خبرگزاری دفاع مقدس: ادبیات دفاع مقدس با توجه به داشتن گنجینه بزرگ معنوی خود یعنی 8 سال دفاع، مقاومت، ایثار و از خودگذشتگی هنوز جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده و این مهم وظیفه شعرا و نویسندگان متعهدی است که با تلاش و کوششی مضاعف و با استفاده از قریحه ذاتی و هنری خویش،فرهنگ ایثار و شهادت طلبی را برای نسل جوان امروز بیش از پیش تبیین نمایند.
همانگونه که رزمندگان ما در طول 8 سال دفاع مقدس عاشقانه و با ایمان به خدا و ولایت پذیری حماسه آفریدند امروز وظیفه ماست تا از طریق گوناگون به ویژه با استفاده از خلاقیت های هنری، این میراث گرانبها را به بهترین نحو ممکن به تمام دنیا معرفی کنیم. میراثی که در قالب هنری هم چون ادبیات گنجانده شود.
قلم هایی که با اعتقادات می نویسند
نصرت الله محمودزاده، نویسنده حوزه کتب دفاع مقدس در گفت و گو با خبرگزاری دفاع مقدس، در رابطه با جایگاه ادبیات دفاع مقدس در نزد نویسندگان گفت: با نگاهی به سوابق کاری نویسندگان عرصه جنگ، متوجه ارتباط نزدیک میزان اعتقاد نویسنده ها در آنچه که می نویسند و نوشته اند می شویم. قلم هایی دراین عرصه موفق بوده اند که به اعتبار اعتقاداتشان در این زمینه نوشته اند.
وی ادامه داد: اگر کسی خواست از موضع حرفه ای وارد این عرصه شود، اگر چه در کوتاه مدت موفق عمل کرده، اما در دراز مدت به سراغ سوژه های دیگر می رود. این در این حالی است که متخصصین اهل فن و کسانی که معتقد به کار دراز مدت و ماندگار هستند، در این حوزه مانا شده اند. با این حال باید ادبیات دفاع مقدس را به مرحله ای رساند که برای نسل های بعد هم باقی بماند که من نام این ادبیات را ادبیات ماندگار می گذارم.
محمود زاده با بیان اینکه بازی سیاسی با این پدیده هنری و اجتماعی باعث نگرش همراه با شک و تردید به جایگاه نویسنده می شود، بیان کرد: نوشته های سفارشی، تکراری، صوری، نپرداختن به عمق تفکرات شهدا و ... باعث می شود که برای کسانی که تحقیقات عمیق نکردند، ادبیات دفاع مقدس جایگاهی نداشته باشد. طبیعی است کسانی که به دنبال کارهای سطحی و زودگذر هستند، حوصله ادبیات دفاع مقدس را نخواهند داشت چرا که دفاع مقدس و شهدا اهل ریا کاری نبودند و کسانی باید وارد این عرصه شوند که به آن اعتقاد قلبی دارند.
در این بین می توان گفت با توجه به شدت رشادتها، دلیری و ایثاری که رزمندگان و شهیدان اسلام در جبهههای حق علیه باطل داشتهاند، میزان کتابهایی که در زمینه ادبیات دفاع مقدس تألیف شده و به چاپ رسیدهاند، کافی نیست. چرا که ما نسبت به انتقال اینگونه فداکاری به نسلهای آینده مسؤول هستیم.
نویسنده کتاب سفر سرخ، با اشاره ادبیات دفاع مقدس را نیازمند نگاهی بالقوه دانست و اظهار کرد: امروزه از جایگاه ادبیات دفاع مقدس عقب هستیم و برای رسیدن به جایگاه اصلی آن باید فعالیت های بیشتری انجام شود.
وی بیان کرد: هر نویسنده، ژانر خودش را دارد و نباید آنها را تقسیم بندی کرد. نویسنده باید پیامی را که می خواهد از یک رخداد جنگی دهد از لحاظ ژانر ادبی بررسی کرده و به میزان تسلط و هنر خود نیز نگاه کند. بسیاری از نویسنده ها فکر کردند با تکیه بر ابزار و تکنیک می توانند اثر خوبی ارائه دهند، در حالی که این گونه نبود و در عمل، پیام را فدای این امر کردند، عده ای هم نتوانستند حرفی برای گفتن داشته باشند.
محمودزاده اظهار کرد: شاید امروز خیلی ها به این دلیل به سمت رمان می روند که فکر می کنند برای حرفی که می خواهند بزنند دستشان در این زمینه بازتر است ، اما این هم شمشیر دو لبه است. ما می بینیم کسانی که در این رده قرار گرفتند، آن دنیای باز رمان نویسی که نویسنده را عقل کل قرار می دهد، از خط قرمزها عبور می کند و اطلاعاتی غلط از جنگ می گیرد و با تحلیل غلط، دستاوردی با نظر شخصی به جامعه تحویل می دهد واین برخلاف جهتی است که شهدا پیش می رفتند و این خطر را در رمان بیشتر می بینیم. در زندگینامه ها نیز، ساده اندیشی، ساده نگاه کردن و عدم مطالعه و تحقیق، باعث می شود که ما زندگینامه های کلیشه ای و تکراری بنویسیم. بنابراین در هر ژانری ما می توانیم موفقیت و شکست را ببینیم.
این نویسنده دفاع مقدس، با بیان اینکه اگر اعتقاد قلبی وجود داشته باشد، همه چیز روال عادی خود را از سر می گیرد، گفت: پیاده کردن این مطلب، نیازمند راهبردی مانند شهدا است زیرا شهدا نیز بدون ریا و تزویر خط شکنی می کردند. چطور می توان بدون راهبرد، تفکر و اعتقاد در مسیری که ادبیات دفاع مقدس نام دارد گام برداشت. من اعتقاد دارم ارائه آن چه که بر شهید گذشت خیلی سخت تر از کاری است که شهید انجام داد، چرا که در این بین می توان وسوسه شد و حتی از ادبیات برای ترقی استفاده کرد. و لی در جنگ ما شاهد این موضوع نبودیم.
وی افزود: با این دید متوجه می شویم باورهای ما کمی کمرنگ شده و بسیاری از مسئولین واقعاً معتقد به کار دراز مدت فرهنگی نیستند در حالی که ما باید دنباله رو شهدایی باشیم که واقعه عاشورا را در سال های جنگ پیاده کردند.
محمودزاده بیان کرد: معتقدم بیشترین کارهای ماندگار ما در زمینه ادبیات دفاع مقدس ، متوجه کسانی است که در آن زمان و از همان نسل بوده و حوادث را لمس کرده اند. نمی خواهم اسم آن را شور و احساس بگذارم بلکه یک عقلانیتی که با عشق در زیر آتش، آب دیده شده، باعث وفاداری می شود. بودن در آن زمان نقش موثری در ارائه آثار ماندگار دارد اما نمی توان آن را به عنوان یک اصل در نظر گرفت.
نویسنده کتاب "بستر آرام هور" اظهار کرد: در نظام جمهوری اسلامی که رهبر آن چنین تفکر مثبتی را در زمینه دفاع مقدس دارد لازم است ما نیز به چنین جمع بندی و ادبیاتی برسیم. بیشترین انتقاد، در زمینه دفاع مقدس نیز متوجه مسئولینی است که نمی خواهند کاری اساسی انجام دهند.
وی در پایان به نقش تبلیغات در عرصه کتاب های دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: این موضوع عامل مهمی برای نمایان کردن یک کتاب است زیرا گاهی برخی ها تصمیم می گیرند یک کتاب را علم کنند و این باعث عرضه بیشتر این کتاب در سطح جامعه می شود.