در نشست تبیینی دفاع مقدس با اصحاب رسانه مطرح شد؛

آزادسازی خرمشهر نقطه عطف تاریخ ایران

کارشناس مسائل نظامی با بیان اینکه کشورمان تا قبل از آزادسازی خرمشهر در ۲۵۰ سال گذشته سابقه دفاع خوبی نداشت، گفت: آزادسازی خرمشهر باعث شد دید مجامع جهانی به این کشور تغییر کند و مردم ما نشان دادند وقتی اراده کنند در برابر اراده دشمن می‌ایستند.
کد خبر: ۳۴۷۳۴۷
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۳ - 22May 2019

آزادسازی خرمشهر نقطه عطف تاریخ ایرانبه گزارش خبرنگار دفاع‎پرس  از اصفهان، سید احمد موسوی پیش از ظهر امروز در نشست تبیینی دفاع مقدس با اصحاب رسانه پیرامون عملیات بیت المقدس و آزادسازی خرمشهر اظهار داشت: طی سلسله عملیات هایی که در شروع سال دوم جنگ آغاز شد اکثر مناطق اشغالی از چنگال رژیم بعث آزاد شد.

مسئول اطلاعات عملیات لشکر امام حسین (ع) در دوران دفاع مقدس با اشاره به اینکه این پیروزی در شرایط خوبی بدست آمد و جریانهایی را به راه انداخت،گفت: بعد از پیروزی در عملیات بیت المقدس بحثی تحت عنوان آتش بس مطرح شد که مباحث پیش آمده بر سر این موضوع باعث شد عملیات بعدی 2 ماه به تعویق بیافتد در حالیکه اگر بلافاصله بعد از عملیات بیت المقدس عملیات بعدی کلید میخورد نتیجه بهتری حاصل می شد.

وی با بیان اینکه عملیات طریق القدس، فتح المبین و بیت المقدس عملیاتهای مهمی بودند، خاطرنشان کرد: تمایز عملیات بیت المقدس این بود که عراق گفته بود اگر خرمشهر را گرفتید کلید بصره را به شما می دهم. چون اصلا باورشان نمی شد ایران خرمشهر را فتح کند چراکه دشمن باور نمی کرد نیروهای ما از کارون رد شوند و موانع فیزیکی بسیاری که در خرمشهر تعبیه شده بود را پشت سر بگذارند.

سردار موسوی با اشاره به اینکه در عملیات آزادسازی خرمشهر ماشین جنگی دشمن از پا در آمد، اظهار کرد: همین باعث شد سازمانهای بین المللی بعد از جنگ برای آتش بس پا پیش بگذارند و مدام قطعنامه صادر کنند.

در ادامه دکتر ناصر بهرامی از رزمندگان عملیات بیت المقدس پیرامون این عملیات اذعان کرد: دلایل پیروزی ما در خرمشهر این بود که اراده ملت ما بر اراده دشمن حاکم شد چراکه دشمن تا چند روز قبل از علمیات بیت المقدس مدام به ایران توصیه می کرد که شما نمی توانید خرمشهر را بگیرید و باید با صدام مذاکره کنید و جنگ را تمام کنید.

وی افزود: یک ماه پس از آغاز جنگ، سازمان ملل قطعنامه می دهد و فقط به ایران توصیه می‌کند و تا قبل از آزادی خرمشهر مجامع بین المللی هیچ بیانیه ای نمی دهند اما بعد از آزادسازی خرمشهر سیل بیانیه ها و قطعنامه ها آغاز می شود چراکه دشمن از اراده ملت آگاه شده است.

بهرامی در پاسخ به این شبهه که چرا ایران بعد از پیروزی در عملیات بیت المقدس آتش بسرا نپذیرفت ابراز کرد: از روز اول تا آخر جنگ نظر جمهوری اسلامی این بود که تا زمانی که یک سرباز اجنبی در خاک ماست حرف از صلح نزنید ضمن اینکه نظر ما این بود که باید متجاوز مشخص شود که امروز نسلهای دوم و سوم انقلاب شبهه نداشته باشد.

بهرامی ادامه داد: شرط سوم ایران این بود که هر کس متجاوز شد باید خسارت جنگ را بپردازد و این قاطعیت به این دلیل بود که ایران از بی گناهی خودش مطمئن بود.

این کارشناس مسائل نظامی با بیان اینکه آتش بس به این معناست که هر کس هرکجا هست همانجا اسلحه اش را زمین بگذارد تصریح کرد: اگر بعد از عملیات بیت المقدس آتش بس را می پذیرفتیم یعنی باید ۳ هزار کیلومتر خاکی که هنوز دست عراق بود را به عراق واگذار می‌کردیم.

بهرامی تاکید کرد: شرایطی که بعد از آزادی خرمشهر بدست آوردیم اگر آتش بس را می پذیرفتیم هیچ گاه بدست نمی‌آوردیم

سردار امینی فرمانده سابق لشکر 8 زرهی نجف اشرف با بیان اینکه بعد از عملیات بیت المقدس ما ضعیف نشدیم بلکه قوی تر هم شدیم و عملیات ها را با قدرت تر ادامه میدادیم تصریح کرد: علت اینکه ما کمتر به پیروزی می‌رسیدیم این بود که وقتی وارد خاک عراق شدیم انگیزه عراقی ها فرق کرد و عراقی ها وقتی دیدند ایران دارد عراق را فتح میکند به جنگ نابرابر و استفاده از ادوات شیمیایی روی آورد از طرفی بعد از عملیات بیت المقدس کمک به صدام چند برابر شد.

وی با بیان اینکه ما در شروع جنگ یک تیپ هم نداشتیم ولی پایان جنگ بیش از ۱۵ لشکر مجهز داشتیم یادآور شد: از آن طرف عراق جنگ را با ۱۲ لشکر آغاز کرد اما در پایان با ۶۵ لشکر جنگ را به پایان رساند.

امینی با اشاره به اینکه گرفتن خرمشهر به عنوان نقطه عطفی در تاریخ ما بود اظهار کرد: در تاریخ ما در ۲۵۰ سال گذشته (قبل از آزادی خرمشهر) دفاع خوبی از کشور نداشتیم و هرکسی به ما چپ نگاه کرده گوشه ای از مملکت را گرفته و رفته اما وقتی ملت اراده میکنند در برابر اراده تمام دنیا می‌ایستد.

وی با بیان اینکه چند شب قبل از عملیات بیت المقدس خرمشهر محاصره شده اما عراقی ها همچنان مقاومت میکنند تصریح کرد: سرانجام فرماندهان تصمیم میگیرند همه سر زمان مشخصی تیرهای خود را به سمت خرمشهر شلیک کند تا عراقی ها باور کنند در خرمشهر محاصره شده و تسلیم شود.

سردار امینی در پایان تاکید کرد: ایران در جنگ به این نتیجه رسید که باید روی پای خودش بایستد و تکیه به این و آن نکند، امروز نیز اگر روی پای خود بایستیم دشمن عقب نشینی می کند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار