ورود تجهیزات و نیروهای سعودی به جزیره «سُقُطری» در یمن

دولت سعودی با افزایش درگیری‌ها در استان «سقطری» بار دیگر تجهیزات و نیروهای نظامی خود را به این جزیره مهم فرستاد.
کد خبر: ۳۵۱۳۶۱
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۶ - 23June 2019

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، در پی تلاش نیروهای وابسته به امارات برای تسلط بر استان سقطری در جنوب یمن، عربستان سعودی نیروها و تجهیزات بیشتری به این جزیره فرستاد. منطقه‌ای در اقیانوس هند که از ابتدای جنگ یمن مورد طمع امارات بوده است.

به نوشته پایگاه خبری عربی۲۱، یک منبع یمنی گفت که از دو روز گذشته تجهیزات نظامی سعودی وارد این جزیره واقع شده در اقیانوس هند شده است. «سقطری» در هفته‌های گذشته شاهد درگیری‌های شدید میان نیروهای وابسته به دولت مستعفی با نیروهای وفادار به امارات بود.

نیروهای سعودی برای اولین بار در می ۲۰۱۸ (اردیبهشت ۹۷) در پی درگیری شدید میان نیروهای دولت مستعفی و امارات و به منظور میانجیگری وارد سقطری شدند. در حال حاضر سعودی‌ها در فرودگاه و ساحل این جزیره مستقر شده‌اند. به گفته این مقام یمنی بعید نیست که در روزهای آتی، ارتش سعودی نیروها و تجهیزات نظامی بیشتری به استان سقطری بفرستد.

در روزهای گذشته نیروهای موسوم به «کمربند امنیتی» که از جدایی‌طلبان جنوب یمن و مورد حمایت ابوظبی هستند، بندر «حولاف» در سقطری را برای ساعاتی به کنترل خود در آوردند و پس از درگیری شدید با نیروهای دولت مستعفی مجبور به خروج از این منطقه شدند. عناصر «کمربند امنیتی» همچنین خوردوهای نظامی که از امارات به این جزیره آورده شده بود را از کشتی پیاده کردند. 

تسلط بر جزیره سقطری با موقعیت راهبردی خود در اقیانوس هند و همچنین منابع منحصر بفرد طبیعی از ابتدای جنگ یمن مورد توجه امارات بود. به طوری که نیروهای این کشور در اردیبهشت سال گذشته در فرودگاه سقطری پیاده شدند و نیروهای وابسته به دولت مستعفی را مجبور به خروج از جزیره کردند که پس از میانجیگری ریاض، اماراتی‌ها پذیرفتند که جزیره را ترک کنند.

ابوظبی در ادامه همچنین تلاش کرده است امتیاز بهره‌برداری از منابع ظبیعی به خصوص درختان منحصر بفرد این جزیره را از دولت مستقر در عدن دریافت کند. در خردادماه سال ۹۶ شبکه تلویزیونی بلقیس سندی منتشر کرد که نشان می‌داد دولت منصورهادی امتیاز جزیره سقطری را به مدت ۹۹ سال به امارات واگذار کرده است.

انتهای پیام/ 251

نظر شما
پربیننده ها