هانی زاده در گفت و گو با دفاع پرس مطرح کرد/

حزب الله لبنان به دنبال کاهش تشنجات میان شیعه و سنی/ اختلافات گسترده برای تعیین ریاست جمهوری

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جریان المستقبل ضد مقاومت اسلامی لبنان است و به نظر نمی رسد به این زودی ها بتواند با حزب الله برای تعیین گزینه ریاست جمهوری به تفاهم برسد.
کد خبر: ۳۵۲۶۹
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۰۱:۰۵ - 06December 2014

حزب الله لبنان به دنبال کاهش تشنجات میان شیعه و سنی/ اختلافات گسترده برای تعیین ریاست جمهوری

به گزارش خبرنگار بین الملل دفاع پرس، حدود شش ماه است که صندلی ریاست جمهوری لبنان بدون رییس جمهور مانده و رایزنی های احزاب مختلف در این باره ادامه دارد.حزب الله لبنان تلاش های زیادی برای رایزنی با گروه 14 مارس و جریان المستقبل انجام داده است.

این درحالی است که گروه هایی در داخل و خارج از لبنان از توافق حزب الله لبنان و جریان المستقبل درباره ریاست جمهوری ممانعت ایجاد می کنند.

روزنامه «الاخبار»، یک منبع آگاه تاکید کرد: فؤاد سنیورة نخست وزیر اسبق و یکی از رهبران جریان 14 مارس در جلسهای با «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان که نادر حریری نیز در آن حضور داشت، درباره دستور کار جلسات حزب الله و جریان المستقبل سختگیری کرده و پس از موافقت نادر حریری با طرح بری مبنی بر اینکه «جلسه نخست برای آرام سازی اوضاع و مطرح شدن در رسانههاست» سنیوره از اختلافات سخن گفت و خواستار پرداختن به پرونده انتخاب رئیس جمهور در جلسات ابتدایی شد.

هانی زاده کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت و گو با خبرنگار بین الملل دفاع پرس پیرامون رایزنی های حزب الله با جریان المستقبل برای تعیین ریاست جمهوری در لبنان گفت: جریان المستقبل به ریاست سعد حریری رفتار تاکتیکی با حزب الله دارد و برای تحقق هدفش که همان به قدرت رسیدن سمیر جعجع است تلاش می کند جعجع از مهره های وابسته به اسراییل است که از سوی جریان المستقبل تلاش می شود در راس کابینه قرار گیرد.

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جریان المستقبل ضد مقاومت اسلامی لبنان است و به نظر نمی رسد  به این زودی ها بتواند با حزب الله برای تعیین گزینه ریاست جمهوری به تفاهم برسد.
 
هانی زاده گفت: اختلاف نظرها بین 14 مارس و حزب الله لبنان بسیار زیاد است.
 
اختلافات میان حزب الله و گروه های مخالف برای معرفی نامزد ریاست جمهوری زیاد است به طوری که رئیس پارلمان لبنان، طرح سنیوره را شرطی برآورد نشدنی و غیر قابل قبول نزد حزب الله توصیف کرد و تاکید کرد که حزب الله اجازه هیچ بحثی درباره مقاومت در رویارویی با دشمن تا آزادسازی سرزمینهای اشغالی، سلاح مقاومت، دادگاه بینالمللی ویژه رسیدگی به پرونده ترور رفیق حریری و نبرد در سوریه را نمیدهد. در خصوص پرونده ریاست جمهوری نیز حمایت حزب الله از «میشل عون» تا قیام قیامت ادامه خواهد یافت.
 
 
بر اساس این گزارش، منابع 14 مارس تاکید کردند که جلسات بحث و گفتوگوی زیادی درباره اصل گفتوگو و جزئیات آن، طی روزهای اخیر در داخل این گروه سیاسی در جریان بود و هر چند این طرح با اعتراضاتی همراه بود ولی اکثر گروههای 14 مارس اصل گفتوگو را تایید کردند.
 
در همین راستا یکی از رهبران برجسته حزب الله با بیان اینکه موعد برگزاری جلسات گفتوگوهای دوجانبه بین حزب الله و جریان المستقبل مشخص نشده است، افزود: پیش بینیها از احتمال آغاز گفتوگوها تا قیل از سال نوی میلادی حکایت دارند.
 
وی تاکید کرد: سقف انتظارات حزب الله از این گفتوگوها در این مرحله، از کاهش تشنجات داخلی بویژه بین شیعه و اهل سنت فراتر نمیرود.
انتهای پیام/ح
 
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار