تشریح جزئیات ورود ارتش به موضوع محیط زیست از زبان امیر پوردستان

رئیس مرکز مطالعات راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران جزئیات فعالیت ارتش در حوزه حفاظت از محیط زیست را تشریح کرد.
کد خبر: ۳۵۱۷۶۶
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۶ - 26June 2019

تشریح جزئیات ورود ارتش به موضوع محیط زیست از زبان امیر پوردستانبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، امیر سرتیپ «احمدرضا پوردستان» رئیس مرکز مطالعات راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با «فارس»، در خصوص مأموریت بررسی چگونگی کمک موثر ارتش به حفظ محیط زیست که اخیرا از سوی فرمانده کل ارتش به مرکز مطالعات راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران ابلاغ شد، اظهار داشت: این ابلاغیه به گردش‌کاری که مرکز مطالعات تهیه کرد برمی‌گردد؛ یکی از وظایف مرکز مطالعات راهبردی ارتش «مسئله یابی» است که این وظیفه نه‌تنها در خصوص مسائل نظامی بلکه در حوزه‌های مختلف است.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی ارتش افزود: سال گذشته احساس کردیم در زمینه محیط زیست کم‌کاری‌هایی وجود دارد و به همین علت گروه محیط‌شناسی مرکز مطالعات راهبردی به ریاست امیر سرتیپ «نامی» نشستی را با دعوت از خبرگان این موضوع ترتیب دادند که منجر به تدوین راهکارهایی برای چگونگی کمک ارتش به مسئله محیط زیست شد.

امیر پوردستان ادامه داد: در حوزه محیط زیست تا به‌حال ارتش به صورت نانوشته و بدون اینکه دستوری داده شود وارد شده  است و هرجا نیازمندی وجود داشته، مجموعه ارتش جمهوری اسلامی ایران برای برطرف کردن آن نیاز ورود پیدا کرده. بعنوان مثال در حوزه آتش‌سوزی جنگل‌ها ما دستورالعملی نداریم؛ اما هرگاه ستاد مدیریت بحران کمک خواسته ارتش به کمک آنها شتافته است.

وی تاکید کرد: در مجموعه نیروی زمینی ارتش بر روی بالگرد آبپاش کار کردیم اما متاسفانه اعتبارات آن از طرف مسئولین ذی‌ربط پشتیبانی نشد.

رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات راهبردی ارتش با بیان اینکه می‌خواهیم کاری که انجام شده منجر به امضای یک تفاهم‌نامه همکاری با سازمان محیط زیست شود، خاطرنشان کرد: دستور فرمانده کل ارتش برای ورود موثر تر به موضوع محیط زیست به این معناست که ما از حالت سنتی ورود به مسئله خارج شویم و در یک حالت سیستماتیک، برنامه ریزی شده و هماهنگ شده با سازمان محیط زیست به مسئله ورود پیدا کنیم.

امیر پوردستان با اشاره به خلاءهای موجود در حوزه محیط زیست، گفت: سیاست های کلی نظام در حوزه محیط زیست در ۱۵ بند توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام تدوین شده، به استحضار مقام معظم رهبری رسیده و معظم له نیز توشیح فرمودند و به قوای سه گانه ابلاغ شده است؛ اما این سیاست ها در حد ابلاغ باقی مانده، یعنی یک شورای تدوین راهبردی این سیاست‌ها را به راهبرد تبدیل نکرده است.

وی ادامه داد: در مرکز مطالعات راهبردی تعدادی از راهبردها را که استنباط خودمان از سیاست‌های کلی است را نوشته ایم و در جلسه‌ای که با دوستان محیط زیست داشتیم، آنها گفتند این راهبردها را به ما هم بدهید و در مجموع یک حرکت خوبی شروع شده و نتایج خوبی خواهد داشت.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی ارتش با بیان اینکه سازمان ارتش در حد بضاعت خود در کنار سایر نیروهای مسلح برای کمک به مسئله محیط زیست خواهد بود، خاطرنشان کرد: در نهایت یک پازلی مشخص خواهد شد که هر کس نقش خود را در آن ایفا خواهد کرد و این پازل در حوزه زمین، دریا، کویر و جنگل و سایر بخش‌های مربوط به محیط زیست خواهد بود.

امیر پوردستان در پایان گفت:‌ علاوه بر مرکز مطالعات راهبردی ارتش که کار نرم افزاری و مطالعاتی این موضوع را انجام خواهد داد، قرارگاه جنگ‌های نو پدید ارتش نیز بعنوان تولیت این کار، وظیفه سخت افزاری را بر عهده خواهد داشت.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها