راز اقدامات تحریک آمیز آمریکا در خلیج فارس/ پهپادی که شکار شد

آمریکا که تاکنون از اقدامات خود علیه ایران نتیجه نگرفته است امروز صبح پهپاد جاسوسی خود را به سوی ایران فرستاد، اما پاسخ پدافند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران بسیار کوبنده بود.
کد خبر: ۳۵۱۰۲۵
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰ - 20June 2019

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، در نخستین ساعات بامداد امروز پنج شنبه یک فروند پهپاد جاسوسی «گلوبال هاوک» آمریکا بعد از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران با آتش پدافند نیروهای مسلح ایران سرنگون شد.

روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه ای اعلام کرد: نخستین ساعات بامداد امروز (پنجشنبه ۳۰ خرداد) یک فروند پهپاد جاسوسی گلوبال هاوک آمریکا بعد از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبروی کوه مبارک استان هرمزگان، هدف آتش پدافند نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و سرنگون شد.

هنگامی که واشنگتن از سرنگونی پهپاد خود مبهوت ماند

این رویداد بازتاب گسترده ای در رسانه‌های منطقه‌ای و بین المللی به دنبال داشت. واکنش آمریکایی‌ها به این موضوع در ابتدا تکذیب بود به طوری که کاپیتان «بیل اِربِن» (Bill Urban) سخنگوی ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در این خصوص ادعا کرد: پهپاد آمریکایی پروازی بر فراز حریم هوایی ایران نداشته است.

وی در این باره مدعی شد: هیچ هواپیمای آمریکایی امروز فعالیتی در حریم هوایی ایران نداشته است.

این در حالیست که وی به جزئیات بیشتری در این خصوص اشاره‌ای نکرد.

اندکی بعد یک مقام نظامی آمریکا هدف قرار گرفتن پهپاد جاسوسی این کشور در نزدیکی ایران را تأیید کرد؛ اما مدعی شد که در حریم هوایی ایران وارد نشده بود!

در همین رابطه، «لوکاس تاملینسون» خبرنگار شبکه فاکس‌نیوز نیز به نقل از یک مقام ارتش آمریکا که خواست نامش فاش نشود، مدعی شد: پهپاد مدل «تریتون MQ-۴C» متعلق به نیروی دریایی آمریکا توسط موشک زمین به هوای ایرانی‌ها بر فراز تنگه هرمز در حریم هوایی بین المللی هدف قرار گرفته است!

پهپاد جاسوسی «گلوبال‌هاوک» آمریکا که در سواحل هرمزگان سرنگون شد چه مشخصاتی دارد؛

پهپاد گلوبال هاوک (Global Hawk) محصول شرکت نورثروپ-گرومن آمریکا با نام اختصاری RQ-4 است که به منظور اجرای عملیات‌های جاسوسی و شناسایی توسط نیروی هوایی و دریایی ایالات متحده آمریکا به کار گرفته می‌شود.

برد عملیاتی این پهپاد حدود ۱۲ هزار و ۳۰۰ ناتیکال مایل (بیش از ۲۲ هزار کیلومتر) است و قادر به اجرای مأموریت در تمام شرایط آب و هوایی خواهد بود. بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط شرکت سازنده «گلوبال هاوک» از جمله ویژگی‌های بارز این پهپاد، مداومت پروازی زیاد (بیش از ۳۲ ساعت بدون سوختگیری) در ارتفاع پروازی زیاد (۶۰ هزارپا معادل با ۱۸ کیلومتر از سطح زمین) برای انجام مأموریت اصلی خود یعنی تصویربرداری و نقشه‌برداری آنلاین مناطق وسیع به وسیله دوربین‌ها و سنسورهای مختلف است به طوری‌که قادر است محوطه‌ای به مساحت ۱۰۰ هزار کیلومتر مربع را در یک روز اسکن و نقشه برداری کند و اطلاعات خود را با استفاده از تجهیزات ارتباطی با سرعت ۵۰ مگابایت بر ثانیه ارسال کند.

بیشترین وزن این پهپاد در هنگام برخاستن، کمی بیشتر از ۱۴.۵ تن است که می‌تواند محموله‌هایی تا وزن ۱۳۶۰ کیلوگرم را با خود حمل کند.

بدنه این پهپاد از جنس آلومینیوم است و طراحی بدنه آن نیز به گونه‌ای طراحی شده تا از سطح مقطع راداری آن کاسته شود. از سویی این پهپاد مجهز به سیستم گرمایش سوخت است که به پرواز آن در ارتفاع بالا کمک خواهد کرد.

گلوبال هاوک را می‌توان از جمله تسلیحات گران قیمت ارتش آمریکا برشمرد چراکه قیمت هر فروند از این پهپاد با احتساب هزینه‌های عملیاتی و نگهداری آن، به بیش از ۲۲۰ میلیون دلار می‌رسد و از این حیث یکی از گران‌ترین پهپادهای آمریکایی محسوب می‌شود.

گلوبال هاوک (ار کی و-۴) دور بردترین پهپاد عملیاتی جهان است. هواپیمای بدون سرنشینی است با دو بال بلند بدون پس‌گرایی شبیه به بال یک گلایدر، که برای سوار شدن روی هوا و کاهش مصرف سوخت در ارتفاع بالا کاربرد بسیار دارد. دارای دو دم وی(V) شکل بوده که در میان آن‌ها غلاف موتور توربوفن قرار دارد.

هواپیما در قسمت جلوی بدنه (روی بدنه) دارای یک آنتن بزرگ ارتباط ماهواره‌ای است که باعث برآمدگی در قسمت جلوی بدنه شده‌است. دارای مخازن سوخت داخلی در درون بال و بدنه است و از یک موتور توربوفن رولز ریس ای ایی ۳۰۰۷ اچ بهره می‌برد که با نام اف ۱۳۷ نیز شناخته می‌شود و دارای توان ۷۰۵۰ پاوند می‌باشد. بدنه هواپیما آلومینیومی است. این هواپیما توان حمل یک محموله ۹۰۰ کیلوگرمی حاوی سنسورهای شناسایی را دارد. این مدل می‌تواند تا ارتفاع ۶۵ هزارپایی پرواز کند و ۴ خدمه آنرا کنترل می‌کنند.

اهداف تحرکات آمریکایی

این تحرکات آمریکایی‌ها در راستای آنچه آنها فشارحداکثری می‌نامند با چاشنی تهدید است. اما پاسخ نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران آنقدر کوبنده بود که هر متجاوزی که بخواهد خیال شومی در سر داشته باشد، باید هزاران بار محاسبه کند.

سردار حسین سلامی ظهر امروز در کنگره ۵۴۰۰ شهید استان کردستان در سنندج اظهار داشت: «همه شما شنیدید که سحرگاه امروز یک هواپیمای بدون سرنشین کشور آمریکا در حین ورود به آسمان کشورمان سرنگون شد. این منش و روش اصلی ملت ایران در راستای مقابله و برخورد با دشمنان است و سرنگون کردن هواپیمای آمریکا یک پیام آشکار، واضح و روشن داشت. این اقدام ثابت کرد که مدافعان مرزهای جمهوری اسلامی ایران در مقابل هر گونه تعرض بیگانگان به این سرزمین عکس العمل و واکنش قاطع و کوبنده خواهند داشت.

وی با بیان اینکه مرزهای کشور برای ما یک خط قرمز است، افزود: هر دشمنی که به سرزمین ما تعرض کند نابود می‌شود و این پیام واضح سربازان این نظام و انقلاب است و احترام به تمامیت ارضی و منافع حیاتی ملت ایران یک اصل مهم برای ما به شمار می‌رود.

سردار سلامی افزود: ملت ایران بنای جنگ با هیچ کشوری را نخواهد داشت؛ ولی با تمام قدرت و توان از مرزها دفاع می‌کند ملت ایران بنای جنگ با هیچ کشوری را نخواهد داشت ولی با تمام قدرت و توان از مرزها دفاع می‌کند».

تغییر اساسی در رویکرد ترامپ

تحرکات آمریکایی‌ها برای آزمودن ایران در حالی رخ می‌دهد که دیلی بیست گزارش داد: «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا به مقامات این کشور دستور داد تا از اظهارنظر تند علیه ایران عقب‌نشینی کنند.

دستور ترامپ در این خصوص پس از آن صورت گرفت که رسانه‌های غربی چندی پیش اعلام کرده بودند که مایک پمپئو و جان بولتون وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی این کشور در تلاشند تا رئیس جمهوری کشورشان را برای مقابله با ایران قانع کنند.

به گزارش دیلی بیست، ترامپ در این دستور به مقامات تیم خود تأکید کرده است که این کشور به دنبال جنگ با ایران نیست.

این منبع خبر خود را به نقل از دو مقام ارشد آمریکایی و سه منبع آگاه دیگر رسانه‌ای کرده است.

بر اساس اعلام منبع مذکور، دستور ترامپ نشان می‌دهد که واشنگتن تغییر اساسی در رویکرد دولت داده است.

به گزارش دیلی بیست، روایت‌های متناقضی که مقامات دولت ترامپ در خصوص ایران مطرح می‌کنند، نمایندگان کنگره آمریکا را هم گیج کرده است.

۳ رخدادی که سرخوردگی آمریکا را در قبال ایران به دنبال داشت

سه رخداد مهم طی هفته‌های اخیر موجب سرخوردگی شدید آمریکا نسبت به پیشبرد راهبرد فشار-مذاکره در برابر ایران شده است؛ اولاً، پاسخ قاطع رهبر معظم انقلاب به پیام فریبکارانه رئیس جمهور آمریکا که در سفر نخست وزیر ژاپن به ایران اعلام شد.

ثانیاً، ناکامی واشنگتن در متهم سازی ایران به دست داشتن در حادثه انفجار نفتکش‌ها در دریای عمان.

ثالثاً، اعلام زمان عبور ایران از سقف تولید اورانیوم غنی شده در برجام و برنامه‌های آتی برای کاهش تعهدات برجامی.

این رخدادها، ترامپ را در آستانه ورود به کمپین انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ در شرایط بسیار نامناسبی قرار داده است. ایران بارها اعلام کرده که هرگز آغاز کننده درگیری نظامی نخواهد بود لیکن با هرگونه تجاوز و یا اقدام تحریک آمیز به شدت پاسخ خواهد داد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار