موضع واحد فلسطینی‌ها علیه نشست اقتصادی بحرین

همراه با اعلام برگزاری نشست بحرین به عنوان اولین گام در راستای اجرایی شدن طرح موسوم به «معامله قرن، مقامات فلسطینی خواستار تحریم این نشست شدند.
کد خبر: ۳۴۷۱۰۹
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۵ - 20May 2019

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، کاخ سفید روز یکشنبه (دیروز ۲۹ اردیبهشت) از برگزاری نشست اقتصادی در روز‌های ۲۵ و ۲۶ ژوئن (چهارم و پنجم تیر) در بحرین به عنوان اولین گام در راستای اجرای طرح موسوم به «معامله قرن» خبر داد.

وزیر اقتصاد بحرین نیز برگزاری این نشست را تایید کرده و مدعی شده که این نشست بر اهمیت ایجاد فرصت‌های اقتصادی که به نفع تمام منطقه است تاکید خواهد داشت.

اما فلسطینی‌ها که اصلی‌ترین مخاطب این نشست هستند، تقریبا به صورت متفق‌القول گفته‌اند که به بحرین نخواهند رفت. بسیاری نیز به دیگر کشور‌ها در خصوص شرکت در نشست منامه هشدار داده‌اند.

نشستی مشابه نیز در مارس ۲۰۱۸ در آمریکا برای بهبود اوضاع اقتصادی ساکنان غزه برگزار شد، اما از فلسطین کسی حاضر به شرکت در این نشست نشد.

«نبیل ابوردینه» سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین به عنوان اولین مقام فلسطینی که به اقدام کاخ سفید واکنش نشان داد؛ به شبکه «سی‌ان‌ان» آمریکا گفت: «کنفرانسی که آمریکا آن را اعلام کرده و اولین گام در راستای طرحش برای "صلح در خاورمیانه" موسوم به معامله قرن به شمار می‌رود، "عقیم" است.»

«محمد اشتیه» نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در نشست کابینه خود، با بیان اینکه در خصوص برگزاری نشست مذکور با مقامات فلسطینی مشورتی نشده است گفت: «راه‌حل بحران در فلسطین سیاسی است و مسأله اقتصادی از راه سیاسی نشأت می‌گیرد و فلسطینیان به دنبال بهبود اوضاع زندگی خویش در شرایط اشغال نیستند.»

وزارت خارجه تشکیلات خودگردان نیز با صدور بیانیه‌ای تأکید کرد: «صلح اقتصادی بدون صلح سیاسی میسر نمی‌شود؛ صلحی که بر مبنای مراجع قابل اعتماد بین‌المللی و تشکیل کشور فلسطینی در مرز‌های 1967 به پایتختی قدس شرقی باشد.»

این بیانیه همچنین افزود که اعلامیه کاخ سفید در خصوص کنفرانس بحرین موجب تعجب فلسطینیان نشده و تأییدی بر سخنان تشکیلات خودگردان در خصوص اقدامات آمریکا در منطقه است.

«احمد مجدلانی» وزیر توسعه تشکیلات خودگردان هم به خبرگزاری رویترز گفت که کسی از مقامات فلسطینی در نشست بحرین شرکت نخواهد کرد. او این نشست را اولین گام آمریکا برای اجرای طرح موسوم به «معامله قرن» دانست.

عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) همچنین گفت: «هر فلسطینی که در کنفرانس حضور یابد، چیزی جز مزدور آمریکا و اسرائیل نیست.»

«نبیل عمرو» مشاور محمود عباس نیز «راه‌حل سیاسی» را مقدم بر برگزاری نشست اقتصادی برای حمایت از فلسطین دانست و گفت که مسأله اصلی در بحران فلسطین رسیدن به یک راه‌حل برای پایان دادن به نزاع و درگیری است.

«جبهه دموکراتیک آزادی فلسطین» نیز برگزاری نشست اقتصادی منامه را گام اول آمریکا برای اجرای طرح معامله قرن دانست و در بیانیه خویش آورد که این طرح در راستای از بین بردن مسأله ملی فلسطینیان و حقوق ملی و مشروع آن‌ها است.

در ادامه این بیانیه آمده است که کنفرانس اقتصادی بحرین مقدمه‌ای برای صلح است و صلح حقیقی با اشغالگری اسرائیل بر سرزمین‌های فلسطینیان و جولان و مزارع شبعا و بلندی‌های کفرشوما نشدنی است.

«جبهه مردمی آزادی فلسطین» هم در بیانیه خود، خواستار موضع واحد فلسطینیان برای رد هرگونه مشارکت در نشست منامه شد. این گروه همچنین خواستار مجازات هر کسی که بخواهد در نشست منامه شرکت کند، شد.

پیش از این «ریاض المالکی» وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین گفته بود: «هیچ فلسطینی را پیدا نمی‌کنید که طرحی که در آن قدس شرقی پایتخت کشور فلسطین نباشد را بپذیرد و اگر آمریکایی‌ها فکر می‌کنند که با موضوع اقتصادی می‌توانند فلسطینی‌ها را تطمیع کنند تا از قدس و کشور فلسطینی کوتاه بیایند، در اشتباه به سر می‌برند.»

او در این خصوص گفت، هنگامی که کشور فلسطینی تشکیل شود، فلسطینی‌ها نیازی به یک درهم و نه هیچ حمایت مالی و مادی بین‌المللی ندارند و می‌توانند با امکانات داخلی خود اقتصادشان را توسعه دهند.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار