مدرس دانشگاه یزد:

جلوگیری از شایعه‌سازی مهم‌ترین نقش رسانه‌ها در جنگ بود

مدیر گروه ارتباطات دانشگاه یزد جلوگیری از شایعه‌سازی را مهم‌ترین نقش رسانه در زمان جنگ دانست و گفت: این موضوع بسیار مهم است چرا که به محض بروز خلاء، شایعه جایگزین آن می‌شود که خبرنگاران با حضور به موقع در جنگ تحمیلی توانستند جلوی ظهور شایعات را بگیرند.
کد خبر: ۳۴۷۴۳۴
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۸ - 22May 2019

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از یزد، عبدالمجید معنوی مدرس دانشگاه و مدیر گروه ارتباطات در نشست بازخوانی نقش رسانه های استان یزد در دوران دفاع مقدس که صبح امروز با حضور اهالی رسانه و اساتید این حوزه برگزار شد، با اشاره به دیدگاهی که در مورد جنگ و رسانه در علوم وجود دارد، اظهار داشت: تاثیر رسانه ها در جنگ بالقوه است و  مهمترین آن تضعیف روانی در بحران ها از جمله جنگ  است.

وی افزود: بروز خلاءهای خبری در جنگ، قالب های اجتماعی و سیاسی درهم شکننده و مشکلات اقتصادی از جمله مواردی است که باعث ایجاد ناآرامی ها و احساس های کاذب و برهم زدن امنیت روانی می شود.

این مدرس دانشگاه بحران ترس را از عواملی دانست که در جنگ ها گریبان گیر جامعه می شود و ادامه داد: یک انفجار کوچک در زمان جنگ تحمیلی باعث ایجاد تنش ها  و نا آرامی های بسیاری در جامعه می شد.

معنوی تحلیل رسانه ها از همه این موضوعات را از وظایف آنان در دوران جنگ تحمیلی دانست و تاکید کرد: برخی اطلاعات در جنگ ها مخدوش و قابل استناد نیستند و این موضوع خود کار خبرنگاران را سخت تر و طاقت فرسا می کند.

مسئول سابق روابط عمومی مخابرات یزد با اشاره به نظریه های مارشال مک لوهان اذعان کرد: تصوراتی که در جنگ ها ایجاد می شود بسیار حائز اهمیت است رسانه ها داده های خام اذهان عموم مردم را تغذیه می کنند.

وی با اشاره به اینکه مردم در دوران دفاع مقدس گاها نقش خبرنگاران را ایفا می کردند، یادآور شد: شهید ساداتی در یزد از این دست افراد بود که با دوربین و ضبط صوتش همیشه در صحنه حاضر بود و آثار خوبی از این شهید به یادگار مانده است.

مدیر گروه ارتباطات دانشگاه یزد جلوگیری از شایعه سازی را مهم ترین نقش رسانه در زمان جنگ دانست و گفت: این موضوع بسیار مهم است چرا که به محض بروز خلاء، شایعه جایگزین آن می شود که خبرنگاران با حضور به موقع در جنگ تحمیلی توانستند جلوی ظهور شایعات را بگیرند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها