حجت‎الاسلام‌ صادقی مطرح کرد؛

ممانعت قوه قضائیه از زندانی شدن بدهکاران غیرمتمکن مهریه/ بررسی پرونده هزار و ۸۰۰ زندانی مهریه

معاون فرهنگی قوه قضائیه با اشاره به تاکید مراجع تقلید مبنی بر پیش‌گیری از زندانی شدن افرادی که توان پرداخت مهریه ندارند، گفت: در این راستا پرونده هزار و ۸۰۰ زندانی که عدم توانمندی آن‌ها احراز شده بود، مورد بررسی قرار گرفت و حقوق آن‌ها بازگردانده شد.
کد خبر: ۳۵۲۱۰۷
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۱ - 28June 2019

ممانعت قوه قضائیه از زندانی شدن بدهکاران غیرمتمکن مهریه/ بررسی پرونده هزار و ۸۰۰ زندانی مهریهبه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، حجت‎الاسلام‌ «هادی صادقی» معاون فرهنگی قوه قضائیه ظهر امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه قم، با بیان اینکه همت تمام مجموعه قوه قضائیه خدمت به مردم است  اظهار داشت: یکی از علل افزایش جرم‌انگاری در قوانین است؛ در حالی که در برخی موارد می‌توان جرم‌زدایی کرد و به دنبال این کار در قوه قضائیه هستیم تا جرایم و پرونده‌های قضایی کاهش یافته و رسیدگی به پرونده‌ها سرعت گیرد.

وی با تاکید بر تلاش دادگستری قم برای پیشگیری از جرم و جلوگیری از تشکیل پرونده قضایی برای افرادی که امکان چشم پوشی از جرم داشته‌اند، خاطرنشان کرد: تقویت ارتباط دستگاه قضایی با علما و مراجع تقلید، اولویت این نهاد است و به خواسته‌های آنان توجه شده که یکی از این اقدامات جلوگیری از زندانی شدن افرادی است که توان پرداخت مهریه ندارند؛ در این راستا هزار و ٨٠٠ نفر که زندانی بودند بررسی شد و احراز شد توانمندی ندارند و حقوق آن‌ها برگردانده شد.

معاون فرهنگی قوه قضائیه با اشاره به طرح تحول قوه قضائیه گفت: برای اجرای این طرح از مشارکت مردمی استفاده می‌کنیم؛ چرا که هیچ طرحی در هیچ دستگاهی بدون حمایت مردمی موفق نمی‌شود.

صادقی با اشاره به نقاط مشارکت اجتماعی با طرح تحول قوه قضائیه تصریح کرد: یک نقطه همکاری و اعتماد مردم به قوه قضائیه است که نیازمند بسیج قضایی و حقوقی در کشور هستیم.

وی با اشاره به نقش مردم در پیشگیری از وقوع جرم اظهار داشت: در مسیر ارتقا قوه قضائیه بحث پیشگیری از جرم به جدیت و به صورت همگانی پیگیری خواهد شد.

معاون فرهنگی قوه قضائیه با تاکید بر اینکه فرهنگ صلح و سازش باید در مردم افزایش پیدا کند، گفت: فرهنگ دینی و ملی ما را به عفو و مهربانی با یکدیگر تشویق می‌کند و این کار پرونده‌های قضایی را کاهش می‌دهد.

وی بیان کرد: با حمایت نهاد‌های فرهنگی و آموزشی باید فرهنگ حقوقی در جامعه ارتقاء یابد. بسیاری از پرونده‌ها بر اثر نا آگاهی ایجاد می‌شود پس باید در تعلیم و تربیت تعقل درست شود.

صادقی بر عزم قوه قضائیه برای اجرای عدالت در جامعه تاکید کرد و گفت: اجرای عدالت نیازمند مشارکت و همراهی مردم است.

معاون فرهنگی قوه قضائیه با بیان اینکه شرایط امروز به گونه‌ای است که نحوه ارتباط ما با آمریکا مساله اول منطقه و خود آمریکا است، افزود: ما امروز در دوران پس از فتح مکه هستیم و وضعیتی شبیه زمانی داریم که علی (ع) سوره برائت را به مشرکین ابلاغ کرد.

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار