معرفی کتاب؛

«با کاروان، خاطرات مصطفی بدر»

کد خبر: ۳۴۸۰۱۹
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۹ - 26May 2019

«با کاروان، خاطرات مصطفی بدر»به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، یکی از وجوه بارز دفاع مقدس، مشارکت همه مردم از اقشار مختلف در کمک‌رسانی به جبهه‌ها بود. بخش قابل توجهی از تاریخ جنگ تحمیلی را همین کمک‌رسانی‌ها دربرگرفته است که چندان که باید مورد بررسی قرار نگرفته است.

کتاب «با کاروان» که به کوشش «طیبه کیانی» به نگارش درآمده است، دربردارنده خاطرات «مصطفی بدر» است. وی یکی از فعالان در حوزه کمک‌رسانی مردمی به جبهه‌ها بود. این کتاب در شش بخش، زوایای این قسمت از دفاع مقدس را به مخاطب معرفی کرده است.

جذب کمک‌های مردمی قبل از انقلاب، کمک‌های مردمی به جنگ‌زدگان، کمک‌های مردمی به کردستان، کمک‌های مردمی به جبهه‌های جنوب، کمک‌های مردمی در مراسم و کمک‌های مردمی بعد از جنگ برای بازسازی، بخش‌های این کتاب هستند.

نویسنده در مقدمه کتاب خود اشاره کرده است که: «مجموعه حاضر که به نام با کاروان تدوین شده است، گوشه‌ای از خاطرات و فعالیت‌های پشتیبانی مردم شریف استان اصفهان در طول هشت سال دفاع مقدس، در غالب کاروان شهید بهشتی است که از زبان برادر مصطفی بدر و خانواده محترم بیان شده است.»

قسمتی از متن کتاب:

«با شروع جنگ تحمیلی، مردم روستاهای مرزی، آواره شهرها شدند. با تصمیم مسئولین، آوارگان را از طریق هوایی و زمینی به شهرها انتقال داده و در آنجا اسکان دادند. عده‌ای را هم به اصفهان آوردند. به محض آمدن‌شان بار دیگر دست به کار شدیم و مردم را بسیج کردیم تا به جنگ‌زدگان کمک کنند. در زمان کوتاهی هدایای زیادی جمع‌آوری کردیم و به باغ ابریشم ـ محل اسکان آوارگان ـ بردیم و آن جا ایستگاه صلواتی بر پا کردیم.

وضعیت نابسامان جنگ‌زدگان دل‌مان را به درد می‌آورد. روایت‌های غمباری را از آنها می‌شنیدیم. مادری بی‌تابی می‌کرد و همان طور که به صورتش می‌زد می‌گفت:

جنازه بچه‌ام را در بیابان گذاشتم و آمدم.

پدری خجالت زده دست‌هایش را به هم می‌مالید، اشک می‌ریخت و می‌گفت:

عراقی‌ها دختر جوانم را در بیابان به زور از من جدا کردند و بردند.

واقعا شنیدن این خبرها، دلخراش و دردناک بود. آن روزها اوایل جنگ بود و کسی از مشکلات آن خبر نداشت.»

«با کاروان» در 136 صفحه مصور به کوشش «طیبه کیانی» به رشته تحریر درآمده و توسط نشر «دار خوین» در سه هزار جلد منتشر شده است.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار