اتحادیه آفریقا عضویت سودان را به حالت تعلیق درآورد

اتحادیه آفریقا در ضرب‎الاجلی برای شورای نظامی انتقالی سودان اعلام کرد که تا زمانی که قدرت در این کشور به غیرنظامی‌ها منتقل نشود، عضویت سودان در این اتحادیه معلق خواهد ماند.
کد خبر: ۳۴۹۴۴۴
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۰ - 06June 2019

اتحادیه آفریقا عضویت سودان را به حالت تعلیق درآوردبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‎پرس، اتحادیه آفریقا در نشستی فوق‌العاده برای بررسی اوضاع حاکم بر سودان، عضویت این کشور در این اتحادیه را به تعلیق درآورد.

شورای صلح و امنیت این اتحادیه پنجشنبه (۱۶ خرداد) طی این نشست در شهر آدیس‌آبابا، پایتخت اتیوپی برای شورای نظامی انتقالی سودان ضرب الاجل تعیین و اعلام کرد تا زمانی که قدرت در سودان را به «غیرنظامیان» واگذار نکند، عضویت سودان در اتحادیه آفریقا معلق خواهد بود.

اتحادیه آفریقا در جلسه امروز همچنین با اعمال تحریم‌هایی بر افرادی که در حمله به معترضان و متحصنان دست داشته‌اند، موافقت کرد.

شهر خارطوم، پایتخت سودان از دوشنبه این هفته شاهد تحصن و اعتراض‌های مخالفان شورای انتقالی نظامی این کشور بود که با حمله نیروهای نظامی و امنیتی به آن‌ها، این اعتراض‌ها به خشونت کشیده شد. بر اساس آخرین آمار، در خشونت‌های اخیر به ویژه روز گذشته خارطوم بیش از ۱۰۰ نفر کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شده اند.

سازمان ملل در مورد این حوادث ابراز نگرانی کرده و آمریکا حملات به غیرنظامی‌ها را محکوم کرده است.

این درگیری‌ها و خشونت بعد از آن آغاز شد که گفت‌وگوها بین ائتلاف احزاب و جریان‌های مخالف نظام سابق و شورای انتقالی سودان موسوم به ائتلاف «الحریه و التغییر» و این شورا که اکثریت اعضای آن نظامی هستند، بر سر شورای حاکمیتی و تعداد و ترکیب آن به بن‌بست رسید.

معترضان به ویژه ائتلاف الحریه و التغییر خواستار آن هستند که این شورای نظامی قدرت به دولتی مدنی تحویل دهد؛ به همین دلیل به تحصن خود در مقابل مقر فرماندهی ارتش در خارطوم ادامه داده‌اند.

«عمر البشیر» رئیس‌جمهور سابق سودان ۲۲ فروردین در پی گسترش اعتراض‌های مردمی به نابسامانی اوضاع اقتصادی، با دخالت ارتش برکنار شد و پس از آن شورای نظامی سودان قدرت را به دست گرفت که تا به امروز با خواسته معترضان برای انتقال قدرت به دولت مدنی مخالفت کرده است.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها