به گزارش خبرنگار دفاعپرس از زاهدان، آنگاه که اهریمنان حقستیز ناجوانمردانه به سوی مرزهای مردخیز ایران هجوم آوردند، دلاورمردان این بوم و بر با ساز و برگی از الله اکبر با قامتی سرافرازمندتر از سهند و استوارتر از الوند در برابرشان قد برافراشتند و در سنگرهای مقاومت قیامت آفریدند.
فجرآفرینان از سراسر ایران کاروان کاروان چون کارون به سوی جبههها روان شدند، البرز را در قامت شرمنده کردند و الوند را در استقامت.
تصویر بلند شجاعت این تلاشگران عرصه عشق در قاب هیچ نگاه نمیگنجید و پرواز شاهین خیال، چکاد رفیع رفعت و شهامت اینان را نمیتوانست در نوردد!
اقیانوس نور در برابر درخشش حضور اینان، فانوس کور بود و گلواژه استقامت و در واژه مقاومت در قاموس ایشان ظهور مییافت.
کتاب «آشنایی با دفاع مقدس » این ماموریت و رسالت را بر عهده دارد تا این حماسههای جاودانه و پایداریهای مردانه را در سینه رازدار و گنجینه ماندگار خود حفظ و حراست کند تا آیندگان ما با مرور این خون نوشتهها، مرزهای عزت و شرافت این مرز و بوم را پاس دارند و ایثارگران را سپاس گزارند.
برای آشنایی با درس دفاع مقدس در دانشگاه ها در ادامه مصاحبهای با «مجید پازند» استاد درس دفاعمقدس داشته ایم که مشروح آن دز زیر می آید.
دفاعپرس: لطفا خودتان را معرفی کنید؟
اینجانب مجید پازند، فارغ التحصیل رشته اقتصاد هستم و موفق شدم درس دفاع مقدس را در دانشگاه تدریس کنم.
دفاعپرس: به نظر شما چه ضرورتی دارد که درس دفاع مقدس به عنوان یک واحد در دانشگاهها تدریس شود؟
فلسفه اینکه این درس در دانشگاه ها باید تدریس شود ابعاد مختلفی دارد. نسل جدیدی که الان وارد دانشگاه شدهاند نسلی هستند که تجربهای از جنگ تحمیلی ندارد و اطلاعاتی از این 8 سال ندارند و تشکیل انقلاب به چه صورت بوده و چه افراد سیاسی و انقلابی در این جنگ نقش داشتند و دلیل شروع جنگ چه بوده و چه عواملی باعث این جنگ شده و چه هزینههایی پرداخت شده و چه دستاوردهایی داشته؟
جوانان باید از اینها اطلاع پیدا کنند و اینجا ضرورت پیدا میکند که بیاییم به این نسل دستاوردها را نشان دهیم و بدانند با چه قیمتی و با چه رشادتهایی دستاوردها حاصل شده است و حفظ و حراست انقلاب و کشور باید ادامه پیدا کند هرچند که جنگ را ندیدند.
ما باید خیانتهای داخلی و خارجی و غربی را به این نسل بگوییم. عملکرد کشورهای اروپایی را باید بازگو کنیم و اینکه چقدر شهید دادیم و آرمان آنها چه بوده و این شخصیتها دارای چه ویژگیهایی بوده که خود خواستهاند به جبهه ورود پیدا کند و در برابر دشمن ایستادگی کنند.
ما الان هم داخل جنگ هستیم با این تحریمها و جوان ایرانی باید بداند که دلیل این جنگها چیست. هم اکنون جنگ فرهنگی سیاسی و اقتصادی داریم که در حوزه جنگ غیرنظامی قرار دارد. برای شناخت اینها باید در مورد جنگ تحمیلی 8 سال بدانند و ارزشهای آن موقع را واقف شوند.
همین میشود یک انگیزهی فکری که نسبت به کشور خودش داشته باشد و حلال و حرام را بداند و وقتی صداقت و قیمتی بودن کسانی که فداکاری کردند را بداند اینجاست که راه درست را انتخاب میکند. دشمن به دنبال این است که دیدگاه ملت رو نسبت به اعتقاد مذهبی و جهاد اکبر و اصغر بیارزش کند.
دفاعپرس: به نظر شما تفاوت عمده درس دفاع مقدس با سایر دروس چیست؟
کتابی که در دانشگاه تدریس میشود صریحاً روی موضوع خاص و یا اینکه در جنگ با چه اسلحهای یا تانک یا چه سلاحی میرفتیم و می جنگیدیم تاکید نمیکند بلکه از لحاظ معنوی سلاح اصلی ما را ایمان به خدا معرفی می کند. ما در دفاع مقدس فقط نمیگویم ما رفتیم جنگ بلکه عاشورای حسینی، امید به خدا و فرهنگ معنوی، بعد اجتماعی و سیاسیاش را ارائه میدهیم.
در درس معارف و اندیشه اسلامی مباحث اسلامی بیان می شود ولی در درس دفاع مقدس شروع یک جنگ، مفاهیم جنگ با ویژگیهای جنگ، چرایی جنگ و گونههای جنگ را میگوییم. جنگ مقدماتی دارد، اساسی دارد و باید در جامعه هرج و مرج شود تا جنگ شود و ما در مورد این اساس و مقدمات صحبت میکنیم.
ما درس معنویت، از لحاظ تئوری و درس راههای اندیشه کردن و نحوه جنگیدن و نحوهی تفکر در اعمال انسانها و رفتار انسانها را میدهیم.
انتهای پیام/