مختصری از زندگینامه تنها شهید لرستانی قیام 15 خرداد

شهید «یحیی خمسه‎ای» تنها شهید لرستانی قیام خونین 15 خرداد سال 42 است که در اوج مظلومیت، یادی از او به میان نمی‌آید.
کد خبر: ۳۴۹۴۴۸
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۰ - 06June 2019

مختصری از زندگینامه تنها شهید لرستانی قیام پانزده خرداد

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از خرم آباد،  قیام خونین و تاریخ ساز سال 1342 نقطه عطفی در تاریخ شکوهمند اسلامی ایران محسوب می‌شود.

در این تاریخ اقشار و قومیت‌های مختلف، رژیم ستم‌شاهی و طرفدارانش را سردرگم کرد و این قیام خونین پایه گذار اصلی انقلاب اسلامی  ایران شد.

علی رغم بررسی‌ها و پژوهش‌هایی که تاکنون صورت گرفته است، آمار دقیق و درستی از شهدا و زخمی‌های قیام 15 خرداد به دست نیامده است، چراکه بنا بر گفته شاهدان ماجرا، رژیم شاه برای اینکه عمق جنایت و قساوت خود را در کشتار بی‌رحمانه ملت ایران و جهان پوشیده نگه دارد، بسیاری از کشته‌ها و حتی زخمی‌هایی را که در خیابان‌ها افتاده بودند، پیش از آنکه به بیمارستان و یا پزشکی قانونی منتقل شوند در کامیون‌ها ریخت و در نقاط دور دست در گورهای دسته جمعی مدفون کرد.

یکی دیگر از دلایل در دست نبودن آمار دقیق شهدای قیام  15خرداد این بود که برخی از شهدای این حادثه،  از اهالی شهرها و روستاهای دور دست بودند و خانواده های آنان هرگز نتوانستند از سرنوشت آنها خبری به دست آورند. بدین ترتیب تنها از شهدایی نام و نشانی به جا مانده است که مردم توانستند آنها را از صحنه درگیری بیرون ببرند و به بیمارستان‌ها و گورستان تحویل دهند که نام آنها در دفتر گورستان یا بیمارستان به ثبت رسیده است و یا برخی از خانواده های شهدا نام شهیدشان را اعلام کرده اند. یکی از شهیدان این واقعه یحیی خمسه ای از خطه لرستان است که در ادامه با این شهید آشنا می‎شوید.

«یحیی خمسه ای» در سال 1324 در شهرستان «الیگودرز» به دنیا آمد. تا کلاس پنجم ابتدایی درس خواند و از آن پس همراه خانواده به تهران مهاجرت کرد و برای کمک به امرار معاش خانواده در حرفه خیاطی مشغول به کار شد.

همزمان با قیام 15 خرداد سال 1342 با توجه به اینکه بخاطر اعمال غیر اسلامی  رژیم ستم شاه جنایتکار، از آن رژیم متنفر بود، در تظاهرات خیابانی 15 خرداد شرکت کرد و در همان روز هدف گلوله دژخیمان طاغوت قرار گرفت و خلعت زیبای شهادت به قامت رعنایش پوشیده شد.

ولی افسوس که این شهید مانند سایر شهدای حادثه قیام 15 خرداد در اوج مظلومیت، یادی  از او به میان نمی‌آید.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار