ناتالی توچی:

آمریکا مسئول شدت گرفتن تنش‌ها بر سر ایران است

مشاور ارشد مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که دولت آمریکا مسئول شدت گرفتن تنش‌ها در منطقه بر سر ایران است.
کد خبر: ۳۵۰۸۳۱
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۴ - 18June 2019

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «ناتالی توچی»، مشاور ارشد «فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اروپا امروز (سه‌شنبه ۲۸ خرداد) اظهار داشت: «آمریکا» مقصر شدت گرفتن تنش‌ها در منطقه است.

توچی که با رادیو بی‌بی‌سی گفت‌وگو می‌کرد درباره هدف قرار گرفتن دو نفتکش در دریای عمان در پنجشنبه هفته گذشته هم اظهارنظر کرد و گفت: هیچ مدرک مستند و معتبری درباره آنچه که اتفاق افتاد، موجود نیست.

به نوشته وبگاه «پولیتیکو» «ناتالی توچی» در گفتگو با برنامه Today رادیو بی‌بی‌سی، درباره شدت گرفتن تنش‌ها بر سر ایران گفت: «این مسئله به یک دلیل که تاکنون مورد اشاره قرار نگرفته رخ داده و آن هم این واقعیت است که آمریکا، "برنامه جامع اقدام مشترک" یا توافق هسته‌ای ایران را نقض کرده است.»

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا ۱۸ اردیبهشت‌ماه سال گذشته در ادامه کارشکنی‌های دولت آمریکا در اجرای برجام، به مشارکت کشورش در این توافق پایان داد و تحریم‌های یکجانبه علیه ایران را احیا کرد. طرف‌های اروپایی برجام بعد از خروج آمریکا وعده دادند برای حفظ عواید اقتصادی ایران تلاش کنند، اما تا کنون گا‌م‌های عملی موثری در این راستا برنداشته‌اند.

به نوشته پولیتیکو، ناتالی توچی در ادامه این گفتگو درباره ماجرای حمله به دو نفتکش در دریای عمان گفت: «هنوز در واقع هیچ مدرک مستند و معتبری درباره آنچه که دقیقا اتفاق افتاد و اینکه چه کسی این کار را انجام داد، نداریم.»

توچی در پاسخ به ادعای مجری برنامه مبنی بر اینکه آیا ممکن است ایران در ماجرای هدف قرار دادن نفت‌کش‌ها در دریای عمان نقش‌آفرینی کرده باشد گفت: «ببینید، وقتی یکی از طرف‌ها تنش‌ها را افزایش دهد- که در اینجا منظور از این طرف ایالات متحده است- کاملاً عقلانی است که طرف مقابل دست به اقدامات تلافی‌جویانه بزند- البته من نمی‌خواهم این اتفاق را به نوعی توجیه کنم یا از آن حمایت کنم.»

جمهوری اسلامی ایران ادعا‌های آمریکا و انگلیس درباره نقش‌آفرینی تهران در ماجرای هدف قرار گرفتن دو نفتکش در دریای عمان در پنجشنبه هفته گذشته را رد کرده است.

آمریکا و انگلیس در حالی ایران را به حمله به این نفتکش متهم می‌کنند که روایت‌های آن‌ها با تردید‌های جدی در دنیا مواجه شده است. مالک یکی از نفتکش‌هایی که مورد حمله قرار گرفته یکی از کسانی است که روایت آمریکا علیه ایران را رد کرده است.

وی درباره اعزام نیرو‌هایی از اروپا به منطقه در صورت تقاضای آمریکا نیز اظهار داشت: «فکر می‌کنم که نقش اروپا واقعا باید تلاش برای از بین بردن این وضعیت ناگوار باشد و بنابراین فکر نمی‌کنم این کاری است که ما باید انجام دهیم. فکر می‌کنم آنچه که باید انجام دهیم این است که اطمینان حاصل کنیم با وجود نقض توافق از سوی آمریکا، ایران به تعهد‌های خود پایبند بماند و تنها کاری که قادریم انجام دهیم این است که با افزایش تلاش‌ها اطمینان حاصل کنیم که ما نیز به تعهد‌های خود در توافق هسته‌ای پایبند باشیم.»

مشاور ارشد موگرینی چند روز قبل نیز در گفتگو به یک نشریه چاپ روسیه گفت: «اگر جای ایران بودم، در برجام باقی نمی‌ماندم، زیرا در واقع همانطور که گفتم یک توافق اجتماعی زمانی ماندگار است که دو طرف به آن پایبند باشند.»

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها