینی و شفاف را در این باره اعمال می‌کند. پروژه‌های تسلیحاتی برنامه ریزی شده در این اتحادیه هم همچنان بر روی آمریکا باز است. قواعد در این باره مشترکا در اتحادیه اروپا تصمیم گیری شده است.

دنبال کردن رویکرد مستقل در سیاست دفاعی مسئله‌ای است که بخصوص آلمان و فرانسه بر آن تاکید دارند.

فون در لاین، وزیر دفاع آلمان هم اخیرا در واکنش به نامه تهدید آمیز واشنگتن گفته است که ما اروپاییان آنچه را که سال‌های طولانی دوستان آمریکایی ما درخواست کرده‌اند را انجام می‌دهیم. وظیفه ما در حال حاضر اعتماد سازی در این باره است که ناتو از این تلاش‌ها در راستای ایجاد اتحادیه دفاعی اروپایی سود می‌برد. وی بازنگری مجدد درباره این قرارداد‌ها را در علاقه اروپا ندانست.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم در نشست اخیر وزرای دفاع اتحادیه اروپا در بروکسل این انتقاد‌ها از طرف آمریکا را شدیدا رد کرده و تاکید کرد که اتحادیه اروپا برای شرکت‌های اروپایی باز است و باقی می‌ماند. به گفته وی این مسئله هیچ دلیلی برای نگرانی ندارد.

نمایندگان بلند پایه اروپایی هم در نشست اخیر خود در بروکسل این مسئله را آشکار کردند که در قواعد مربوط به مشارکت در پروژه صندوق دفاعی اتحادیه اروپا دیگر هیچ تغییری نمی‌تواند شکل گیرد. امکان بهبود تنها در قواعد مربوط به پروژه موسوم به Pesco وجود دارد.

بخصوص فرانسه بر این مسئله تاکید دارد که کشور‌های ثالث تنها تحت شرایط بسیار سخت می‌توانند در پروژه‌های نظامی جدید اتحادیه اروپا مشارکت کنند.

این گونه طرح‌ها در اتحادیه اروپا بخصوص بعد از انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا شکل گرفت چرا که به اعتقاد بسیاری از کشور‌های اروپایی سیاست‌های ترامپ ضرورت غیر وابستگی اروپا به آمریکا را بیشتر می‌کند.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار