حجت الاسلام فقیهی خبر داد

تصویب طرح حق صیانت و نگهداری پدران و مادران شهدا

معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: آخرین مصوبه‌ای که در حوزه ایثارگران به تصویب رسیده است، طرح حق صیانت و نگهداری پدران و مادران شهدا بوده است.
کد خبر: ۳۴۹۳۰
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۱ - 29November 2014

تصویب طرح حق صیانت و نگهداری پدران و مادران شهدا

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس از شیراز، حجت الاسلام مهدی فقیهی در همایش هم اندیشی قضات شاهد و ایثارگر فارس، اظهار داشت: هویت بنیاد شهید باید از یک بنیاد خدمات صرفا یک سویه، تغییر یابد و تعاملات با ایثارگران دو سویه باشد.

معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید گفت: بعد از بسیج، بنیاد شهید در جای جای حاکمیت حضور موثر دارد.
 وی عنوان کرد: بنیاد شهید در یکسال گذشته با تعامل با دانشگاهها در مرکز دانش پژوهی بنیاد شهید به آسیب شناسی حوزه قانون گذاری در امور ایثارگران پرداخته است.

حجت الاسلام فقیهی ابراز داشت: اولین اقدامی که بنیاد شهید برای رفع مشکل ایثارگران در حوزه قانونی انجام داده، مواجهه با مجلس بوده است و نمایندگان مجلس بزرگ ترین سرمایه جامعه ایثارگران هستند.

وی با بیان اینکه آخرین مصوبهای که در حوزه ایثارگران به تصویب رسیده است، طرح حق صیانت و نگهداری پدران و مادران شهدا بوده است، گفت: در حال حاضر در کمیسیون دولت یک چهارم طرحهای مطرح متعلق به بنیاد شهید است.

فقیهی تاکید کرد: تکریم قشر ایثارگر نه تنها وظیفه اقشار مختلف جامعه بلکه وظیفه قضات نیز هست.

معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به اینکه برای حمایت و صیانت از ایثارگران قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران در سال گذشته به تصویب رسیده است، گفت: تاکنون ۶۹ درصد از این قانون در کشور اجرا شده است و برای اجرایی کردن ۳۰ درصد باقی مانده حدود چهار هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان نیاز است که در اختیار نیست.
 
حجت الاسلام فقیهی با اشاره به اینکه دولت موظف است که ۱۰۰ درصد هزینههای درمانی ایثارگران را پرداخت کند، گفت: جامعه هدف بنیاد شهید ۵۵۰ هزار جانباز، ۲۲۰ هزار شهید، ۴۲ هزار آزاده و در مجموع سه میلیون و ۲۷۰ هزار نفر را در بر میگیرد که برای کارهای درمانی آنها به دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه نیاز است.
 
وی ادامه داد: ۶۶۸ میلیارد تومان برای کارهای درمانی ایثارگران به بنیاد شهید اختصاص یافته و از ۲۵۸ دستگاه نیز ۱۸۵ میلیارد اعتبار برای این امر دریافت شده است ولی هنوز با کسری بودجه در امور درمانی مواجه هستیم.
 
معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران عنوان کرد: در کشور قوانین خوبی در حوزه ایثارگران تدوین شده است از جمله اینکه نهادها موظفند ۲۵ درصد اشتغال خود را به ایثارگران اختصاص دهند ولی در امر اجرای این قوانین دچار مشکلاتی هستیم.

وی گفت: نظام ما از ابتدا از قبل فرهیختگی ایثارگران شکل گرفت و در بقا نیز به ایثارگران نیازمند است و لذا به ایثارگران به عنوان ظرفیتهای بنیاد شهید نگریسته میشود.
 
معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به شناسایی شش هزار نخبه در جامعه ایثارگران کشور، اضافه کرد: در لوای طرحی قرار است روی این نخبگان سرمایه گذاری شود.
 
حجت الاسلام فقیهی با بیان اینکه اولین چیزی که جامعه ایثارگر به آن نیازمند است آرامش است، گفت: جامعه ایثارگر که فداکاری و جهاد را در طومار و کارنامه خود به ظهور رساندهاند وفاداران انقلاب هستند و چشم سایر جامعه به آنهاست و اگر کاری کنیم که بی وفایی ببینند و دلسرد شوند، به جریان اصلی انقلاب ضربه زدهایم.
 
وی ادامه داد: در یکسال اخیر توانستهایم آرامش نسبی را در جامعه ایثارگر ایجاد کنیم.
 
معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید با بیان اینکه نظام نتوانسته بود معوقات ایثارگران را طی چند سال به آنها پرداخت کند، اظهار داشت: در شش ماه گذشته با یک حرکت جهادی توانستیم معوقات ایثارگران را که به تایید ذی حساب دولت رسیده بودند، به طور کامل پرداخت کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها