یادداشت/ عصمت دهقانی

آموزه‌های دینی از کنج حجره‌ها خارج شد و به درون سنگر‌ها رخنه کرد

آموزه‌های دینی و مذهبی روحانیون از کنج حجره‌ها خارج شد و به درون سنگر‌ها و میادین جنگ رخنه کرد.
کد خبر: ۳۵۲۰۹۶
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۹ - 19August 2019

آموزه‌های دینی از کنج حجره‌ها خارج شد و به درون سنگرها رخنه کرد

گروه استان‌های دفاع‌پرس– عصمت دهقانی؛ اوراق تاریخ ایران شاهد رد پای روحانیون و علمای برجسته ای است که با الگوپذیری از پیامبران الهی، ائمه و بزرگان دین، علاوه بر تبلیغ فضایل اخلاقی، معنویات، آگاه‌سازی و بصیرت افزایی مردمان روزگار خویش، هر جا که نیاز بوده است در برابر ظلم و جور و بی‌عدالتی با تمام توان ایستاده اند.

روحانیون مبارز و انقلابی در تاریخ معاصر کشور ایران در مقاطع حساس و سرنوشت ساز با از خود گذشتکی و شجاعت پا به میدان گذاشته و تفکر الحادی و استندادی را در سیطره‌ی ملی و جهانی در هم شکستند و به جوامع مورد ظلم درس ایستادگی و آزادگی آموختند. معمار کبیر انقلاب  امام خمینی (ره)چه زیبا فرمودند: «حماسه سازان جاوید روحانیت که رساله علمیه و عملیه خود را به دم شهادت و مرکب خون نوشته اند و بر منبر هدایت و وعظ و خطابه از شمع حیاشان گوهر شب چراغ ساخته اند.»

 می‌توان گفت یکی از مهمترین دورن مایه‌های اصلی حرکت و پویای شیعه در طول تاریخ توجه عالمان به مرتبه عمل است.

همان روحانیونی که برفراز منبرها، معلم و مدرس ایثار و شهادت بودند و در لحظه‌های حساس با عمامه‌های خونین در وادی ایثار و شهادت برخلاف آنان که سجاده نشین لحظات خوش زندگی مادی دنیا شدند و گوش شنیدن فریاد خواهی مظلومان را نداشتند، خوش درخشیدند.

هیچ قلم و بیانی یارای توصیف جلوه‌های ژرف و جایگاه والای روحانیون مبارز و انقلابی نیست چرا که اگر مجاهدات آنان نبود، شاید تاکنون نامی از اسلام ناب محمدی (ص) در میان نبود.

استان قهرمان پرور لرستان همواره شاهد حضور عالمان و روحانیون برجسته ای بوده است که تفکرات، دانش و اندیشه شان آمیخته با روحیه حماسی و دلاوری بوده است و نامشان در تاریخ اسلام و ایران پرتو افشانی می‌کند، بزرگانی مانند آیت الله «بروجردی» مرجع عالقدر شیعیان جهان، آیت الله «کمالوند»، شهید  حجت الاسلام «سید فخرالدین رحیمی» و برادرش  شهید حجت الاسلام «سید نورالدین رحیمی» که در دوران حکومت شاهنشاهی نقش مهمی در روشنگری مردمان دیار لرستان داشتند و از هیچ تلاشی برای پیروز انقلاب اسلامی دریغ نکردند.

 به راستی روحانیت تربیت یافتگان سرخ مکتب امام حسین (ع) هستند که دیدگان خود و مستمعین را بر فراز منابر با زلال اشک شست و شو دادند تا در دوران تهاجم جبهه کفر، به فرمان فرزندی از سلاله پاک اهل بیت (ع) لبیک گویند. آنان خوانندگان مقاتلی بودند که در سایه‌ی‌  مفاهیم مرثیه‌ها به صفای درونی رسیدند و از میدان آزمایش و ابتلای الهی سربلند بیرون آمدند.

آری همین آموزه‌های دینی و مذهبی  از کنج حجره‌ها خارج شد و به درون سنگرها و میادین رخنه کرد و باید گل واژه‌هایی چون جوانمردی، ایثار، فداکاری، استقامت و شهادت طلبی را در زندگینامه این خونین کفنان جست‌ و جو کرد چرا که، عمامه و ردای آنان اسلحه همیشگی در راه سعادت و سلامت بشر می‌باشد.

 در دوران هشت ساله  دفاع مقدس روحانیون نیز مانند سایر اقشار گوش به فرمان ولی زمان خود، بودند و با سپردن جان و دل به مولا و مقتدای خویش هر زمان که نیاز بود با کارهای فرهنگی و تبلیغی نقش خود را بخوبی ایفا می‌کردند و هرجا هم که نیاز به حضورعملی‌شان در میدان رزم و جهاد بود، با جان و دل حاضر می‌شدند و در کنار سایر برادران رزمنده خود سلاح به دست می‌گرفتند.

روحانیت استان لرستان نیز چندین شهید والا مقام مانند  شهید«عبدالحسین مبشر»، شهید «محمد توکلی»، شهید «حمیدرضا نهاوندی»، شهید «روح الله کمالوند»، شهید «یعقوب نظام اسلامی»، شهید «مصطفی انصاری»، شهید «علی مرادیان»،  شهید «محمد علی پیامنی»، شهید «عبدالوهاب فتح الهی»، شهید «علی عباس حسین پور»، شهید «محمد حسین صادقی»، شهید «محمد علیم عباسی گراوند» را تقدیم اسلام و انقلاب کرده است.

روحانیت معزز در دوران بعد از دفاع مقدس نیز در کنار سایر هموطنان در جهت پیشرفت و آبادانی و پیشقدم بودند. حضور در اردو های جهادی نمونه بارزی از روحیه بسیجی طلاب و روحانیون است. ملت ایران بویژه ساکنان شهرهای سیل زده «پلدختر» و «معمولان»، فراموش نخواهند کرد حضور قشر روحانی را در این شهرها جهت خدمت رسانی و امداد رسانی به کسانی که خانه و کاشانه خودرا از دست داده بودند.  این عزیزان با حضور خود بذر امید را در دل هموطنانی کاشتند که بخش زیادی از دارایی خود را در سیل از دست دادند. 

 و اکنون همان‌هایی که دم از حقوق بشر می‌زنند با ترور ائمه جماعات و رو حانیون و با راه اندازی بوق های تبلیغاتی سعی در بد بین کردن جوانان ما نسبت به روحانیت دارند و با ترویج عرفان‌های نوظهور در پی خدشه وارد کردن به مبانی اساسی اسلام هستند.

به تصویر درست کشیدن  شخصیت و بررسی ابعاد مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و دینی زندگی علمای  و روحانیون توسط  رسانه‌ها، هنرمندان و تمامی متوالیان فرهنگی گامی است مؤثر در معرفی این قشر تأثیر گزار در پیشرفت انقلاب اسلامی.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها