مقتدایی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

آمریکا برای توافق با ایران دست به دامن ژاپن شد/ مذاکره خارج از برجام با واشنگتن سم مضاعف است

کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل گفت: این موضوع که آمریکا برای توافق با ایران دست به دامن ژاپن شده است، شکست بزرگی برای آمریکا به شمار می‌آید.
کد خبر: ۳۴۸۲۸۸
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۵ - 29May 2019

آمریکا برای مذاکره با ایران دست به دامن ژاپن شد/ مذاکره با آمریکا سم مضاعف است«عباس مقتدایی» کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس در مورد سیاست‌ خارجی آمریکا در قبال ایران اظهار داشت: در اینکه آمریکا از روز‌های نخستین پیروزی انقلاب اسلامی به دنبال تغییر نظام و رویکرد‌های جمهوری اسلامی ایران بوده است، هیچ شکی در آن نیست؛ لذا نوع تاکتیک‌هایی که این کشور در طول ادوار مختلف برای تضعیف جمهوری اسلامی به کار برده‌، ممکن است تغییراتی کرده باشد، اما در ماهیت خصومت‌های این کشور علیه ایران هیچ تغییری ایجاد نشده است.

وی افزود: تجربه نشان داده است، هرگونه مذاکره و یا اقدام برای تعامل با آمریکا نتایج مطلوبی را به همراه نداشته است. برخی‌ها با امضای برجام تصور می‌کردند که در رویکرد آمریکا می‌تواند تغییراتی ایجاد کند؛ اما ملاحظه کردیم که برجام هم پاسخ نداد.

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: مسئولان باید مقاومت در برابر رویکرد‌های کاخ سفید را مورد لحاظ قرار دهند؛ چرا که رفتار ایالات متحده آمریکا در گذر زمان و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نشان می‌دهد که واشنگتن همواره رویکردی خصومت آمیز علیه کشورمان داشته‌ است و نباید در برابر زورگویی آن‌ها سکوت کرد.

نماینده مجلس نهم بیان داشت: اتفاقات اخیر نشان داد که مقاومت و حفظ اقتدار و اعتماد به نفس بیش از تمایل به مذاکره می‌تواند سردمداران آمریکایی را نسبت به خواسته‌های ایران متمایل سازد.

مقتدایی با اشاره به سفر نخست وزیر ژاپن به ایران گفت: مقام معظم رهبری پیش بینی کرده بودند که با وجود تحریم‌ها در آخر این آمریکا است که شکست می‌خورد و این امر درحال تحقق یافتن است، درخواست میانجیگری آمریکا از ژاپن به عنوان یک قدرت برتر اقتصادی که روابط گسترده‌ای با جمهوری اسلامی ایران دارد، شکست بزرگی برای آمریکا به شمار می‌آید.

وی در مورد مذاکره احتمالی با آمریکا نیز گفت: یکی از مختصات سیاست خارجی آمریکا فریب کاری است، به وضوح قابل تشخیص است که اگر کشوری بپذیرد که با آمریکا مذاکره کند، قطعا با مشکلات داخلی و خارجی رو به رو می‌شود، این در عمل به این معنا است که پذیرفتن توافق و تعهد دادن به آمریکا فشار‌های بیشتری را در گام‌های بعدی باید متحمل شد.

کارشناس ارشد سیاست خارجی با اشاره به رعایت شرط احتیاط در تعامل و مذاکره با آمریکا گفت: برخی در داخل که به مذاکره با آمریکا  فکر می‌کنند، باید به این نکته توجه کنند که مقاومت بهتر از مذاکره است؛ چرا که تجربه نشان داده است، نباید در برابر آمریکا موضع ضعف نشان داد.

وی بیان داشت: امروز آمریکا در حال وارد شدن از پنجره است؛ زیرا از در نتوانسته وارد شود و دست به دامن ژاپن، عمان و عراق شده است تا بتواند گره‌های موجود در روابط با ایران را باز کند.

کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه حضور مقامات ژاپنی نباید سیاست اصلی جمهوری اسلامی ایران را در قبال آمریکا تغییر دهد، ادامه داد: بنابر این با فهم این موضوع و تجربه ناکام برجام، نباید اسیر فریب‌کاری دیپلماتیک آمریکا شد و در این مرحله باید با اتکا به ظرفیت درونی کشور به فکر حل موانع باشیم که این موانع با روحیه مقاومت مرتفع می‌شود.

مقتدایی در پاسخ به این سوال که آیا مذاکره دیگری با آمریکایی‌ها انجام می‌شود یا نه، گفت: بازگشت آمریکا به برجام و اعلام پشیمانی از خروج یکجانبه از این توافق تنها راه مذاکره کشورمان با آمریکا است؛ در غیر این صورت مذاکره خارج از برجام با این کشور سم مضاعف است.

انتهای پیام/ 251

نظر شما
پربیننده ها