آشیانه جنگنده‌های سعودی در آتش مقاومت

یگان پهپادی ارتش یمن برای چهارمین‌بار در یک هفته گذشته، فرودگاه‌های جنوب عربستان سعودی را در فرودگاه جازان هدف حمله قرار داد؛ حملاتی که پس از هدف قراردادن تأسیسات نفتی شرکت آرامکو با استفاده از هفت پهپاد، توانست موفقیت دیگری در «سال پهپادی» مقاومت یمن ثبت کند.
کد خبر: ۳۴۸۳۴۸
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۰ - 29May 2019

آشیانه جنگنده‌های سعودی در آتش مقاومتبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس به نقل از صبح نو، حمله دیروز پهپادی یمن چهارمین حمله پهپادی ارتش این کشور به فرودگاه‌های جنوبی عربستان در یک هفته گذشته بود که توانست خسارت‌های زیادی به آشیانه جنگنده‌های سعودی بزند. در هفته گذشته نیز، فرودگاه نجران هدف سه حمله قرار گرفته بود؛ ازجمله یک حمله به آشیانه هواپیما‌ها و همچنین برای نخستین‌بار یک حمله به سامانه پدافندی «پاتریوت» مستقر در آن به‌وسیله این پهپادها.

آن‌گونه که شبکه «المسیره» در روز یکشنبه گزارش داد، یگان پهپادی ارتش موفق شد عملیات تهاجمی جدیدی با پهپاد «قاصف k2» علیه فرودگاه جازان انجام دهد.

طبق این گزارش، آنچه در این فرودگاه هدف قرار گرفته، آشیانه جنگنده‌های سعودی است که از این پایگاه علیه یمن عملیات انجام می‌دهند. همچنین، یک انبار اسلحه در این فرودگاه هدف قرار گرفته و خسارت‌های زیادی به آن وارد شده است. پهپاد انتحاری قاصف K. ۲ در ارتفاع ۱۰متری بالای هدف منفجر می‌شود و ترکش‌های زیادی پخش می‌کند.

پیروزی دیگر در سال پهپادی مقاومت یمن

ارتش یمن که مبارزه سال جاری میلادی خود را به‌عنوان «سال پهپادی» معرفی کرده و عملیات موفقی در پایگاه نظامی العند سعودی‌ها داشته است، دو هفته گذشته نیز توانست با بهره‌گیری از هفت پهپاد تأسیسات حیاتی عربستان را هدف قرار دهد؛ ازجمله تأسیسات نفتی متعلق به شرکت آرامکو که وزیر انرژی عربستان نیز به آن اذعان کرده است. این حملات پس‌ازآن صورت می‌گیرد که «ائتلاف عربی» به رهبری عربستان سعودی، از چهار سال پیش به بهانه بازگرداندن قدرت به عبدربه منصور هادی، رییس‌جمهوری مستعفی یمن، این کشور را هدف حملات هوایی، زمینی و دریایی قرار داده و موجب آواره و کشته شدن هزاران یمنی شده است و هرروز به بمباران و تحریم این کشور ادامه می‌دهد. این گسترده‌ترین عملیات هوایی یگان‌های پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن از زمان آغاز تجاوز به این کشور بود که تأسیسات و انبار‌های نفتی در غرب عربستان را با پهپاد هدف گرفته بودند.

ارتش یمن که سال 2019 را سال پهپادی اعلام کرده، چند عملیات مهم ازجمله حمله به محل تجمع فرماندهان وابسته به ائتلاف در پایگاه العند با پهپاد قاصف k2 انجام داده است. اخیرا هم یگان پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن با پهپاد قاصف k2 عملیاتی علیه تجمعات نیرو‌های متجاوز در «عسیر» انجام داد که به کشته و زخمی شدن بسیاری از این نیرو‌ها منجر شد.

شهر نجران که در جنوب آن پایگاه‌ها و مقر‌های نظامی متعددی قرار دارد، یکی از اهداف ارتش یمن برای پاسخ به حملات نظامی عربستان سعودی است. ارتش یمن در بیست‌وچهارم اردیبهشت امسال نیز با پهپاد، تأسیسات نفتی در منطقه ریاض را هدف گرفت. هدف این حمله دو ایستگاه پمپاژ نفت متعلق به شرکت آرامکو در استان‌های «الدوادمی» و «عفیف» بود که پمپاژ نفت شرق به غرب عربستان را برای ساعاتی متوقف کرد.فرودگاه نجران، فرودگاهی منطقه‌ای در هفت‌کیلومتری شهر نجران در جنوب عربستان است که سال ۱۹۷۳ تأسیس شده است.

این فرودگاه در سال ۲۰۱۵ و در پی جنگ نظامی عربستان علیه یمن و واکنش موشکی یمنی‌ها تعطیل شد؛ اما بنابر گزارش روزنامه «عکاظ»، سازمان هواپیمایی عربستان 2 می۲۰۱۹ (۱۲اردیبهشت 1398) از تکمیل‌شدن مقدمات برای بازگشایی این فرودگاه و از سرگیری پرواز‌ها خبر داده بود.

این گونه عملیات‌ها در حالی صورت می‌گیرد که در ماه‌های اخیر گروه‌های مقاومت یمن تلاش زیادی برای ایجاد مذاکرات صلح با طرف‌های سعودی و اماراتی انجام دادند، همان‌طورکه در یک ماه اخیر، با وجود نقض عهد‌های مکرر آل‌سعود، انصارالله به‌صورت یک‌جانبه توافق استکهلم را اجرا کردند و از سه بندر اصلی خود در غرب این کشور و با نظارت سازمان ملل خارج شدند. عقب‌نشینی از این سه بندر غربی یمن در حالی صورت می‌گیرد که انصارالله و ارتش یمن اخیرا عملیات‌های موفقی علیه ائتلاف سعودی انجام دادند. آن‌ها همچنین موفق شدند وارد «قعطبه»، بزرگ‌ترین شهر استان «ضالع» شوند. افزون‌براین، یگان تک‌تیرانداز ارتش یمن و کمیته‌های مردمی وابسته به انصارالله با انجام چند عملیات در محور‌های مرزی، ماه گذشته در جنوب عربستان،۱۶ شبه‌نظامی را از پای درآوردند.

با وجود این پیروزی‌ها، نیرو‌های یمنی پایبندی خود را به توافق نشان دادند و از سه بندر خارج شدند؛ در‌حالی‌که عربستان‌سعودی و امارات دربرابر تعهدات‌شان در مذاکرات سوئد همچون آزادی اسرا و کمک‌های انسانی و دولت انتقالی اقدامی جدی انجام ندادند.

براساس قرارداد‌های بین‌المللی استکهلم و مذاکرات صلح یمن، هنوز مفاد آن را ائتلاف سعودی اجرایی نکرده و ریاض و ابوظبی همچنان به بمباران و محاصره‌های اقتصادی خود علیه یمن ادامه می‌دهند.

یمن از ابتدای سال ۲۰۱۸ تاکنون، حملات موشکی خود را در واکنش به تجاوزات سعودی که از فروردین 1394 آغاز شده، بی‌وقفه ادامه و آن‌ها را با وجود همه مشکلات و تحریم‌های منطقه‌ای و بین‌المللی افزایش داده است تا به وعده رییس سابق و کنونی شورای عالی سیاسی یمن جامه عمل بپوشاند که این سال را سال «موشک‌های بالستیک یمن» نام‌گذاری کرده بود.

ائتلاف متجاوز سعودی که بیش از چهار سال است در باتلاق تجاوزات خود در یمن فرورفته، هرروز با شکست‌های جدیدی روبه‌رو می‌شود؛ از‌این‌رو، پس از شکست در صنعا که دو سال از آن می‌گذرد، اکنون شکست‌های جدید این ائتلاف را در هدف قرارگرفته‌شدن تأسیسات نفتی و فرودگاه‌های عربستان سعودی شاهد هستیم که با پایداری و مقاومت جبهه مردمی حاصل شده است.

کشته‌شدن 27 کودک یمنی در 10 روز

جنگی که سعودی‌ها علیه یمن راه انداختند، هنوز با گذشت چهار سال ادامه دارد و آنان نتوانسته‌اند به اهداف خود در این کشور دست یابند؛ بنابراین، این کشور مظلوم و فقیر را هدف موشک‌ها و بمباران خود قرار می‌دهند که تاکنون ده‌هاهزار نفر براثر این حملات کشته و مجروح شده‌اند. آن‌گونه که سازمان ملل گفته است، هر 10 دقیقه یک کودک براثر گرسنگی در یمن فوت می‌کند. این امر به محاصره یمن و حملات ائتلاف سعودی برمی‌گردد که با حمایت آمریکا و رژیم صهیونیستی صورت می‌گیرد. دیروز هم یونیسف از کشته و زخمی‌شدن ۲۷ کودک در درگیری‌های ۱۰ روز اخیر یمن خبر داد؛ کودکانی که در خانه‌ها، مدرسه‌ها و محل بازی‌شان نیز درمعرض حملات ائتلاف سعودی قرار دارند.

فرودگاه جازان یا فرودگاه بین‌المللی ملک‌عبدالله برخلاف نامش، منطقه‌ای است و بین‌المللی نیست. این فرودگاه در سه‌کیلومتری مرکز شهر جازان در جنوب‌غرب عربستان سعودی واقع شده است. فرودگاه جازان در سال 1981 تأسیس شد و آغاز به کار کرد. از این فرودگاه اکنون برای عملیات‌های نظامی علیه یمن استفاده می‌شود.

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار