یادداشت/ فاطمه پاک‌زاد

عملیات نصر ۲ و بازپس‌گیری استراتژیکی‌ترین منطقه «میمک»

عملیات «نصر ۲» با همکاری نیرو‌های زمینی سپاه اجرا و توسط نیروی زمینی ارتش، با هدف آزادسازی میمک که خطوط مواصلاتی دشمن بود به انجام رسید.
کد خبر: ۳۴۹۰۰۷
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۵ - 12August 2019

عملیات نصر 2، بازپس‌گیری استراتژیکی‌ترین منطقه «میمک»/////صلوات که نگید کپی هستگروه استان‌های دفاع‌پرس - فاطمه پاک‌زاد؛ ارتفاعات میمک از لحاظ استراتژیکی یکی از حساس‌ترین و پراهمیت‌ترین مناطق برای ایران و عراق بود که تسلط بر این منطقه ضربه مهلکی بر دشمن بود.

بر اساس بیانیه 1975 الجزایر میمک مرز بین ایران و عراق را تشکیل می‌داد و نیروهای ایران از این منطقه کنترل خوبی بر روی زمین‌های اطراف داشته‌ و می‌توانستند تحرکات دشمن را در این منطقه کنترل کنند.

این منطقه از مدت‌ها قبل مورد اختلاف دو کشور بود که در سال 1359 در آغاز جنگ به تصرف عراق درآمد. باقی ماندن این قسمت در دست دشمن خطر زیادی برای ایران داشت و باعث می‌شد تا عراقی‌ها دید خوبی بر روی نیروهای ایرانی داشته باشند و به راحتی از ورود نیروهای ایران بر روی جاده نظامی و غربی-شرقی که به خط الراس میمک منتهی می‌شد جلوگیری کنند. عملیات نصر 2 برای باز پس‌گیری این منطقه که در جنگ تحمیلی از حساسیت نظامی بالایی برخوردار بود به وقوع پیوست.

‌ این عملیات‌  با رمز «یا حسین» در روز 13 خرداد ‌1366 و  با همکاری نیروهای زمینی سپاه اجرا و توسط‌ نیروی‌ زمینی‌ ارتش با هدف آزادسازی‌ بلندی‌های‌ مشرف‌ بر خطوط‌ مواصلاتی‌ دشمن‌ در جبهه‌ «میمك» واقع‌ در منطقه‌ میانی‌ جنگ‌ آغاز شد. نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران در این عملیات با هجوم به گردان‌هایی از دشمن، نیروهای کماندویی و زرهی بعثی را در ارتفاعات میمک، درهم کوبیدند و بر برخی از این ارتفاعات تسلط یافتند. در این‌ عملیات‌ شهید تقی‌ رضوی‌ معاونت‌ مهندسی‌ قرارگاه‌ خاتم‌الانبیأ به‌ شهادت‌ رسید.

دشمن بعثی با احساس خطر از استقرار رزمندگان ارتش در مواضع و ارتفاعات جدید و نیز زیردید و تیر قرار گرفتن شهرهای اطراف، اقدام به چند پاتک کرد که با مقاومت ارتشیان سلحشور مواجه گردید و با از دست دادن ده‌ها تانک، ده‌ها قبضه سلاح سبک و نیمه سنگین و تعدادی کشته و زخمی و اسیر، مجبور به عقب نشینی شد.

هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز با تیم اعزامی از پایگاه هوانیروز كرمانشاه كه با 2 فروند بالگرد رزمی كبرا و 3 فروند بالگرد پشتیبانی214 در این عملیات شركت كرده بود، 71 سورتی پرواز (35/71 ساعت پرواز) انجام داد و با هلی‌برن 146 نفر از رزمندگان، تخلیه 74 نفر مجروح و ترابری دو تن بار و تجهیزات، قرارگاه عملیاتی‌ تیپ40 سراب را كه قرارگاه هدایت‌كننده عملیات نصر2 بود پشتیبانی كرد.

در این عملیات، حدود 1200 تن از نفرات دشمن كشته و زخمی و تعداد 30 نفر به اسارت رزمندگان اسلام درآمدند. این عملیات نتایج خوبی برای ایران داشت که عبارتند از: تلفات و ضایعات وارده به یگان‌های دشمن زیاد و قابل توجه بود به نحوی كه: گردان 2 تیپ 4 پیاده كوهستانی و یك گروهان تانك به میزان صد درصد متلاشی شد، گردان 3 تیپ 4 به نسبت 60 درصد و گردان 1 تیپ مذكور به میزان 50 درصد و گردان كماندویی به میزان 40 درصد منهدم شد، به گردان‌های 611 و 663 توپخانه دشمن به میزان 50 درصد آسیب رسید، بیست كیلومتر از اراضی عراق در منطقه عمومی حلاله آزاد شد، صدها قبضه سلاح سبك و سنگین، تعدادی وسایل مخابراتی و تعداد زیادی جنگ‌افزار سبك و سنگین، مهمات و تجهیزات دشمن به غنیمت نیروهای ایران درآمد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار