جانشین شهید " محمد جهان آرا " در خرمشهر که بود؟ / عبدالرضا خود را محدود به حصار دانشگاه نکرد

تمام تلاش وی معطوف به درک واقعیت ها و معضلات جامعه بود. از این رو علی رغم توانایی مالی، با اجاره خانه ای در جنوب شهر فعالیت های سیاسی خود را شروع کرد. عبدالرضا با ایجاد ارتباط با مردم محروم و خرید کتاب برای آنها، ارتباط فکری عمیقی را با ایشان برقرار نمود.
کد خبر: ۳۵۱
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۶ - 07June 2013

جانشین شهید

روز جمعه بیست و نه فروردین ماه سال 1335 بود که عبدالرضا در خرمشهر، دریک خانواده سادات عرب به دنیا آمد.

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، عبدالرضا موسوی تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در خرمشهر گذراند. عبدالرضا همیشه بدلیل ممتاز بودن در درس و اخلاق از احترام بسیاری برخوردار بود.در سن 18 سالگی با معدل 58/19 دیپلم گرفت و در کنکور اعزام به خارج از کشور، مقام اول را کسب کرد. اما او رشته پزشکی دانشگاه تهران را ترجیح داد و بار سفر به سمت تهران بست.او از یک سو به تحصیل و تربیت افراد متخصص و کارآمد تاکید داشت و از سوی دیگر محیط دانشگاه را یک محیط غیر اسلامی می دانست.

عبدالرضا خود را محدود به حصار دانشگاه نکرد. تمام تلاش وی معطوف به درک واقعیت ها و معضلات جامعه بود. از این رو علی رغم توانایی مالی، با اجاره خانه ای در جنوب شهر فعالیت های سیاسی خود را شروع کرد.عبدالرضا با ایجاد ارتباط با مردم محروم و خرید کتاب برای آنها، ارتباط فکری عمیقی را با ایشان برقرار نمود.

پس از مدتی عبدالرضا به دانشگاه جندی شاپور منتقل شد اما  به علت فعالیت های سیاسی و اخطارهای  پیاپی، از دانشگاه اخراج شد.  وی تصمیم گرفت به خرمشهر بازگردد و در آنجا فعالیت های خود را از سر بگیرد. عبدالرضا با عضویت در حزب الله  خرمشهر، با همرزم همیشگی اش، «جهان آرا» آشنا شد. وی به دلیل فعالیت های گسترده سیاسی علیه رژیم شاه به زندان افتاد.

موسوی پس از پیروزی انقلاب اسلامی از زندان آزاد شد. وی در دوران پس از زندان  به تفسیر کتاب نهج البلاغه پرداخت و همزمان در جهاد سازندگی شروع به فعالیت کرد.چندی بعد با دعوت محمد جهان آرا وارد سپاه شد و در قسمت آموزش و عملیات نقش عمده ای ایفا کرد.

عبدالرضا موسوی در آبان ماه سال 58 به دانشگاه بازگشت. اما با شروع جنگ، تحصیل را رها کرد و به خدمت دوباره سپاه درآمد.

با آغاز جنگ عبدالرضا عازم جبهه ی حق علیه باطل شد. وی در مهرماه سال 59 دچار مجروحیت شد، اما پس از استراحتی کوتاه، دوباره به میدان جنگ بازگشت.عبدالرضا به دلیل تسلط به  زبان عربی و انگلیسی تصمیم گرفت به فعالیت در عرصه دیپلماسی و صدور انقلاب اسلامی به دیگر کشورهای منطقه بپردازد. به همین دلیل عازم تهران شد تا درخواست فعالیت دیپلماتیک در یکی از کشورهای منطقه خاورمیانه را داشته باشد. با سقوط بنی صدر و تغییر و تحولات پس از آن، عبدالرضا  دوباره خود را موظف به حضور در جبهه دانست.

پس از شهادت دوست صمیمی اش "محمد جهان آرا"، عبدالرضا بود که فرماندهی  سپاه خرمشهر را به عهده گرفت و پس از 7 ماه فعالیت مستمر در بازسازی نوین سپاه اهتمام ورزید.

هنگام آزاد سازی خرمشهر اقدام به سازماندهی نیروهای پاسدار و بسیجی در تیپ 22 بدر خرمشهر نمود. اما در مقابل اصرار مسئولین مبنی بر فرماندهی تیپ، از قبول آن سرباز زد. با شروع عملیات "بیت المقدس" به سرکشی در بین خطوط پرداخت. پیگیری مستمر و بی وقفه عبدالرضا آنقدر روی وی تاثیر گذاشت که دیگر قابل شناسایی نبود.

عبدالرضا موسوی در مرحله سوم عملیات بیت المقدس هنگامی که با آمبولانس، مشغول جابجایی چند مجروح در نزدیکی جاده خرمشهر- اهواز بود، در 17 خرداد سال 61، درست 7 ماه پس از شهادت محمد جهان آرا به شهادت رسید.

نام:سید عبدالرضا موسوی

متولد:29 فروردین 1335

تاریخ شهادت: 17 خرداد 1361

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار