سوریه: برای اثبات حقانیت خود به تایید امثال نشست مکه نیاز نداریم

وزارت خارجه سوریه ضمن انتقاد از بیانیه پایانی اجلاس سران اسلامی در مکه، تأکید کرد که دمشق منتظر حمایت یا بیانیه‌ای از سوی چنین اجلاسی نیست تا بر حقانیت خود درباره جولان یا آزادسازی خاک خود تأکید کند.
کد خبر: ۳۴۹۱۳۱
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۹ - 03June 2019

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، وزارت خارجه سوریه به بیانیه پایانی اجلاس سران اسلامی که در مکه مکرمه برگزار شد، واکنش نشان داد.

یک منبع مسئول در وزارت خارجه سوریه اظهار داشت که بهتر بود این اجلاس به جای اینکه درباره کشورهایی مانند سوریه اظهار نظر کند، در پی راهکاری برای مشکلات برخی از کشورهای حاضر در آن مانند افراط‌گرایی، خشونت، عقب‌ماندگی، فقدان دموکراسی و آزادی و تجاوز روزانه به حقوق بشر می‌بود.

این منبع به خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گفت که این مشکلات در کشور میزبان بیشتر صدق می‌کند و کشوری مانند سوریه دارای دموکراسی، تعامل، پیشرفت و تمدن است.

وی تصریح کرد که این بیانیه بیانگر دنباله‌روی علنی و مداوم این کشورها از اربابان غربی خود و بازگشت به بیانیه ژنو و ایده دولت انتقالی است.

منبع مذکور ایده دولت انتقالی را قدیمی دانست و تأکید کرد که این ایده و بیانیه ژنو، صرفا بیانگر عدم توجه این کشورها به تحولاتی است که چند سال اخیر در سوریه رخ داده است.

وی خاطر نشان کرد که سوریه تأکید دارد که جولان، خاک عربی و سوری است و تا پایان این‌گونه خواهد ماند.

این منبع در پایان تصریح کرد که سوریه خاک اشغال شده خود توسط رژیم صهیونیستی یا تروریسم را آزاد خواهد کرد و «منتظر حمایت یا بیانیه‌ای از سوی چنین اجلاسی یا غیر آن نیست تا بر حقانیت خود درباره جولان یا آزادسازی خاک خود تأکید کند».

عربستان سعودی سه نشست، اجلاس فوق‌العاده سران عرب، اجلاس فوق‌العاده سران شورای همکاری خلیج فارس و اجلاس سران اسلامی را برگزار کرد که محوریت آن، اعلام سیاستهای خصمانه سعودی و سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس علیه جمهوری اسلامی ایران بود.

نشستهای شورای همکاری و سران عرب در بیانیه‌های پایانی خود اقدامات ایران در منطقه را «بی‌ثبات‌کننده» خواندند و به‌شدت آن را محکوم کردند؛ در مقابل عراق از برخی اظهارات این‌چنینی انتقاد کرده و ایران نیز اتهام‌های مطرح‌شده در این بیانیه‌ها را «بی‌اساس» خواند.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران، از این که عربستان سعودی «از شرایط میزبانی»، «فرصت ماه مبارک رمضان» و «مکان مقدس مکه» سوءاستفاده کرده ابراز تأسف کرد.

عباس موسوی «اتهامات بی‌اساس» در بیانیه‌های پایانی این نشست‌ها را رد و محکوم کرد و در عین حال گفت که جمهوری اسلامی ایران «تلاش عربستان برای بسیج آراء کشورهای همسایه و عربی» را «ادامه فرآیند بی‌سرانجامی» می‌داند که آمریکا و اسرائیل علیه ایران طی می‌کنند.

«محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» معاون نخست‎وزیر و وزیر امور خارجه قطر نیز به نمایندگی این کشور، به این اجلاسهای برگزار شده انتقاد داشت و تاکید کرد که «دو بیانیه پایانی نشست‌های شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب از پیش آماده شده بود و قبل از صدور دو بیانیه، رایزنی صورت نگرفته بود».

انتهای‌پیام/ 251

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار