یک آزاده در گفت‌و‌گو با دفاع‌پرس:

آقای رئیس جمهور، بنیاد شهید را دریابید/ برخی قوانین علیه ایثارگران است!

فریبرز خوب‌نژاد گفت: بنیاد شهید وضعیت خوبی ندارد و از رئیس جمهور می‎‌خواهیم بنیاد شهید را دریابد؛ چرا که گویی مدیری ندارد.
کد خبر: ۳۵۰۶۳۸
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۹ - 18June 2019

رئیس جمهور! بنیاد شهید را دریابیدگروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس: آزادگان بخشی از جامعه ایثارگری هستند که نیازمند توجه ویژه و خاص نسبت به نیازمندی‌ها و مسائل و مشکلات خود هستند، گروهی که به دلیل سال‌ها اسارت در اردوگاه‌های عراق و جراحت و رنج ناشی از شکنجه‌ها و مشقات اسارت نسبت به دیگر گروه‌های ایثارگری در شرایط ویژه‌ای به سر می‌برند. این گروه امروز در سنین میانسالی قرار دارند و بار سنگین به دوش کشیدن زندگی، معیشت و بیماری و فرسودگی بخشی از مشکلاتی است که با آن دست به گریبانند. علاوه بر این، آزادگان به دنبال هویت مستقلی برای خود هستند؛ چرا که در قانون آنان را جزوی از جامعه بزرگ ایثارگری و گاهی جزوی از گروه جانبازان دانسته‌اند. در خصوص برخی از مسائل، مشکلات و نیازهای امروز آزادگان خبرنگار دفاع‌پرس با «فریبرز خوب نژاد» از آزادگان دوران دفاع مقدس و مدیر موسسه فرهنگی پیام آزادگان به گفت‌وگو نشست که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید.

بنیاد شهید برنامه‌ای ندارد

مدتی است که برنامه‌ای از سمت بنیاد شهید نمی‌بینیم. سال گذشته شاهد این بودیم بنیاد، بیمه تکمیلی ایثارگران را به بهانه اینکه دولت گفته است، برداشت و جمع کرد. در صورتی که بنیاد شهید پیشنهاد آن را داده بود و بخش برنامه و بودجه پذیرفت، مجلس به موقع وارد شد و مشکل را موقتا حل کردند ولی متاسفانه برنامه‌ای در این زمینه برای ایثارگران و به خصوص آزادگان ندارند.

آزادگان به لحاظ درمانی وضعیت خاصی نسبت به دیگر گروه‌های ایثارگری دارند، کسی که 10 سال را در سلولی‌ بوده است بدن سالمی ندارد، حتی اگر شکنجه هم نشده باشد حضور در یک فضای بسته، نبود تغذیه و مشکلات دیگر اثرات خود را می‌گذارد و وقتی وارد سنین بالاتر می‌شوند عوارض اسارت خود را نشان می‌دهد.

قانون نویسان از ایثارگران نیستند/ برخی قوانین علیه ایثارگران است

ما در موسسه برنامه‌ای که پیش از این در دستور کار نبوده را امسال اجرا کردیم و به دنبال احیای حقوق آزادگان رفتیم، به جامعه و نهادها، مجلس شورای اسلامی و غیره در این‌باره اطلاع رسانی می‌کنیم و می‌خواهیم نگاهی کارشناسانه به این موضوع بکنند.

آزادگان حقوقی دارند که در آن نابسامانی و تناقضاتی وجود دارد مثلا در ماده 38 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران آمده است که مبلغی را به ایثارگران و آزادگان بدهند، از این رو ایثارگران را به چند گروه تقسیم کردند که تقسیم‌بندی درستی نیست. به کسانی که شاغل در دستگاه‌ها هستند این مبلغ داده می‌شود اما به جانبازی که به خاطر از کارافتادگی نمی‌تواند سرکار برود چیزی نمی‌دهند چون حالت اشتغال است. اگر قرار است حقوقی بدهند باید به این فرد از کار افتاده بدهند که توانایی کار اضافه‌ای ندارد و درآمدی هم ندارد. حتی قانون خدمات رسانی هم این مشکلات را حل نکرده است. دلیلش این است در حوزه قانونگذاری بنیاد شهید هیچ گاه افراد متخصص که از ایثارگران باشند حضور نداشتند تا بدانند که چه باید بنویسند و چه مشکلاتی وجود دارد، وقتی چنین افرادی نباشند قوانین یک طرفه یا بر ضد ایثارگران تبدیل می‌شود یا اگر تصویب شود کامل نیست و ممکن است تناقضاتی داشته باشد. مطالعه و نیازسنجی درستی دراین خصوص نشده است. آزادگان در سنین جوانی بازنشسته شدند و استفاده‌ای از تحصیلات تخصصی خود نداشتند در قانون هست که می‌توانند سرکار برگردند اما کارفرمایان اجازه نمی‌دهند.

تنها یک مدیر آزاده در بنیاد شهید وجود دارد

موسسه پیام آزادگان اگرچه شاه حقوقی ندارد ولی رایزنی و نامه‌نگاری‌‌هایی برای حل این موضوع کرده و اعتراضاتی داشته است، حتی یک همایش با حضور حقوقدان‌های آزاده و نیز حقوقدان‌های دستگاه‌های نظامی و دیگر سازمان‌های مربوطه برگزار کردیم و مشکلات مطرح شد. حدود 50 متخصص آزاده صحبت کردند و مشکلات را گفتند اما اتفاقی نیفتاده است. در قانون جامع خدمت رسانی هم نکات مثبت وجود دارد ولی کمبودهایی هم هست به خصوص در مورد آزادگان که از ابتدای جنگ حضور نداشتند و بعد هم که به کشور بازگشتند مشکلات خودشان را داشتند و در تصمیم‌گیری‌ها و قانون‌گذاری‌ها نبودند تا حرف‌ها را به صورت قانون درآورند و امروز هم که می‌خواهند حرف بزنند در صحنه مدیریتی و قانونگذاری حضور ندارند. در کل بنیاد شهید تنها یک مدیر آزاده وجود دارد. طبیعی است وقتی در جلسات شورای مدیران و در تصمیمی گیری‌ها فقط یک مدیر باشد حرفی در مورد آزادگان پیش نمی‌آید.

آزادگان کجای کار هستند؟/ در حوزه آزادگان در بنیاد شهید کاری ندیدیم

ما خواسته های جدی از بنیاد شهید داریم که بالاخره آزادگان کجای کار هستند. 2 سال است که برنامه‌های ملی سالگرد ورود آزادگان را بنیاد شهید به صورت ملی برگزار نمی‌کند! سال‌های قبل هم برگزار نمی‌کرد اما ما مشارکت می‌کردیم و تیم فرهنگی کمک می‌کردند و کار خوب انجام می‌شد و این مناسبت مهم که بخش بزرگی از دفاع مقدس است گرامی داشته می‌شد. امروز کسی بهانه می آورد فراموش شده ولی ما از ابتدای سال نامه‌نگاری کرده‌ایم. بدنه فرهنگی بنیاد شهید با این کار موافق است ولی گویا مدیر اصلی این باور را ندارد. برای این موضوع علاوه بر نامه‌نگاری، مراجعه و صحبت هم کردیم ولی بنیاد شهید در مراسم بزرگداشت آزادگان مشارکت نکرد. سال گذشته موسسه فرهنگی پیام آزادگان که خصوصی است در سراسر کشور مراسم سالگرد ورود آزادگان را با حضور تمامی آزادگان برگزار کرد که بازهم بنیاد شهید دخالتی نداشت، البته که در برخی استان‌ها صورتی استانی کارهایی صورت گرفت.

این خواسته‌ای است که به جد پیگیر آن خواهیم بود چرا که موضوع هویت ایثارگری و یک قشر است، بحث یک میراث است و بحث یک شخص نیست، بحث فرهنگ است، کسی که مسوولیت می‌پذیرد باید این میراث را بشناسد، برایش برنامه‌ریزی کند و آن را آرشیو و مستند سازی برای استفاده دیگران بکند. ما در حوزه آزادگان در بنیاد شهید کاری ندیدیم. این را نه ادعا یا عاطفه اضافه و یا از سر عشق و ارادت، باید بگویم تنها فردی که در بین مسوولان همواره به نیکی و بزرگی از آزادگان یاد کرده، مقام معظم رهبری بوده است. ایشان بیانات بلندی در مورد آزادگان گفته‌اند مثل الماس‌های درخشان و ذخایر انقلاب، تاکیدات فراوانی هم برای حفظ و نشر آثار مربوط به آزادگان در قالب کتاب، فیلم و شعر و غیره داشته‌اند، ما این دلسوزی و توجه را مطلقا در هیچ مسوولی ندیدیم. درباره اینکه نمی‌خواهند کاری کنند یا نیازها را نمی‌شناسند قضاوتی نمی کنم ولی متوجه هستم کارهایی که انجام شده تنها به خاطر تاکیدات رهبری است، اگر این تاکیدات نبود شاید کاری انجام نمی‌شد.

در شرایطی که کشور نیاز به مقاومت دارد دلسرد کردن آن‌هایی که مقاومت کردند یک بحث است، بی‌رغبتی دیگرانی که این ایثارگران را می‌بینند حرف دیگری است و اینگونه می‌شود که دلیلی برای مقاومت نمی‌بینند، امیدوارم این موضوع عمدی نباشد ولی قابل گذشت هم نیست، نمی‌شود کسانی که برای کشور جان دادند و سرمایه‌ای شدند که ملت را به حرکت درآورد رها کنیم و برنامه‌ای برای آنان نداشته باشیم. در این صورت سرمایه ملی ما نابود می‌شود. در حوزه مالی درمانی، شغلی، مشکلات آزادگان زیاد است ولی اگر این مشکلات رفع شود اما به مسائل معنوی و هویتی توجهی نشود فایده‌ای ندارد.

وضعیت بنیاد شهید خوب نیست/ رئیس جمهور بنیاد شهید را دریابید

بنیاد شهید وضعیت خوبی ندارد، به رئیس جمهور می‌گویم بنیاد شهید را دریابید، چرا که گویی مدیری ندارد. بنیاد شهید همچون یک کشور است، بیمارستان دارد پس وزارت بهداشت است، دانشگاه دارد پس وزارت علوم است، هتل دارد پس سازمان گردشگری است، صنایع دارد پس وزارت صنایع است، بیمه و بانک دارد پس وزارت اقتصاد است و کلی چیزهای دیگر که در این نهاد جمع شده است اما نیازمند یک مدیریت استراتژیک است تا همه بخش‌ها را مدیریت کند و این امکانات صرف جامعه ایثارگری شود.

اگر مدیریت جامع و هماهنگی بین بخش‌ها نباشد از آن سو سرمایه‌های ملی کشور هدر می‌رود و جامعه ایثارگری سرخورده می‌شود. در حوزه قوانین و مقررات، فرهنگ و مدیریت این نهاد نیاز به خانه تکانی دارد. در این فضای غبارآلود دشمنی دشمنان نگذاریم یک زمان بنیاد شهید فراموش شود، به هر حال این سازمان مسوول شریف‌ترین، حساس‌ترین و آسیب پذیرترین قشر این کشور است. بارهای بزرگی را همین ایثارگران برداشته‌اند، در ماجرای سیل اخیر کشور گروه‌های بسیاری از ایثارگران و آزادگان به مناطق سیل زده رفتند و هنوز هم آنجا هستند. این جامعه ایثارگران در جهان بی‌نظیرند و باید از آن استفاده کرد. این گروه یک سرمایه بزرگ فرهنگی و اجتماعی است و هنر می‌خواهد برای منافع ملی از آن استفاده شود موضوعی که امروز به آن بی‌توجهی شده است.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها