دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

«ام‌کیو-۹ ریپر» پرنده‌ای با کنترل ماهواره‌ای‌

ام‌کیو-۹ ریپر (MQ-۹ Reaper) پهپادی است که از طریق ماهواره به وسیله اپراتور‌ها به دقت کنترل می‌شود.
کد خبر: ۳۴۹۵۶۹
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۵:۱۰ - 10June 2019

گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس‌: هفته گذشته خبری منتشر شد مبنی براین که حوثی‌های یمن موفق شدند یکی از پهپاد‌های ارتش آمریکا مدل MQ-۹ را سرنگون کنند. این دستاورد مهم حوثی‌ها از آن جهت اهمیت دارد که آن‌ها توانستند یکی از مهم‌ترین سلاح‌های ارتش آمریکا را ساقط کنند که ارزشی حدود ۲۰ میلیون دلار دارد.

این موضوع نشان می‌دهد که ارتش آمریکا در کنار عربستان سعودی در کشتار مردم یمن مشارکت دارد و از سوی دیگر بیان‌کننده آن است که آمریکا بودجه بسیار زیادی در بخش ساخت تسلیحات نظامی دارد که فقط یک پهپاد آن دارای ارزشی است که در بالا به آن اشاره شد؛ چنانچه در سال ۲۰۱۴ رقمی معادل ۳۵۲ میلیون دلار برای‌ ام‌کیو-۹ ریپر که توسط «جنرال اتمیک» ساخته شده، اختصاص می‌یابد.

با این توضیح مقدماتی، اگر بخواهیم مروری بر اهمیت این اقدام حوثی‌ها داشته باشیم،لازم است که ویژگی‌های پهپاد مورد اشاره را بشناسیم. به همین منظور خبرگزاری دفاع مقدس در گزارش ذیل به معرفی این پهپاد پرداخته است.

‌MQ-۹ ریپر (MQ-۹ Reaper) که از طریق ماهواره به وسیله اپراتور‌ها به دقت کنترل می‌شود، در واقع اولین هوایپمای بدون سرنشین طراحی شده برای نظارت در ارتفاع بالا و پایداری درازمدت است و می‌توان آن را نمونه ارتقاءیافته MQ-۱ دانست.

Reaper یک موتور توربوپراب با توان ۹۵۰ اسب بخار دارد که اجازه می‌دهد که Reaper بتواند ۱۵ برابر مهمات بیشتر و سه برابر سرعت بیشتر از MQ-۱ داشته باشد. به نحوی که حداکثر سرعت آن به ۳۰۰ مایل بر ساعت می‌رسد.

این پهپاد توسط خدمه در ایستگاه کنترل زمینی (GCS) کنترل یا نظارت می‌شود و سلاح‌های به کار رفته همواره توسط خلبان فرمان می‌گیرند؛ اگرچه MQ-۹ می‌تواند به طور اتوماتیک در مسیر‌های از پیش برنامه‌ریزی شده پرواز کند.

ام‌کیو-۹ ریپر؛ پرنده‌ای با کنترل ماهواره‌ای‌

MQ-۹ می‌تواند با گونه‌هایی از تسلیحات شامل موشک‌های Hellfire و بمب‌های لیزری ۵۰۰ پوندی مسلح شود. همچنین این پهپاد سقف پرواز عملیاتی ۲۵ هزار پا دارد که برای عملیات‌های گشت‌زنی طولانی مفید است و برای نظارت و پوشش سربازان و یگان‌های زمینی کاربرد دارد.

مشخصات:

کمپانی سازنده: General Atomics Aeronautical Systems

طول: ۱۱ متر

مساحت باله: ۲۰ متر

ارتفاع: ۳.۶ متر

وزن خالی: دو هزار و ۲۲۳ کیلوگرم

ظرفیت سوخت: چهار هزار پوند

حداکثر وزن تیک‌آف: ۴.۷ تن

پیشرانه: یک موتور توبوپراب Honeywell TPE۳۳۱-۱۰، ۹۰۰ اسب بخاری – با کنترل الکترونیک دیجیتال موتور

حداکثر سرعت: ۴۸۲ کیلومتر بر ساعت

برد: سه هزار و ۲۰۰ ناتیکل مایل معادل پنج هزار و ۹۲۶ کیلومتر

تداوم پرواز: ۱۴ تا ۲۸ ساعت که ۱۴ ساعت با بار کامل است

سقف پروازی: ۵۰ هزار پا (۱۵ کیلومتر)

سقف عملیاتی: ۲۵ هزار پا (۷.۵ کیلومتر)

تسلیحات: داری هفت جایگاه که قابلیت حمل بیش از یک هزار و ۵۰۰ پوند در استیشن داخلی و ۷۵۰ پوند در ایستگاه میانی و بیش از ۱۵۰ پوند نیز در جایگاه خارجی دارد؛ همچنین می‌تواند بیش از ۱۴ موشک هوا به سطح «هل‌فایر» یا چهار موشک «هل‌فایر» و دو بمب لیزری GBU-۱۲ حمل کند.

ام‌کیو-۹ ریپر؛ پرنده‌ای با کنترل ماهواره‌ای‌

این پهپاد دارای یک دوربین مداربسته، دوربین دید در شب و حرارتی به همراه مسافت‌یاب لیزری است و می‌تواند از فاصله ۱۰ کیلومتری یک خودرو را کشف کند و رادار این پهپاد نیز با برد ۸۰ کیلومتر توان کشف اهداف متحرک و ثابت روی زمین را دارد. علاوه بر این می‌توان آن را در هر جایی مستقر کرد، ولی از جای دیگری پهپاد را هدایت کرد؛ چون از دو سامانه هدایت ماهواره‌ای و رادیویی استفاده می‌کند.

اما هزینه پرواز یک ساعت پهپاد MQ-۹ در حدود سه هزار و ۶۰۰ دلار در هر ساعت می‌شود که اگر با پرواز یک پرنده مثل «اف ۱۸ سوپر هورنت» مقایسه کنیم که هر ساعت پرواز آن ۲۴ هزار دلار است، پایین بودن هزینه‌های استفاده از این نوع پرنده‌ها مشخص خواهد شد.

پس در شرایطی که نیاز به سرعت خیلی بالا، پنهان‌کاری، حساسیت‌های نظامی و سیاسی یا در حمله‌هایی که حجم زیادی از مهمات نیاز نباشد، استفاده از پهپادی مثل «ریپر» انتخابی بسیار مناسب‌تر است.

ام‌کیو-۹ ریپر؛ پرنده‌ای با کنترل ماهواره‌ای‌

البته در بازار صادراتی نیز این پهپاد بسیار موفق بوده است؛ زیرا غیر از نیرو‌های مسلح آمریکا، هم‌اکنون کشور‌هایی مانند فرانسه، ایتالیا، هلند، اسپانیا، استرالیا، آلمان و انگلستان ازجمله کاربران این پهپاد محسوب می‌شوند؛ بنابر این می‌توان این پهپاد را ستون فقرات عملیات اطلاعات و شناسایی آمریکا خصوصا در مناطقی مثل منطقه غرب آسیا و آفریقا دانست.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها